Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Akut problem med Ph och magnesium

  • Akut problem med Ph och magnesium

    Posted by dzharas on 2009-08-03 at 20:47

    Strains: en skunk hybrid, ICE och 2st Big bud
    Jord och näring: Såjord+ HESI näring från 20% av rekomenderade dosen genom hela blomfasen lite mer till ICE nästan varje dag. när den mörkgröna färgen börjar förlora sin gläns börjar bli matt hoppar jag över näringen en gång och ger bara vatten
    Temp: ca 20 natt och 25 till 27 dag
    Ljus: 400W

    Problem: för ca. 2 veckor märkte jag att nedre bladen på ICE borjar bli gula mellan “venerna”. jag tänkte direkt på magnesium brist, höjde gradvis näringen men utan framgång. Bladen blev helt gula (som i långt gången kvävebrist). Efter en vecka började BB visa liknande symptom, gulnad (fast mer prickaktigt) först längst ner och sen till till mitten av plantan. Då sköljde jag (Ph 6.5) båda plantor och märkte att avrinningsvatten från ICE hade en Ph på 5,7. Jag misstänker att magnesium hindras från att tas upp pga av den låga Ph. Dessutom visar skunken inga symptom och håller den friska mörkgröna färgen. Hur kan jag snabbt som möjligt höja jordens Ph. Förresten de e ca. en månad in i blom, kanske lite mer. Ska försöka fixa lite bilder imorgon
    ps. funderar på att byta till coccos. några råd?

    replied 14 years, 7 months ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • z0rdim

    Member
    2009-08-04 at 10:54

    5.7 är inte skadligt lågt, dvs ingen lockout bör hända. Däremot är det vanligt förekomande att bladen längst ned gulnar och faller av ju längre in i blommen du kommer.

  • cthullu

    Member
    2009-08-04 at 14:02

    Hmm… 5.7 är väl ändå lite väl lågt för att vara i jord? (inte ens i hydro ska man väl gå lägre än ungefär 5.5??)

    6.5 – 6.8 är optimalt i jord enligt min tro / subjektiva åsikt.

    Men hursomhelst, som z0rdim säger, det är ju normalt att få kvävebrist på de äldre bladen i långt gången blom, plantan kannibaliserar sig själv och satsar allt på att försöka få sig en befruktning och säkra generna, den vet att den håller på att dö! :)

    Men det kan ju vara så att du har två symptom samtidigt också.
    Har du några rostprickar eller “bränna” liknande symptom i kanterna? Har bladen bucklat sig eller växt snett någonstans?

    Magnesium är i normalt fall typ det första som lockar, men själv bara haft problem med för högt PH. (kommer ju fan över 7.5 ur kranen här i stockholm, och sen när koldioxiden dunstar lite senare stiger det ännu mer till riktigt läskigt höga värden.
    Som tur är buffrar ju jorden och näringlösningarna oftast hyffsat.

    klassikern är att man mäter/justerar innan det sistnämnda hänt och tror de ligger rätt på vattnet man häller i.

    Du kan prova att flusha ordentligt _en_ gång och mät och eventuellt justera vattnet du häller i ordentligt.
    EDIT: Det är ju det du precis gjort när jag läste en extra gång hehe

    Hjälper inte det – skit i problemet !! har du kommit så pass långt kommer du få ut en bra skörd ändå. (inte hålla på med alla möjliga överjusteringar och flushningar hela tiden som blir värre än själva åkomman. Det är en annan klassiker)
    Det svåra med jord är att man kan göra hur mycket som helst innan det är rötter överallt, men i princip bara in-vattnet man kan justera sen.
    (om det inte blir akut, då går det ju att göra en full transplantation, men absolut
    inte värt det nu)
    Kanske går att hälla i kalk som buffer uppåt nu i efterhand – inte säker.

    Angående cocos:
    Bara kört i ren Cocos en gång, men tycker det är mycket mycket enklare än jord. Riktigt svårt att göra/råka ut för fel tillochmed. Själv föredrar jag dock jord av flera anledningar (eller att blanda jord och cocos.)

  • dzharas

    Member
    2009-08-04 at 14:13

    när börjar då en magnesium lockout. (enligt en källa jag brukar använda, i vissa fall redan vid 6.4 http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=11688 ) Jag odlar i jord inte hydro. Om du nu läser hela inlägget så ser du att symptomen började tidigt. Plantorna är inte så långt gångna och de gulnar för snabbt. Jag “känner” mina flickor. Samma BB har jag haft i över ett år.

