Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken Bilddagbok, Aeroponics 1000w G-BOMB & DISLERYDER – SKÖRD

  • ivwe

    Member
    2009-04-12 at 09:07

    @Hank_Moody wrote:

    Här är vi seriösa! :D
    Blir spännande att se hur du bygger, sånt är kul!

    Fråga:
    @ivwe wrote:

    4 st kombinerade mätare ph/fukt/lumen – mätare. Kommer att användas på mammorna i veg. kammaren som står i jord.

    Var köpte du dessa? Är de enbart för jord eller funkar de i hydro också?

    Tänkte du på att stoppa ner den bland lecakulor så tror jag inte att du får ut ett korrekt phvärde, däremot om man köra stenull eller något “fast” material så får du nog ett korrekt phvärde..

    Jag köppte dem på min lokala blomsterhanndel, som dock är speciell, har inte sett sådana här på något annat stället, och jag har sprungit på många ställen… Om någon är intresserad av såndana här så kan jag ev. skicka med posten till er, men allt för många orkar jag inte fixa, men skicka pm så tar vi det den vägen…

  • shubbe

    Member
    2009-04-12 at 10:09

    Ser väldigt fint ut, en tråd att följa.

    Hoppas du klarar dig fint nu när det är första gången med hydro, men det tror jag allt 😉

  • ivwe

    Member
    2009-04-13 at 16:13

    Ja, då kommer en liten update….

    Jag såg idag att fröna hade växt ur jiffy-potsen. Och vart lite fundersam hur jag skulle göra nu. Planterar jag dem i större kruka med jord så blir det ännu mer problematiskt att flytta över dem till hydro än vad det redan var. Och eftersom jag inte har tid att bygga upp något riktigt rum nu så var inte hydron uppställd än.. Så jag fick göra en liten kompromiss…

    Istället för en vanlig vägg, så satt jag upp en presenning som en provisorisk vägg istället. Här håller jag på med upphängningen utav 250W MH lampa.

    Hår håller jag på att sätta ihop DPS-aero-systemet. Jag har ställt tanken på ett frigolitblock eftersom golvet inte är isolerat än.

    Lite längre fram i byggandet:

    Och lite till:

    Lampan upphängd:

    Systemet igång med hålen i locket igentjepad med svart tjep för att hålla ljustätt:

    Jag har modifierat systemet lite och köpt en ganska kraftig? luftpump som ska syresätta systemet, inte för att det är nödvändigt kanske, men nu råkade jag ha tillgång till en. Har kopplat ihop alla utgångar till 1 eftersom jag inte hade slang så det räckte annars.. Syresten sitter i ändan.



    Efter att ha satt igång systemet och låtit det vara ett par timmar så går jag ut kollar tempen med min FÖRTRÄFFLIGA (OBS! REKOMMENDERAS!) temperaturmätare som jag införskaffat, riktar den på lite olika ställen på bordet för att kolla av tempen och det visar sig att det ligger på mellan 10 – 12 grader bara vid plantan. Vilket är i minsta laget…. För att inte tala om vattnet, ni kan jhu gissa själv hur varmt och gött de är från en trädgårdsslang direk från ett kallvattenuttag, 4 -5 grader kanske… För att råda bot på temperaturen i luften så satt jag upp 400W HPS´n. Och redan efter ett par min. med presseningen “öppen” så var temen 15 – 16 grader vid plantorna..
    När jag sedan stängde den så vart det runt 20…
    Sen satt jag och fundera länge på hur jag skulle lösa det här med vattnet…
    BINGO! sa det i huvudet, kom på att jag hade ett gammalt akvarium som stod och skräpade i förrådet, med tillhörhande doppvärmaren. Det är jhu till och med termostat i doppvärmaren :) På så vis kan jag få optimal temp i vattnet. Vad nu det är? runt 20 antar jag?

    Jag återkommer om ett par dagar med lite resultat… Ett problem jag har just nu är att jag inte har någon pH -… Därför ligger det värdet lite högt..

    Jag använder GHE´s hydronäring.. Och jag fattar inte riktigt det där…

    http://www.eurohydro.com/pdf/tabs/gb/fs-aero.pdf Det är schemat jag använder mig av.
    Där står det:

    ml/10L uppe i högra hörnet
    Min tank är 70 liter..
    På “cuttings” står det att man ska ha 2.5
    Innebär det då 2.5 x 7 = 17.5 ml av varje sort?

    Jag använder mig adwa från hydrogarden som EC-mätare. Har jag fattat det rätt om den mäter i skalan mS/cm? med ett “Increments” på 0.01
    Innebär det då att det ska stå 1.41 på min mätare när jag kaliberar den med 1413 uS/cm vätska?

    I vilket fall som helst så får jag ett värde på 0.42 i mitt system nu med den näring jag har haft i..

    Jaja, jag återkommer med resultat så snart jag kan.. Det är inte mycket till budshots jag kommer med, men det kanske är roligt att följa processen hela vägen?

  • herr-j

    Member
    2009-04-14 at 19:56

    Ser bra ut :D

    Har aldrig kört med ghe så jag låter det vara osagt och lämnar över bollen till någon mera kunning inom området

    Ang Ect så är det precis som du säger det skall stå 1,41 när du kallibrerar

    Till småbarn brukar jag lägga mig på ca 0,6-0,8 men då är mitt vatten ganska hårt ligger på ca 0,3-0,4 minns inte exakt men däromkring

    Att jag kommer följa detta till punkt och pricka kan du fet hajja :D

    Keep On Rocking :clap:

  • hank_moody

    Member
    2009-04-14 at 20:44

    @ivwe wrote:

    Tänkte du på att stoppa ner den bland lecakulor så tror jag inte att du får ut ett korrekt phvärde, däremot om man köra stenull eller något “fast” material så får du nog ett korrekt phvärde..

