Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling cfl i en armatur med inbyggd 400w ballast?

  • cfl i en armatur med inbyggd 400w ballast?

    Posted by frilansaren on 2011-05-23 at 14:51

    Som topic lyder så undrar jag om det är möjligt att köra min 200W cfl i den eller om jag måste koppla ur ballasten.
    Antar att jag måste koppla ur den, men lat som man är så tänkte jag fråga först.

    må väl

    -lance

    replied 12 years, 11 months ago 5 Members · 5 Replies
  • 5 Replies
  • kattfisk

    Member
    2011-05-23 at 14:59

    Koppla ur den :)

  • ambivalent

    Member
    2011-05-23 at 16:04

    Det går ju att overrida lysrör så jag tycker du ska ta en för laget och testa ;)

  • cthullu

    Member
    2011-05-23 at 16:21

    Ja. tändningspulsen på tjugotusen volt som en magnetisk ballast avger sitter nog som en smäck i en CFL som är tillverkad att matas med 230V.. Glöm inte att filma :P

    Skämt åsido – Man ska aldrig koppla starkströmsapparater till andra saker än de är avsedda för om man inte verkligen vet man håller på med. (och i sådana fall hade man inte frågat här)
    Det är direkt förenat med livsfara, brandfara och eventuellt explosionsrisk, och ditt försäkringsbolag kommer inte vilja betala ut några pengar.

  • hank_moody

    Member
    2011-05-23 at 16:25

    Glöm inte att du absolut inte under några omständigheter bör andas in dammet om lampan spricker. Kvicksliver ingår inte i tallriksmodellen…
    @wikipedia wrote:

    Kvicksilver är dock mycket giftigt – redan på grund av sin kraftigt etsande egenskap – Hg2+-joner knyter lätt fast till och blockerar svavelatomer som ingår i många proteiner. Vid långvarig förgiftning får man skador på mag-tarm-kanal och njurar. Kvicksilver kan på samma sätt reagera även med enzymer och är därför skadligt redan vid låga halter och anrikning av metylkvicksilver i näringskedjan är ett stort problem för människor och djur.

    Sverige har sedan den 1 juni 2009 ett totalt förbud mot kvicksilver med hänvisning till att det är ett miljögift. Detta förbud innefattar användningen i tandlagningsamalgam (Sedan tidigare renas rökgaserna från svenska krematorier från kvicksilver). Dock kommer kvicksilver i fortsättningen att få användas i lågenergilampor och såsom Tiomersal i vaccin.

    Anledningen att jag citerar Wikipedia är att jag nyligen träffade en person som inte visste att kvicksilver var väldigt giftigt. Så det skadar nog inte med en repetition, tänkte jag.

    I övrigt håller jag med cthullu.

  • frilansaren

    Member
    2011-05-23 at 16:41

    hehe tack för svaren, tyckte det var intressant :)
    måtten var tom fel så jag skippade det hela.
    Håller cfl´n till veggkammaren :)

    må väl

    -lance

Log in to reply.