• Cannaolja av 100% etanol (T-röd)?

    Posted by reaper on 2002-08-03 at 11:41

    Tja….
    Gjorde olja igår av (Petros röd 100% etanol) och oljan blev en seg massa ca 3g, den luktar skumt som torra blad, och nu undrar jag om det är safe att röka det, ja om etanolen inte lämnar kvar några skadliga rester vilket jag undrar?

    replied 21 years, 1 month ago 2 Members · 10 Replies
  • 10 Replies
  • reaper

    Member
    2002-08-03 at 11:42

    T-Röd är väl Denaturerad Etanol.. Vad nu det betyder… har själv funderat hur säkert det är att använda till extrakt o dyl.

  • brain

    Member
    2002-08-03 at 12:14

    Med denaturering avses ett förfarande varigenom ett eller flera ämnen tillsätts den tekniska spriten i syfte att göra den otjänlig för förtäring.

  • reaper

    Member
    2002-08-03 at 13:41

    Men är det lungt att röka oljan eller?

  • reaper

    Member
    2002-08-03 at 14:17

    Jag ringde faktiskt VDn för…eh… vad de nu hette, de som tillverkar T-Röd, och frågade honom vad för slags rester man kunde vänta sig finnas kvar efter torkning av T-Röd.
    Han svarade att det INTE skulle finnas rester kvar av något slag. Bitrex (bitterämnet) skulle tydligen avdunsta ungefär samtidigt med alkohol och metanol, helt o hållet alltså. Rödfärgen de använder är tydligen doserad i ppm per liter, så den behöver man nog heller inte vara orolig för. 😉

    Du kan nog röka den där oljan utan större problem. Blanda upp den ordentligt med något bindematerial, så slipper du att alltihop rinner ner i pipan din. Man blir så förbenat kletig när man slabbar runt med olja med mkt tjära i…

  • reaper

    Member
    2002-08-03 at 15:22

    Tack så mycke radix!!!
    Nu ska jag röka en feting med olja,,, ha hah haha…

  • reaper

    Member
    2002-08-03 at 17:30

    Visst, inga problem… särskilt inte som det var typ ett år eller två som jag ringde honom.
    (8O…Uh-oh – tänk om de sen dess lagt i NYA ingredienser… typ kadmium, radon, natriumcyanid eller så?:twisted:)

    Vad betyder “La oja de coca“?
    (coca förstår jag ju vilken buske det handlar om, men..)

  • reaper

    Member
    2002-08-04 at 10:18

    Ha ha…. Jag lever än!!!
    Det var sjysta grejer det….
    “La oja de coca no es no droga!” betyder (koka bladet är ingen drog).

  • reaper

    Member
    2002-08-10 at 19:31

    hehe va det soft att röka oljan?? jag undrade vad va det för blandning du andvände???

  • reaper

    Member
    2002-08-14 at 12:06

    Som helhet kan sägas att det inte finns något som är skadligt i T-röd (denaturerad etanol) – denatureringen är till för att inte folk skall kunna köpa billig sprit på macken, inte för att förgifta folk. Dock vill jag minnas att det blir en grå hinna på ett fönster om man försöker putsa det med tröd men riktigt vad detta betyder vet jag inte. När jag gjorde olja (eller koda snarade) hade jag förmånen att kunna använda estländsk finsprit med 96,6% etanol vilket gjorde att jag kunde känna mig ganska trygg. Dock blev inte resultatet särskilt bra då etanolen även löser ut klorofyll ur blad vilket resulterade i en svart illasmakande liten klumt – starkt som tusan var det dock! :))

    Om jag har förstått saken rätt är det bästa att använda butangas som är unipolär vilket gör att endast det goda kommer med och den gyllenbruna “honneyoil” erhålls. Kan kännas lite osmakligt med butangas men den kokar ju långt under rumstemperatur så det skall nog mycket till om det blir något kvar!

    Eh,um… det var väll mest det jag ville säga….

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 17:19

    men hur gör man egentligen med butangasen???

Log in to reply.