Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Inomhusodling Hydro Bygg din egen ebb-och-flod hydrogarderob!

  • Bygg din egen ebb-och-flod hydrogarderob!

    Posted by bigbanana on 2008-01-03 at 10:11

    Så, du tänker bygga en hydro. I den här guiden går jag igenom steg för steg hur jag gick till väga när jag byggde min hydro, som består av ett ebb-och-flod system ventilation samt lampa. Hydrosystemet jag valt innebär att mediumet översvämmas med näringslösning med jämna mellanrum. Mer om det längre fram i texten.

    Vi börjar med hjärtat i bygget, pumpen. Det viktiga här är att du väljer en pump med god kvalité, samt att den orkar pumpa upp näringen, det blir ett högt tryck i slangen som pumpen måste arbeta emot när du succesivt fyller den övre behållaren (odlingslådan) med näringslösning.

    En pump jag rekommenderar för det här ändamålet är Eheim Compact 1000. Eheim är tysktillverkad dunderkvalité som nästan uteslutande används av datorbyggare som bygger vattenkylda datorer, dom om någon behöver ju driftsäkerhet, det är den driftsäkerheten vi
    hydroodlare också vill tillgodogöra oss. Ju tyngre pump du använder desto mindre är risken att den börjar flyta och hänga i slangen, vi vill att pumpen ska ligga säkert och stabilt emot botten på näringsreservoaren, pumpen kan i värsta fall gå sönder om den får arbeta ovanför näringen. Den är inte absolut inte designad att klara av gång ovan luft.

    Var extremt försiktig med elkabeln från pumpen eftersom näringen är rätt så strömledande, och vi vill helst hålla den personliga säkerheten på topp, ingen ska behöva få en elchock när han/hon bygger en hydro!

    Behållarna kan du välja i princip vilka som helst, bara dom gör jobbet. Du vill att dom ska vara så stabila som möjligt samt vara gjorda av högkvalitativ plast som går att böja, den ska inte tendera att spricka lätt. Nya behållare av färsk plast är att föredra. Saker som försvagar plasten kan vara metallpulver som ofta blandas i som pigmentering för att få en snygg yta, vi koncentrerar oss bara på driftsäkerhet och hållfasthet nu. Med stor fördel köper du två huvudreservoarbehållare och ställer i varandra för maximal hållfasthet, vatten skapar ett enormt tryck på plastens väggar, och plasten försvagas mycket snabbt om den måste stå emot dessa krafter under längre tid. Ta heller inga hål i sidan på huvudreservoaren då all håltagning är lika med att försvaga plastens hållfasthet. Försök att alltid leda både in- samt utlopp genom locket på reservoaren.

    Har din reservoar lock hjälper det också att stå emot trycket näringen skapar, om locket kan fästas det vill säga. Då håller det i kanterna och stabiliserar på så sätt väggarna ytterligare. Tänk även på att vi inte vill få in något ljus i reservoaren alls, det bildas lätt alger och blir sörjigt där nere i så fall. Jag har inte lock, men dubbla reservoarer i varandra vilket är stabilt nog. Sen har jag delat av garderoben i två separata utrymmen där reservoraren får stå i den undre och näringen leds genom hål upp till odningen i den övre sektionen.

    Inloppet kallar jag den näring pumpen skickar upp igenom slangen till odlingslådan, viktigt här är att näringen försiktigt sipprar upp i en strid ström, men den ska absolut inte spruta. Har du valt pumpen Eheim Compact 1000 som jag tipsar om låter du den med fördel gå på ganska låg effekt. Vi vill nämligen att odlingslådan ska fyllas succesivt och inte för snabbt. Fylls den alldeles för långsamt blir det inte lika bra cirkulation på näringen, så man får testa sig fram. Precis på gränsen försöker jag ligga.
    Vi måste nämligen tänka på att returen (utloppet) ska kunna returnera näringen i samma takt som pumpen fyller upp lådan. Ju längre fram i odlingen desto mer rötter kommer ha satt igen returslangen så flödet på returen kan bli ganska nedsatt! Skulle pumpen i detta skede fylla på med näring för snabbt skapas det översvämmning. Vi vill absolut inte ha översvämning i odlingsgarderoben!