  • cthullu

    Member
    2009-08-04 at 15:57

    Du kan försöka se till att botten torkar ut lite extra, risk att den legat och surnat kanske om det varit för blött.

    Annars är det väl mest kalk och ph-Up som gäller. Någon annan kanske har ett bättre tips.

    Blir det akut kan du som sagt göra en full rot transplantation till fräsh jord, du kan kalka den då så är du buffrad. (eller sätta den i cocos när du ändå redan chockat rötterna av att riva/spola loss dem från all jord.)

    ..och “tidigt” är ju relativt, jag vet ju inte om du haft den 1 vecka eller 3 månader i veg utan problemen….

    mm, det stämmer antagligen bra det. (att den lockar redan då)
    Uppåt börjar massa saker upptas dåligt vid 7 iaf, så mina 6.5 – 6.8 som optimalt får uppbackning :)

    hursomhelst, mer hjälp än så har jag tyvärr inte komma med, hoppas det löser sig.

  • dzharas

    Member
    2009-08-04 at 19:13

    @cthullu wrote:

    Hmm… 5.7 är väl ändå lite väl lågt för att vara i jord? (inte ens i hydro ska man väl gå lägre än ungefär 5.5??)
    6.5 – 6.8 är optimalt i jord enligt min tro / subjektiva åsikt.

    Men det kan ju vara så att du har två symptom samtidigt också.
    Har du några rostprickar eller “bränna” liknande symptom i kanterna? Har bladen bucklat sig eller växt snett någonstans?

    Angående cocos:
    Bara kört i ren Cocos en gång, men tycker det är mycket mycket enklare än jord. Riktigt svårt att göra/råka ut för fel tillochmed. Själv föredrar jag dock jord av flera anledningar (eller att blanda jord och cocos.)

    Enda felet jag gjorde var att köpa billig eldorado såjord. Jag trodde inte den skulle spöka eftersom den har ändå ingen stor mängd näring. Att det skulle vara för låg ph tänkte jag inte på.

    Inga rostprickar. Om jag får dom så blir det i slutet av blom. Bara skunken har några brända kanter på dom små bladen längst ner. BB har någon “böjd” blad i sidleds….typ som om bara ena sidan på bladen har vuxit så den bildar halvmåne.

    Jag har några brickor coccos till nästa grow. Om man blandar coccos och jord 50/50 kan man förtsätta med jordnäring?

  • cthullu

    Member
    2009-08-04 at 19:53

    @dzharas wrote:

    Enda felet jag gjorde var att köpa billig eldorado såjord. Jag trodde inte den skulle spöka eftersom den har ändå ingen stor mängd näring. Att det skulle vara för låg ph tänkte jag inte på.

    Ja, kvalitetsjord är en bra investering. Tror de flesta av oss jordodlare varit dumsnåla/lata EN gång hehe. Borde stå på paketet vad den ska ha för pH. (Sen kan den ju ha dålig bufferkapacitet även om det skulle vara rätt pH osv)
    Men oavsett om man fan gör allting rätt eller precis som man gjort 5 ggr tidigare utan problem kan det ju bli knas ibland hehe, men lite mystik i det hela gör det bara mer spännande. Skulle vara tråkigt om det bara gick på rutin och fanns ett enda vedertaget sätt man ska följa :)

    @dzharas wrote:

    Inga rostprickar. Om jag får dom så blir det i slutet av blom. Bara skunken har några brända kanter på dom små bladen längst ner. BB har någon “böjd” blad i sidleds….typ som om bara ena sidan på bladen har vuxit så den bildar halvmåne.

    AHA! väldigt bra muntlig beskrivning med snedvridningen! Det är en klockren bekräftelse på det du redan viste från början -> pH är för mycket fel.
    Brända kanter och rostprickar när man är säker på att det inte är riktig kvävebränna brukar vara lockout pga pH också. (att du brukar få prickarna på slutet är antagligen äkta brist man “ska” ha)

    @dzharas wrote:

    Jag har några brickor coccos till nästa grow. Om man blandar coccos och jord 50/50 kan man förtsätta med jordnäring?

    Japp, själv testar jag organisk tomatnäring (bra kväve och phosfor, väldigt mycket kalium, och så massa godis) + akvarievatten från mitt växtakvarium (bra pH, bra syresatt, klordunstat osv, en del kväve och phosfor, väldigt lite kalium) i det.
    Kör helt utan perlit och likande, cocosen ser till att jorden inte drar ihop dig och håller strukturen. (blir nästan lite “studsigt” om man känner/trycker) Blir ju inte fullt lika luftigt som ren cocos osv men mycket bra struktur.

