Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Dark Room 120x120x200 cm.

  • Dark Room 120x120x200 cm.

    Posted by asmund_arle on 2009-02-13 at 17:26

    Min fråga är hur många plantor får man plats med i detta tält?

    Nu menar jag typ av växter av typ Super Skunk ock liknande Jack Herrer.

    Det måste väll finnas plats för minst 6-7 st eller.

    Har aldrig haft odlingstält förr, vill ju att dom ska kunna stäcka på sig och så :D . Vill ju inte att det ska bli för trångt utan ljuset ska kunna sprida sig över allt.

    http://www.head-nature.com/seite?wg=655&id=GvLnpGxt&mv_pc=421.

    Gäller Dark Room 120x120x200 cm.

    Någon vänlig själ som vet?

    replied 15 years, 2 months ago 5 Members · 23 Replies
  • 23 Replies
  • reaper

    Member
    2009-02-13 at 17:33

    Det beror på om du vill ha dom bush-style eller nå annat. Kör du bush-style får du max plats med 5 men jag skulle ta 4 så att dom har lite utrymme.

  • reaper

    Member
    2009-02-13 at 17:52

    Nja även om du FIMar och sen bara låter dem växa (dvs gör relativt breda och relativt höga men få plantor) så kan du köra 5-6/kvm och ha plats för fläkt, fuktare osv det har funkat fint för mig iaf. Sist hade jag 5 150 cm höga FIMade White Widows på en kvadrat och de skördade grymt fint, fanns plats kvar för en till. Men det är ju inte direkt så att man kan ta ut dem speciellt enkelt hehe.
    120*120 är ju mer än 40% större yta så nog borde det gå att köra 6-8 utan att det blir för trångt.

  • reaper

    Member
    2009-02-13 at 19:39

    hur mycket kan man skörda som bäst från ett så stort tält ungefär

  • reaper

    Member
    2009-02-14 at 00:57

    @clonish wrote:

    hur mycket kan man skörda som bäst från ett så stort tält ungefär

    lol? det är inte tältet som styr hur mkt man kan skörda.. seriöst.. kan du inget så börja läs gudier innan du ställer så dumma frågor

  • rootsofchristian

    Member
    2009-02-14 at 01:03

    jo det beror helt på alla andra faktorer än platsen, men säg så här att om du har bra med ljus 600w hps och kanske några le som belyser från sidan och med perfekta förhållanden i alla andra förseenden så kanske du kan sikta på hälften på vad det står hos försäljaren, och det är nog max skulle jag tro.. själv skulle jag garanterat kört en rullande sog i det utrymmet med tucu15 som minst, 25 krukor som mest.
    Det innebär alltså 4 x 4 25 cm krukor eller 8 X 8 som du skördar varje eller varannan vecka, själv tror jag på 8 x 8 då det skulle innebära att ifall du gör nybörjar misstag osv så skördar du ut ca 80gram varannan vecka.. sen när du får in kloning och lär dig allt eftersom kan du nog räkna med att skörden blir två eller 3 gånger så stor.
    Ska man senare utvecka så är hydro som gäller alla gånger, cocos med drippers ;)
    Tror det beräknat på tid osv ger optimalt mkt skörd iaf och samtidigt låter det nice med ett bra system, tråkigt att sitta och vänta varje grow i 3 månader för samma process igen.

    Aja antar att det beror vad man är ute efter..
    Mvh roots.