    VARNING! Pumpen måste gå tillräckligt fort för att näringen ska cirkuleras i hela leca-baljan, att ha pumpen på lägsta effekt kan i värsta fall leda till rotröta och döda plantor! Det ska gärna gå tillräckligt fort att returen även drar med sig syre ner i näringsbadet… Det bubblar och låter en del, men gör goda saker med plantornas rötter i sin tur.

    För att förhindra översvämning ser vi till att täcka returen med ett fint nät. En mindre sil används med fördel som hinder för rötterna samt mediumet du valt att använda, lika viktigt är att inloppet inte täpps igen, så även där vill vi ha en sil. Där räcker det dock med mindre sil, en teklämmesil fungerar ypperligt till exempel.

    Nu ska vi gå igenom hur du ska placera hålen till ut- samt inloppet, inloppet vill vi ha så långt ner som möjligt på odlingslådan, det är höjden på inloppet som bestämmer hur mycket näring som konstant stannar kvar i vårt medium. Väljer du att sätta den ett par cm upp kommer det således ligga kvar några liter näring längst ner även när pumpen slutat gå. Det kan vara bra att ha det på det viset, då kommer nämligen plantan att alltid ha extra näring att tillgodose sig även om elen till pumpen skulle lägga av eller om pumpen på annat sätt havererar, det blir mao en liten extra säkerhet som gör att plantan klarar någon dag extra till skillnad om vi skulle låta all näring dräneras bort!

    Returen eller utloppet vill vi inte sätta för högt upp, då det är den som bestämmer hur högt upp näringen kommer att lägga sig under tiden pumpen jobbar. Med fördel sätter du returen ungefär i mitten på mediumet, hellre för långt ner än för högt upp när man odlar i leca eftersom lecakulorna lätt får för sig att flyta omkring med för mycket näring.

    Översvämningsrisken minimeras på så sätt. 5-10 centimeters höjdskillnad mellan in- och utlopp är en bra skillnad i höjd, men det är högst individuellt och bestäms hur mycket medium du har samt hur stor odlingslåda du väljer.

    Jag har valt vanliga mässings-slang-kopplingar då dom är stabila och hållbara. Använd alltid slangklämma även om slangarna trycks på och känns stabila, längre fram i odlingen har dom med all säkerhet försvagats och slangklämma är således en bra säkerhet gentemot läckage. Du
    hittar lämpliga kopplingar samt slangklämmor på vvs-avdelningen i valfri bygghandel.

    Hålen gör du med fördel genom att lägga mässingskopplingarna på spisplattan tills dom är tillräckligt varma för att smälta igenom plast. Du lyfter dem med en tång och låter den gängade delen av kopplingen själv göra hål i odlingslådan. Då får du perfekt storlek på
    hålen plus att kanterna på hålen blir fina och sprickbildning minimeras. Var bara försiktig så du inte bränner dig, eller gör hålen för stora. Du ska arbeta snabbt och metodiskt här för att inte bränna för stora hål. Glöm bara inte spisen på!

    För att stabilisera ytterligare kan det vara en bra idé att använda brickor på vardera sida av plastväggen, det är oftast ganska tunn plast i förvaringslådorna nämligen, som kan ge vika. Brickor i den här storleken kan vara svårt att få tag på, du kan göra egna i lämpligt material, exempelvis tjockare plast som du smälter hål i.

    Många väljer silikon som tätning, det man inte tänker på är trycket i kopplingarna samt hur aggressiv näringslösningen faktiskt är. Silikon är inte tillräckligt hållbart eller starkt för ett ordentligthydrobygge. Jag använder Liquisole som är tänkt att laga skor med i första hand, det blir en otroligt hållfast fog som biter sig in i plasten på riktigt. Tar minst en
    dag för det att härda dessutom vilket borgar för dess hållfasthet. Liquisole tillverkas av Casco, och finns att köpa hos välsorterade limhandlare.

