Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Avancerade metoder och problem Antal plantor/yta i förhållande till yield

  • Antal plantor/yta i förhållande till yield

    Posted by gizmoquak on 2010-03-05 at 11:45

    Har funderat kring detta ett tag.

    Ger mer plantor per yta mer yield i slutändan eller är skillnaden väldigt liten?

    Om man inte räknar med veggtiden här utan enbart tänker på yield/yta vad är då smartast att köra på?

    Kommer att ha ett veggrum med lika stor yta som blomrummet och de kommer att kunna veggas minst en månad där innan de flyttas över till blomrummet. Dvs när ena omgången är klar finns veggade redo. Bästa utnyttjande av blomtiden är alltså första prio.

    Jag kan alltså köra allt från 0-4 veckor i vegg, allt från 0-200 kloner i blom/m2.

    Har snöat in mig totalt på hydro, aeroponics och håller på att bygga utrustning för detta.

    Kommer alltså att maxa ytan och funderar bara på hur många hål man ska köra upp. :-)

    Ghe dps aero kör upp till 120 pantor på en yta tänkt 1.2×2.4m dvs ca 42 plantor/m2. Bra mått att gå efter eller kan man få ut mer med fler?

    Strainen spelar väl en viss roll här men säg att man kör en strain lämpad för sog.

    replied 14 years, 1 month ago 4 Members · 30 Replies
  • 30 Replies
  • baralillajag

    Member
    2010-03-06 at 00:06

    Mer plantor per yta ger mer skörd per ytenhet.

    Så vill du maximera skörden – gör om veggutrymmet till ytterligare ett blomutrymme och kör 2 rullande SOG-odlingar med maximalt antal plantor i varje (50-150). Lämpligt att sikta på 2-7 watt per planta.
    Ett par minimorsor som klarar att ge 5-10 sticklingar per vecka, samt godislådor (el liknande) för sticklingar kräver minimalt med utrymme och en 11 watts LE eller liknande.

    Strainen spelar viss roll; i alla fall måste man lära sig hur många dagar de behöver veggas och hur tätt man kan ställa dem för att maximera utbytet. Vissa strains kräver större krukor än andra …. det finns lite småplock att testa och justera innan allt flyter på bra.
    De flesta jag provat behöver ingen vegg alls för att bli 30-50 cm, vilket är precis lagom för en tät SOG på ca 100 plantor/kvadratmeter.

  • gizmoquak

    Member
    2010-03-06 at 02:10

    Du verkar ha experimenterat en del.

    Har alltid kört grow efter grow stuket och gillar det men du har rätt, med en rullande sog slipper man ju ha mammor stora som hus för att ge mängder av kloner vid endast 1 tillfälle och ytan som det för med sig etc.

    Har du upplevt ngra problem med att köra så tätt jämfört mot vanlig sog på 20-40/m2, större risk för mögel etc?

    Skulle man även kunna trimma ner på watten genom att belysa de plantor som befinner sig tidigt in i blomfasen med en ngt lägre watt hps, utan att slut yielden påverkas, de borde väl inte behöva lika mkt ljus vid det stadiet?, om man tex kör 400w halvvägs in i blomstadiet och sen belysa med 600w till skörd.

    Dela gärna med dig om du har ngra fler erfarenheter.

  • baralillajag

    Member
    2010-03-06 at 04:04

    @gizmoquak wrote:

    Har du upplevt ngra problem med att köra så tätt jämfört mot vanlig sog på 20-40/m2, större risk för mögel etc?

    Skulle man även kunna trimma ner på watten genom att belysa de plantor som befinner sig tidigt in i blomfasen med en ngt lägre watt hps, utan att slut yielden påverkas, de borde väl inte behöva lika mkt ljus vid det stadiet?, om man tex kör 400w halvvägs in i blomstadiet och sen belysa med 600w till skörd.

    Dela gärna med dig om du har ngra fler erfarenheter.

    1. Egentligen är det ingen skillnad mer än att det normalt innebär mer jobb med fler plantor.

    2. Jag har inte experimenterat med det men tror som du att ljusenergin gör mest nytta under speciella stadier. Jag ställer dem väldigt tätt de första 3 veckorna för att glesa dem, samt ställa dem på bättre belysta ställen under mittendelen av blomning och första delen av blomningens slutskede (hängde du med där? ;-)). Sista veckan till 3 veckorna får de lägre prioritet då de ändå tar en stor del av energin från inlagrad glukos i blad (när jag ser att bladen börjar blekna).
    Jag har inte gjort några jämförande test om det ger vinst… men den täta placeringen i början ger en extravinst i att det hindrar att de grenar sig, så man istället får en enda kvalitetsbud, och minimalt med luftiga popcorn.