  • rootsofchristian

    Member
    2009-02-14 at 01:09

    jo det beror helt på alla andra faktorer än platsen, men säg så här att om du har bra med ljus 600w hps och kanske några le som belyser från sidan och med perfekta förhållanden i alla andra förseenden så kanske du kan sikta på hälften på vad det står hos försäljaren, och det är nog max skulle jag tro.. själv skulle jag garanterat kört en rullande sog i det utrymmet med tucu15 som minst, 25 krukor som mest.
    Det innebär alltså 4 x 4 25 cm krukor eller 8 X 8 som du skördar varje eller varannan vecka, själv tror jag på 8 x 8 då det skulle innebära att ifall du gör nybörjar misstag osv så skördar du ut ca 80gram varannan vecka.. sen när du får in kloning och lär dig allt eftersom kan du nog räkna med att skörden blir två eller 3 gånger så stor.
    Ska man senare utvecka så är hydro som gäller alla gånger, cocos med drippers ;)
    Tror det beräknat på tid osv ger optimalt mkt skörd iaf och samtidigt låter det nice med ett bra system, tråkigt att sitta och vänta varje grow i 3 månader för samma process igen.

    Aja antar att det beror vad man är ute efter..
    Mvh roots.

  • reaper

    Member
    2009-02-14 at 01:33

    @drakk wrote:

    @clonish wrote:

    hur mycket kan man skörda som bäst från ett så stort tält ungefär

    lol? det är inte tältet som styr hur mkt man kan skörda.. seriöst.. kan du inget så börja läs gudier innan du ställer så dumma frågor

    jag vet att det inte är tältet som bestämmer hur mycket man får. jag var intresserad av hur mycket han förväntar få ut per skörd från sitt tält.

  • reaper

    Member
    2009-02-14 at 09:46

    @clonish wrote:

    @drakk wrote:

    @clonish wrote:

    hur mycket kan man skörda som bäst från ett så stort tält ungefär

    lol? det är inte tältet som styr hur mkt man kan skörda.. seriöst.. kan du inget så börja läs gudier innan du ställer så dumma frågor

    jag vet att det inte är tältet som bestämmer hur mycket man får. jag var intresserad av hur mycket han förväntar få ut per skörd från sitt tält.

    isf måste du lära dig och skriva det du undrar över och inte nått helt annat

  • reaper

    Member
    2009-02-14 at 10:57

    Äh, frågan bar motiverad. Alla tänkte så i början, så klart inget konstigt med det.
    Hade det inte givit buds så hade inte många av oss odlat någonting alls men vi blir tagna av hur kul det faktiskt är och det är först då många börjar läsa på på allvar, och dessutom så går frågan att svara på om vi vet vad för ljus han använder. I vilket fall ungefärligt. Strain vore bra men rent ungefärligt. Vi vet att han tänker odla stora plantor från frön första omgången med.
    Allt detta säger mig att han kommer, om han tar hyfsat väl hand om plantorna, att hamna någonstans i närheten av .5g/w.
    Stora plantor är svårt även för en erfaren att klara odla över 0.8g/W men de är samtidigt lättaste sättet för en nybörjare att få bra resultat, mycket tekniker som man inte behöver tänka på utan man kan koncentrera sig fullt på att få plantorna att må bra.

    Dessutom kan sägas att min jungfruodling var en exakt kopia av vad han tänker göra fast i ett 100 tält. Samma ljus och allt. 300g skördat från 5st WW i cocos med 600W.

    Kör du med en kommersiell strain framtagen både för kvalitet men också för hur bra den skördar (de flesa populära strainsen) så borde du hamna mellan säg 280-350g första vändan med fröodlade plantor.
    Jag säger inte att det kommer bli så men tar du hand om dem som du ska så hamnar du ungefär där med denna setup och det odlingssättet.

    Många här hatar att erkänna att skördning överhuvudtaget skulle ha något med odling av cb att göra dock så om du tänker för mycket på detta så är du lite lägre moraliskt stående (ingen i tråden jag syftar på) så var beredd att ta lite skit från dessa herrar om du frågar för mycket om sånt. Alla tänker på mängden skörd och drömmer sig till sömns tänkande på det i början. Inget fel i det. Efter ett tag så vet man att det kommer gå bra och bli mycket, och då blir själva odlandet en större och större del i det här och många, liksom många föräldrar, glömmer totalt bort hur det var i början när de själva var “barn”.