    Var extremt försiktig med limmet, du får inte bort det om det härdar någonstans. Ohärdat lim tas bort med lösningsmedel, men det är fortfarande förbaskat svårt att få bort, speciellt från händerna. Så använd inte fingrarna till att jämna till limkanter eller liknande! (Tack Felicia för tipset!)

    Hur ofta man cirkulerar näringen är en smaksak, jag har iallafall kommit fram till att 5*15min per dygn är en bra takt. En kvart motsvarar på de flesta timers en pinne. Men som sagt kan man variera och hitta den tid som passar ens egna intressen.

    Som medium har jag valt lecakulor, helt vanliga standard som finns lite överallt att köpa. Viktigt är att skölja ur dom ordentligt då det är riktigt mycket damm och smågrus med i påsen. Idealiskt är att låta dom bada i ett badkar, då sjunker allt det värsta ner på bottnen. Har du inget badkar kan ett större durkslag fungera om du fyller det med lite leca åt gången och sköljer ur samt skakar dom ordentligt. Vi vill absolut inte ha det här leca “dammet” ner i reservoaren då det kan sätta igen pumpen samt skada impellern.

    Tydligen finns det en annan variant av leca som är god från start, den kan du hitta i större odlarbutiker tex på nätet, enklare och ph-stabiliserat från start.

    Nu är du färdig och nu kan valfri planta tryckas ner i lecan. Du använder med fördel tillexempel torvbollar som du förgror fröna i eller sticklingar. När rötter syns på undersidan är det dags. Använd utspädd näringslösning i början så dom små inte skadas. Jag använder Hesis näringar samt går efter deras schema för hydroodling. Enklare kan det inte bli!

    Jag använder 20-40 liter vatten i min reservoar och byter ut näringen samt skrubbar ur den en gång i veckan. Dom första veckorna i plantans vegetativa fas behöver du inte byta näringen lika ofta. Allt beroende på hur stor reservoar du tänker använda, desto mindre reservoar desto oftare får du byta samt desto större ph samt ec fluktuering får du. Som regel vill man alltså ha så stor reservoar som möjligt då värdena bibehålls stabilare samt risken för uttorkning minimeras.

    Lycka till, och kom ihåg att du inte kan räkna med perfekt resultat från första start.

    Inköpslista (ofullständig):

    Allt limmat med liquisole.

    Sköljer igenom lecan länge för att få fint ph samt bli kvitt dammet. Badkar är guld!

    Notera ut-slangen som är dubbelt så stor i diameter som in-slangen.

    Se till att fäst allt snyggt och fint så blir det roligare att odla! Skönt med el-uttag innuti garderoben.

    Fastskruvat inför transport.

    Fläktens vibrationer fångas upp av gummibanden den hänger i.



    Filterduk för vi vill inte ha dammiga buds!

    Ordning och reda är viktigt för ett bra slutresultat.

    Kolfiltret agerar även bra ljuddämp i det här fallet.




    Ut och In.



    Utluften suger i sig värmen från cooltuben.



    Så dörren hålls stängd.



    replied 14 years, 6 months ago 14 Members · 91 Replies
  • 91 Replies
  • felicia

    Member
    2008-01-03 at 10:49

    mycke bra skrivet!!!! :D
    du kan inte skriva typ hur många liter per timme en pump ska trycka ut för att det ska funka???
    ja ska till bauhaus o byta min till lite kraftigare för att driva en 70liters tank till 2st 15 liters odlings låder… hur mycke skulle min pump klara av då?
    den ja har nu klarar 320l/timmen…

  • bigbanana

    Member
    2008-01-03 at 11:24

    Du ska kolla på hur högt pumpen orkar pumpa, inte hur mycket. Du vill inte att den ska pumpa mycket ändå…

    Köp akvariepump istället. Dom är mycket mycket bättre kvalité på av förståerliga själ.

    Minimum en meter skulle jag vilja säga.

  • felicia

    Member
    2008-01-03 at 11:39

    Ok men då får ja väl se om det går o byta pumpen mot lite boxar då..
    och kolla djuraffären…
    fatta inte riktigt med en meter…
    kan tänka mig att du menade mot hur mycke tryck pumpen ska orka jobba?? tack för svaren :)

  • reaper

    Member
    2008-01-03 at 11:47

    Fråga. Kan man använda sig av glasfiber plast matta och fiberspackel som tätning över siliconet?