    Jag köppte dem på min lokala blomsterhanndel, som dock är speciell, har inte sett sådana här på något annat stället, och jag har sprungit på många ställen… Om någon är intresserad av såndana här så kan jag ev. skicka med posten till er, men allt för många orkar jag inte fixa, men skicka pm så tar vi det den vägen…

    Mina tankar låg främst på bubblare. Men det är enbart för jord då, med andra ord. Låter så med tanke på inköpsstället. Tack för svaret.

    Har tyvärr ingen aning om dina mätarfrågor.
    Men systemet såg fördjävla bra ut! Om man bara haft utrymmet och ekonomin… 👿 :(

  • reaper

    Member
    2009-04-16 at 09:13

    Hej,schyst. Har bara en liten fråga, hur lång tid tog det för dina diesel ryder att komma upp, alltså från frö till planta.

  • ivwe

    Member
    2009-04-16 at 21:10

    @Bush_doctor wrote:

    Hej,schyst. Har bara en liten fråga, hur lång tid tog det för dina diesel ryder att komma upp, alltså från frö till planta.

    Tar ungefär lika lång tid som med vilket frö som helst… alltså en ganska lång väntan. har väll gått 2 veckor nu och hade det fått frodas optimalt hade det varit större än nu..

  • ivwe

    Member
    2009-04-18 at 07:01

    Tjo, var tvungen att lämna plantorna en vecka… Tyvärr har inte doppvärmaren inte orkat hålla tempen på mer än 18 grader i resorvaren.
    Och fast jag har 250W MH och 400W HPS så ligger in tempen på mer än 18 – 20 grader vid plantorna. Sen var jag tvungen att lämna dem med ett ph på över 8 eftersom jag glömt att beställla de.. Så jag hade ingen större förväntning på att att de skulle ha överlevet efter att ha planterat om dem från torv och typ brytit sönder det lilla till rötter de hade, att jag sedan chockade dem med 4 grader kallt vatten gjorde inte saken bättre kanske. Men när jag kom tillbaka efter en vecka så hade faktiskt alla klarat sig, de hade till och med växt lite granna, inte mycket, men ändå. Jag hade 2 st superskunkar som var lite större än de andra, de hade dock hängande blad när jag kom tillbaka, men jag hällde i lite pH- igår och fick ner phvärdet till bättre nivåer och i morse hade de rest sig upp igen.. Jag återkommer med bilder sen..

  • ivwe

    Member
    2009-04-26 at 10:03

    Ja, tiden går, plantorna växer på…

    Jag undrar bara en sak, ska ec-värdet bara ligga på 0.6 efter att man har bytt vatten och haft i ny näring… Tycker det känns lite lågt… Eller? Följer doseringen exakt.

    Japp, det var en liten update.. Kommer med nya bilder ikväll.. Håller på att bygga om lite just nu… En veg, kammare och en blomkammare… Blir härligt det här! :)

  • Whomack

    Member
    2009-04-26 at 14:48

    Looking good.. 😉

    Är tanket att de ska sköta sig själv till slut?

  • reaper

    Member
    2009-04-26 at 20:55

    Åhå riktigt snyggt! Detta ska följas med intresse.

    Mvh/fdstoner

  • ivwe

    Member
    2009-04-27 at 05:23

    @Whomack wrote:

    Looking good.. 😉

    Är tanket att de ska sköta sig själv till slut?

    Skötas sig själv från början till slut är väll att ta i.. Men de får vara själv allitfrån 5 – 7 dagar ibland…

    @fdstoner wrote:

    Åhå riktigt snyggt! Detta ska följas med intresse.

    Mvh/fdstoner

    Tack! :)



    Här kommer lite bilder från bygget igår:

    Och så isolerar vi lite…

    Överblick:

    Inkoppling av fuktstyrd fläkt.

    Här fick fantasin flöda, saknade ett ventliationsrör så vi byggde ett.

    Lite fler övsiktsbilder:

  • ivwe

    Member
    2009-04-27 at 05:25

    Det är en hel del kvar och göra. Det ska upp mylar på väggarna och så ska golvet platas in och sedan ska jag på med en tunn skumgummimatta. Men det blir nog bra tillslut.

  • reaper

    Member
    2009-04-27 at 09:45

    vilket schyst bygge, blir nice att följa.

  • tr1ppz

    Member
    2009-04-27 at 11:35

    Haha jag vet hur det känns, man har så många planer på vad man ska göra med sitt utrymme sen upptäcker man att tiden sprungit iväg å man måste börja använda sig av sitt utrymme…

    Det där med EC är jävligt ibland.
    Jag kör enligt The Lucas Formula och det fungerar otroligt bra måste jag säga.

    http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=105738
    Du använder endast micro & bloom då.

    G-M-B (Grow-Micro-Bloom)
    0-5-10 – For Vegetative cycle (18/6)
    0-8-16 – For Flowering cycle (12/12)

    Det fungerar utmärkt för mig. Angående EC så försöker jag hålla runt 1 EC vid småttingarna. 1.5 när de börjar bli rätt stora (30cm höga) och sedan skiter jag fullständigt i att mäta öht. Just nu ligger det riktigt lågt för de i blom vet jag, men det ska det rådas bot på ikväll. Gav de precis 40 liter nytt vatten att plaska med. Mitt vatten börjar runt 0.3 också då det är rätt hårt.

Page 2 of 7

Log in to reply.