  • dzharas

    Member
    2009-08-04 at 22:26

    @cthullu wrote:

    @dzharas wrote:

    Enda felet jag gjorde var att köpa billig eldorado såjord. Jag trodde inte den skulle spöka eftersom den har ändå ingen stor mängd näring. Att det skulle vara för låg ph tänkte jag inte på.

    Ja, kvalitetsjord är en bra investering. Tror de flesta av oss jordodlare varit dumsnåla/lata EN gång hehe. Borde stå på paketet vad den ska ha för pH. (Sen kan den ju ha dålig bufferkapacitet även om det skulle vara rätt pH osv)
    Men oavsett om man fan gör allting rätt eller precis som man gjort 5 ggr tidigare utan problem kan det ju bli knas ibland hehe, men lite mystik i det hela gör det bara mer spännande. Skulle vara tråkigt om det bara gick på rutin och fanns ett enda vedertaget sätt man ska följa :)

    Det här e min andra grow med såjord. Innan har jag alltid blandat Hasselförs P och andra märken, beroende om det va vegg eller blom. Det blev tråkigt i längden, så jag tänkte prova ngt annat. I min förra grow körde jag med Hasselförs såjord med mycket bra resultat. https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=63582
    @cthullu wrote:

    @dzharas wrote:

    Inga rostprickar. Om jag får dom så blir det i slutet av blom. Bara skunken har några brända kanter på dom små bladen längst ner. BB har någon “böjd” blad i sidleds….typ som om bara ena sidan på bladen har vuxit så den bildar halvmåne.

    AHA! väldigt bra muntlig beskrivning med snedvridningen! Det är en klockren bekräftelse på det du redan viste från början -> pH är för mycket fel.

    Det tog mig faktiskt en stund att skriva det… alldeles för många bilder att sätta i några meningar :hemp:
    @cthullu wrote:

    Brända kanter och rostprickar när man är säker på att det inte är riktig kvävebränna brukar vara lockout pga pH också. (att du brukar få prickarna på slutet är antagligen äkta brist man “ska” ha)

    SShhhh jinxa inte skunken. Skulle precis ta Ph på den när baterierna tog slut. Nä men jag är rätt säker på att den inte klagar. Hela plantan är mörkgrön

    @cthullu wrote:

    @dzharas wrote:

    Jag har några brickor coccos till nästa grow. Om man blandar coccos och jord 50/50 kan man förtsätta med jordnäring?

    Japp, själv testar jag organisk tomatnäring (bra kväve och phosfor, väldigt mycket kalium, och så massa godis) + akvarievatten från mitt växtakvarium (bra pH, bra syresatt, klordunstat osv, en del kväve och phosfor, väldigt lite kalium) i det.
    Kör helt utan perlit och likande, cocosen ser till att jorden inte drar ihop dig och håller strukturen. (blir nästan lite “studsigt” om man känner/trycker) Blir ju inte fullt lika luftigt som ren cocos osv men mycket bra struktur.

    Coccos blir det då till nästa grow. Behöver bara en stor vattenbehållare, gärna 50+ liter. Var kan jag få tag på en. Hittar bara låga liggande runt 30 liter.

  • reaper

    Member
    2009-09-20 at 09:11

    @dzharas wrote:

    Jag har några brickor coccos till nästa grow. Om man blandar coccos och jord 50/50 kan man förtsätta med jordnäring?

    Tjena..
    Jag kör med 50% U-Jord med 10% hydroclay (Hydro leca) 10% perlite och 30% cocos-bounce fibrer (Lite grövre fibrer) när jag kör jord och kör med hesis cocosnäring enl cocos-schemat (Även pk 13/14).
    Men det går bra att köra med jordnäring också fast jag tycker det växer på bättre med hesis cocosnäring samt att det är smidigt med endast 1 näringsflaska till all odling. (Funkar fint med cocosnäring även till hydro också)..
    Så det blir en variant av jordhydro/”Passiv hydro” och vattnar under blom ½ liter/planta och dag i 3.5-4.5 liters krukor på fat.
    Då denna jordblandning dränerar väldigt fort är det nästan ett måste med separata fat så alla plantor får tillräckligt med mat.

Log in to reply.