  • gizmoquak

    Member
    2010-03-06 at 10:26

    Det borde ju vara en hel del lättare att klippa dessa.

    Efter dina erfarenheter, hur mkt mer skulle du säga att man får ut med denna teknik jämfört mot att köra normala 20-40st/m2?

    Har du stött på ngn strain som inte alls lämpat sig för denna metod?

  • baralillajag

    Member
    2010-03-06 at 11:02

    @gizmoquak wrote:

    Det borde ju vara en hel del lättare att klippa dessa.

    Efter dina erfarenheter, hur mkt mer skulle du säga att man får ut med denna teknik jämfört mot att köra normala 20-40st/m2?

    Har du stött på ngn strain som inte alls lämpat sig för denna metod?

    Många av dem är väldigt lättrimmade – Critical Mass är väl extremast. Men dubbelt så mycket skörd innebär merjobb. 😉

    Lite halvt subjektivt (och säkert beroende av många faktorer) verkar skörden dubblas för varje fyrdubbling av plantor – såklart med en del undantag.
    Egentligen handlar allt bara att ta vara på ljusenergin på ett bra sätt. Fotosyntesen fungerar garanterat lika bra i en stor planta – men andelen cellulosa blir betydligt större – mer ved och mindre bud för inskickad energi!

    Jag har inte provat så jättemånga strains, men de flesta verkar fungera bra eller mycket bra. New Blue Diesel från Motarebel verkar kräva en del veggning (10-14 dagar) – sånt orkar man inte med då det finns massor av bra strains som inte kräver vegg (även de flesta indicor verkar sträcka sig ganska bra).

  • gizmoquak

    Member
    2010-03-06 at 12:01

    Så det mest extrema vore alltså att klämma in en 150-200st/m2. Då lär man behöva monster till mammor om man kör ett par m2 blomrum.

    Har du märkt ngn skillnad i potens jämfört mot normal sog?

    Har faktiskt ett paket critical mass liggandes och väntar. :-)

  • baralillajag

    Member
    2010-03-07 at 03:21

    @gizmoquak wrote:

    Så det mest extrema vore alltså att klämma in en 150-200st/m2. Då lär man behöva monster till mammor om man kör ett par m2 blomrum.

    Har du märkt ngn skillnad i potens jämfört mot normal sog?

    Har faktiskt ett paket critical mass liggandes och väntar. :-)

    Jag har själv bara provat planttäthet upp till 120 per kvadratmeter, men just CM borde kunna fungera med 200. Satori skulle inte funka, den breder ut sig för mycket….men ger ju kanonfin skörd vid 60-80 per kvadrat.

    Kör man rullande odling med 10-veckors-strain (verklig tid ;-)) så krävs bara 40-70 sticklingar i veckan (beroende hur hög överlevnad och hård sortering man har) – borde fungera med 4 små morsor i halvliterskrukor som tar upp 12 x 12 cm per styck – i alla fall om man klarar att sätta små sticklingar.

    Potensen blir samma som om man ställt dem glesare – de blir bara lite mindre.

  • gizmoquak

    Member
    2010-03-07 at 04:25

    Du skrev att du ställer de tätare till varandra i tidigt blomstadie, antar att du kör krukor här.

    Hur har du löst det med bevattningen, hur ser ditt system ut, ebb n flow?

    Känns som bordet mer kommer att likna en italiensk maträtt än en odling på 50 drippers. :-)

    Blir lite knep att få till det här på aeroponics. Man skulle ju kunna placera nätkorgarna/hålen lite tätare, närmare varann på ett lock för just det stadiet men det ska nog gå på ngt sätt.

  • baralillajag

    Member
    2010-03-07 at 08:32

    Jag kör i pet-flaskor.
    Droppbevattning skulle fungera (spagettivarning), men det skulle bli många slangar och många stopp ;-); ebb-flod är effektivare just för att det drar in frisk syre till rötterna och är tillförlitligt.
    Hittills har jag kört manuell ebb-flod, dvs ställt flaskor i hink och hällt på näringslösning – vilket tyvärr tar mycket tid även om odlingen inte är så stor. Dessutom går det inte att koppla timer till den som utför bevattningen.;-)
    Så nu har jag automatiserat bevattningen (första körningen för några timmar sedan), byggt av ett underrede till duschkabin som jag råkade hitta.

    Innan rotsystemet växt sig allt för stort borde det inte vara problem att flytta dem. Att ha en hink med hålen tätt för de första 2-3 veckorna borde gå, eller?

  • gizmoquak

    Member
    2010-03-07 at 15:21

    Jo, jag hoppas det. Frågan är bara hur tätt. :-)

    Satte en batch kloner ganska precis en vecka sen i en liten box jag tänkt köra som försökskanin.

    Hålen sitter rätt tätt i denna typ 9×12 på en yta av 40x50cm.