  • bigbanana

    Member
    2008-01-03 at 11:48

    @felicia wrote:

    Ok men då får ja väl se om det går o byta pumpen mot lite boxar då..
    och kolla djuraffären…
    fatta inte riktigt med en meter…
    kan tänka mig att du menade mot hur mycke tryck pumpen ska orka jobba?? tack för svaren :)

    Man kollar i “specen” och då brukar det stå hur högt den orkar trycka vattnet, rakt upp i tex en slang, en meter ska den orka iallafall.

    Djuraffärer brukar inte ha så bra pumpar dessvärre, jag har alltid köpt på webb-butiker innan… Dom säljer oftast enklare varianter med inbyggt filter och ingenstans att fästa slangen på… Dom är tänkta som cirkulationspumpar i akvariet bara, men är det en större butik kan man ju tänka sig att dom har lite mer saker hemma på lager.

    Sorry för den totala förvirring jag skänker dig… 😳

  • felicia

    Member
    2008-01-03 at 12:01

    hehe… ok…
    ingen fara men rätt bra förvirrad e ja nu….
    alltså ja har redan köpt en pump nu o 1stor boxx o 2 små…
    pumpen e gjord för 150liters-250liters akvarie o trycker ut 580l/timme..
    där skulle inte va något filter i den heller… 1,10meters tryck upp!!!
    rena flow 600BF
    heter den… ca 2ookr på nätet o 4ookr i den lokala djur affären…
    köpt e den iaf så ja hoppas den duger :?
    hehe.. nu måste det bli bra..

  • shimasonti

    Member
    2008-01-03 at 12:02

    hej tack för en bra guide. har varit sugen på hydro länge , men får vänta tills plånboken tillåter.
    du skulle inte vilja komplettera med någon sorts ritning till ditt bygge?
    har sett din tråd om när du bygger en odlingsgarderob och misstänker att du kommer referera till den.

    gott jobb-kärlek

  • cyrax

    Member
    2008-01-03 at 12:24

    Grym guide! Jag har väntat på att nått sånt här skulle dyka upp..Jag är riktigt sugen på hydro :P
    Bigbanana Låter din hydro mycket??

  • bigbanana

    Member
    2008-01-03 at 13:04

    Hydron låter lite brummande när pumpen sätter igång, men en kvart varannan timme eller hur man väljer att den ska gå är inte så farligt. Fläkten låter ju jävulskt mycket mer, trots fläktregulator inkopplad…

    Mer hydro åt folket, mer weed inom sveriges gränser, mer flummande, mer kärlek, mer tankar, mer av allting!!

    Edit: Bananen säger låt pumpen gå en kvart var femte timme istället. OBS!

  • shimasonti

    Member
    2008-01-03 at 13:22

    när vi ändå är inne och snurrar på ämnet, vet du eller någon vad som är skillnaden på hesis jordpaket jämförelsevis med deras hydronäring, och om det skulle vara möjligt att köra jordnäring i hydro? eller jag är helt ute och cyklar.
    tänkte mest om man kunde använda det om jag nu trycker till och satsar på en hydro. man är ju inte gjord av kontanter. sen har jag inget intresse av att tjäna pengar på mina blommor. det skall gå till mig först och främst, sen de närmst sörjande.

  • felicia

    Member
    2008-01-03 at 13:24

    den dära liquisole!?
    vilken affär kan man hitta den??? verkar inte va så vanlig…
    finns där andra alternativ??

  • reaper

    Member
    2008-01-03 at 14:27

    @felicia wrote:

    den dära liquisole!?
    vilken affär kan man hitta den??? verkar inte va så vanlig…
    finns där andra alternativ??