    Jag säger. Första omgången så lägg målet på att få plantorna att må bra.
    Räkna med och ha som mål lite över 300g från den omgången. Kan misslyckas men bör lyckas om du är påläst.
    Senare (med samma setup) då du lärt dig mer och använder SoG (rullande eller inte, rullande är inte lika effektivt i total vikt men du skördar oftare) så kan du ta ut runt lika många gram som Watt över en hel odling relativt enkelt men det tar kunnande, tålamod och bra teknik.

    I det riktigt långa loppet så kan sägas att drömgränsen för många odlare är 0.5W per månad och Watt räknat från omslag till 12/12. Detta är extremt svårt att uppnå i en slät SoG, dvs inte arena ed.
    Jag har jobbat lite mot just detta och ska sätta upp ett försök efter sommaren.
    Pot o’ Gold
    eller
    PPP
    49 plantor i 3.5l Cocos på 100*100
    SoG, Bud on a Stick.

    Jag älskar att odla och jag kan säga så mycket att tom om det varit trasiga ölburkar som man skördat från plantorna så hade jag vid det här laget fortsatt iaf, men jag hade aldrig börjat.
    Jag har sysslat med idrott utomlands och levt på det i flera år så jag är extremt prestationsinriktad dock så jag hade försökt slå drömgränsen även om det varit trasiga ölburkar man skördade och inte buds.

    Du har en bra setup planerad och det är även att föredra att odla stora plantor första gången för man lär sig hemskt mycket om cannabis som växt på detta sätt. I senare odlingar så kan du börja manipulera dem bättre om du vet hur de ser ut och utvecklas “fria”.

    Puffzter

  • asmund_arle

    Member
    2009-02-17 at 18:36

    Håller mig kvar i tråden och har nu bestämt mig att köra på 4st Super Skunk o 1st jack Herrer samtliga är femmade.
    Borde få plats med fläkt + fuktare, fast tältet blir ett 100x100x200 Secret Jardin.

    Hoppas att det inte blir för trångt :D

    Tight som bara den dock så hoppas jag att det går bra, kommer att ha speglar i botten för reflektion.

  • reaper

    Member
    2009-02-17 at 19:36

    Det går bra att odla 5 fullstorleksplantor men slå om 12/12 vid max 30-35cm för de sticker iväg som satan (Jack Herer tex) de första 3 veckorna i 12/12. Ytan är inget problem men höjden går lätt åt. FIM är en bra ide för att få lite mer bredd på något lägre plantor.

    Och kul att du snart kommer igång mannen, lycka till.

    Puffzter

  • wayne

    Member
    2009-02-17 at 20:08

    Är det så smart att ha speglar i botten? Blir det inte extrema hotspots då?

  • hank_moody

    Member
    2009-02-17 at 20:15

    Speglar reflekterar väl bara drygt hälften av det ljus som studsar på dem, så inte ens ur reflektionssynpunkt är det en särskilt bra lösning.
    Lägg ut vit plast istället. Eller måla golvet (eller en lös skiva) med vit matt färg.

    Edit: Läste inte att du skulle odla i tält, sorry. Se inlägget nedan i så fall.

  • reaper

    Member
    2009-02-17 at 20:22

    Är det inte ett SJ Dark Room?
    Det är ju klätt i mylar på alla ytor inne redan inklusive golv och tak. Dessutom får du ett extra golv med i paketet, också i mylar förstås.

    Puffzter

  • wayne

    Member
    2009-02-17 at 20:28

    Just ja, det stämmer ju.
    Det enda som inte andades högkvalité på tältet var att det extra golvet var lite för stort, eller det passade inte helt perfekt in i botten. Men det var ju inte störande eller något sådant. Kanon också om man skulle få läckage eller något. Och så är det ju jävligt lätt att ta ur och spola av. Hur bra som helst.

    Idag upptäckte jag dock ett nålsstort hål på framsidan, rätt konstigt. Och så kan man ana ljus vid dragkedjan på något ställe. Men inget som stör som sagt.

Page 1 of 2

Log in to reply.