    Ska bli kul att se hur pass länge de kan sitta där innan de trasslat ihop sig helt med varandra. Är mest orolig att de inte ska kunna lyftas ur då hålen har en diameter på ca 2cm.

    Det är första gången jag testar på aero och hydro i sig och har ingen aning hur pass stora, breda eller långa rotsystemen blir i dessa, men ska bli kul att se.

    De har trivits helt sjukt bra hittills och ser inte alls lika lessna och bleka ut som efter en vecka i jiffys.

  • baralillajag

    Member
    2010-03-07 at 18:42

    Ebb-flodsystemet var lyckligtvis helt tätt, men står ändå på ett avrinningsbord byggt av gammal plyfa, lite virke och bastufilm. Tänkt ifall jag ska köra italienskt, alltså droppbevattning… nu som en extra säkerhetsåtgärd.
    Glöm inte berätta hur det går med din täta hydro!

  • reaper

    Member
    2010-03-19 at 13:20

    @gizmoquak wrote:

    Ghe dps aero kör upp till 120 pantor på en yta tänkt 1.2×2.4m dvs ca 42 plantor/m2. Bra mått att gå efter eller kan man få ut mer med fler?

    Ha i åtanke att dessa system inte är beräknade för enbart cannabis 😉 Man kan odla allt möjligt i dessa system och cannabis är en förhållandevis stor växt. Man använder oftast bara det mittersta hålet i varje behållare dvs 1/5 möjliga hål. Tror det landar på ca 12 plantor per kvadratmeter med Dps-system. Har oftast mellan 10-20 plantor per kvadratmeter under normala blommförhållanden.

    Peace

  • reaper

    Member
    2010-03-27 at 18:18

    När man kör SOG har jag hört att man ska ha en planta per kvadratfot, det går alltså 16 plantor på ett utrymme som är 120x120cm har jag räknat ut, detta kommer väl bli väldigt buskigt och skapa problem med luftflöde och spridning av ljus?

    Jag har lite svårt att komma fram till vilken metod man ska använda i ett Jardin 120×120, Maximal skörd är vad jag är ute efter, är det då SOG som gäller? Har 4st mammor och kan plantera fler vid behov.

    EDIT: Jag kan välja mellan SSH och SLH, det är de mammorna jag veggar nu.

  • baralillajag

    Member
    2010-03-27 at 19:21

    @icancancannabis wrote:

    När man kör SOG har jag hört att man ska ha en planta per kvadratfot, det går alltså 16 plantor på ett utrymme som är 120x120cm har jag räknat ut, detta kommer väl bli väldigt buskigt och skapa problem med luftflöde och spridning av ljus?

    Jag har lite svårt att komma fram till vilken metod man ska använda i ett Jardin 120×120, Maximal skörd är vad jag är ute efter, är det då SOG som gäller? Har 4st mammor och kan plantera fler vid behov.

    EDIT: Jag kan välja mellan SSH och SLH, det är de mammorna jag veggar nu.

    För det första så vill man inte att plantorna ska bli buskiga, utan man koncentrerar sig på att producera en massa maincolor, helst från jord till topp. Detta åstadkoms genom att blomma tidigt och sätta plantorna tätt.
    Antal plantor bestämmer man själv – men 100 ger mer skörd per kvadratmeter/watt/tid än 10. Om det sedan innebär problem med ljus osv behöver man kanske inte bekymra sig om så länge man får mer skörd än om man kör med betydligt färre plantor och “problemfritt”. 😉

    PS Personligen kallar jag inte 10 plantor per kvadrat för SOG.

  • reaper

    Member
    2010-03-27 at 20:35

    @baralillajag wrote:

    För det första så vill man inte att plantorna ska bli buskiga, utan man koncentrerar sig på att producera en massa maincolor, helst från jord till topp. Detta åstadkoms genom att blomma tidigt och sätta plantorna tätt.
    Antal plantor bestämmer man själv – men 100 ger mer skörd per kvadratmeter/watt/tid än 10. Om det sedan innebär problem med ljus osv behöver man kanske inte bekymra sig om så länge man får mer skörd än om man kör med betydligt färre plantor och “problemfritt”. 😉

    PS Personligen kallar jag inte 10 plantor per kvadrat för SOG.

    Okej, så plantorna blir inte buskiga alls utan jävligt glesa men mestadels buds? Hur stora krukor bör man ha om man kör en rullande SOG i 120×120 ? Vad hade du själv kört på och hur många ungefär? Ska det bara mosas in så många krukor som möjligt?

    Hur mycket skörd per planta kan man förvänta sig på ett ungefär om dom mår bra och vi pratar om SSH/SLH.. Förstår att det är en omöjlig fråga men i runda slängar? :)

Page 1 of 2

Log in to reply.