    Har byggt en hydro efter kontakt med BB för några veckor >50liter tank. Blir såååå jävla smutt & nice.
    Liquisole finns i alla stora byggvaruhus (K-rauta, Silvan, Hornbach, Bauhaus osv), även COOP bygghandel. Åker man till tex Bauhaus el Hornbach så gör man ALLA inköp till hydron där 8) . Sen är det bara hem & bygga

    Så här såg min lista ut:
    ****************************************
    1 st 50 liters plastlåda
    1 st 30 liters plastlåda
    1 st Eheim cirkulationspump (ställbar 150-1000 l/h)
    1 st slangkoppling 19mm
    1 st slangkoppling 13mm
    2 st gängnipplar
    2 st skruvmuff
    2 st slangklämmor
    12mm luftslang
    20mm dammslang
    LIQUISOLE SPACKELLIM
    Nån typ av nät.
    Några tätningsbussningar

    Totala priset för detta blir ca 600 kr
    ****************************************

    Liten bild på delarna till kopplingarna som sitter i näringstanken:

    Sorry BB om jag använder din tråd. 😳

  • reaper

    Member
    2008-01-03 at 14:29

    BigBanana Mycket bra och genomtänkt guide….blir sugen att prova ebb/flod systemet. Borde väl vara skillnad på ljudnivå jämfört med bubblare (kör min 24/7) ?

    Felicia Eksandhs har annars nått från en tillverkare som heter Sika, kommer inte ihåg exakt vad tuben hette men kanon är det.

  • bigbanana

    Member
    2008-01-03 at 14:31

    @Shimasonti wrote:

    när vi ändå är inne och snurrar på ämnet, vet du eller någon vad som är skillnaden på hesis jordpaket jämförelsevis med deras hydronäring, och om det skulle vara möjligt att köra jordnäring i hydro? eller jag är helt ute och cyklar.
    tänkte mest om man kunde använda det om jag nu trycker till och satsar på en hydro. man är ju inte gjord av kontanter. sen har jag inget intresse av att tjäna pengar på mina blommor. det skall gå till mig först och främst, sen de närmst sörjande.

    Borde väl gå, är antagligen inte lika stark näring i deras jordpaket, men borde bestå av hyffsat liknande ingredienser, men det är spekulationer från min sida. Så hemskt insatt är jag ju inte… Har bara odlat by the book… Try and you shall find out.

    Men skulle som sagt tippa på att det är svagare näring eftersom den är tänkt att ligga kvar i jorden tillsammans med rötterna och akkumuleras, det blir ju större och större näringsmängd ju fler gånger du vattnar, om nu inte plantan hinner tilgodose sig all näring emellan vattningarna. Men en det är bara min egna okvalificerade gissning.

    Felicia: Det är ju Casco som tillverkar, dvs borde finnas på de butiker som saluför lim i något större utsträckning…

    Så här ser tuben ut iallafall, och den förvaras bäst i frysen när man är klar. Då härdar den inte igen inuti tuben tills nästa gång det är dags. Sjuuukt klibbigt och vidrigt är det också..

    http://www.rusta.se/product.asp?produkt=LIQUISOLE+SPACKELLIM&kategori=Lim+F%E4rg%2FLim%2FSpackel&p=11501029

    Det är polyuretanbaserat vilket är samma plast/gummi man gjuter till bland annat skateboardhjul. Så det är riktigt jävla slitstarka grejer… Konstigt att det inte är ett kändare begrepp än det är, i min värld är det det enda limmet sm fungerar i vissa lägen, det och PL400 som också är något av en riktig favourit… Mmm… PL400… Mmmm…

    :)

    @OCD: Ja, det är betydligt lägre ljudnivå på ebb och flod om man jämför med bubblare som står på dygnet runt och för en massa oväsen… Tänker mig att rötterna mår bättre av att ha någonting dom växer in i och myser… Kan inte vara kul att bara hänga omkring och inte kunna bestämma själv var dom ska ta vägen… :)

    @HundFot: Jag blev jätteglad över ditt inlägg och din bild. Så kul så det finns inte att fler kommer igång nu. :-)

    Bara inte nån förespråkare för jord/ekologisk/organisk-odling kommer hit och skäller ut oss för att störa naturens harmoni eller nåt… 😳

  • reaper

    Member
    2008-01-03 at 14:35

    Hur många plantor får man i en 50liters hink?

Page 1 of 7

Log in to reply.