• reaper

    Member
    2002-08-19 at 15:37

    hur kan dom veta att han trodde han blev jagad av stolarna om han dog och inte kunde berätta det för eftervärlden? dessutom har jag allt för ofta hört balkongskrönan för att tro på den.

    dessutom är det inga ämnen som skapar flashbacks… man är osäker på varför folk får så kallade flashbacks… lsd som är en av de mest flashback-skapande drogerna går ur kroppen på bara nån dag. (till skillnad från cannabis vars slaggprodukter kan sitta kvar i fettvävnader i ett par veckor)

    han har helt enkelt blandat ihop flashbacksyndromet med att slaggprodukter av cannabis kan lagras i fettvävnader… denna lagring är vid större bruk just kumulativ då kroppen aldrig får nån chans att förbränna dessa ämnen.

  • funk-doctor-spock

    Member
    2002-08-19 at 16:06

    Håller med Olangu, den där balkonghistorien borde avlivas och begravas. Intressant också att den alltid dyker upp i formen “min kompis kompis” eller liknade.. 🙄

  • upinsmoke

    Member
    2002-08-19 at 17:00

    Annars är apelsinmannen som vi tidigare talade om oxå bra. Verkar vara en notorisk mytoman du stött på där Acke. Sällan stöter man på människor som snackar så mycket skit, men man får sig iaf ett gott skratt när de dyker upp. Jag föreslår att du istället för att ta del i en djupt osaklig debatt tar del av den information som finns här på forumet och på hemsidan. Kika in dokumentet “15 myter” t ex.

  • friggs

    Member
    2002-08-19 at 19:46

    Flashback är inget annat än ett minne och ett symptom på PostTraumatisk Stress. PTS är starkt kopplat till den del av hjärnan som kallas amygdala. Denna del av hjärnan har hand om våra reflexmässiga reaktioner som är nödvändiga för vår överlevnad och har därför även stor betydelse för fobier (och kan få oss att paralyseras innan vi ens hunnit förstå att vi utsatts för det vi har fobi för). En viktig del till att dessa flashback kan uppstå har också med hjärnans relativt nyupptäcka förmåga att ständigt skapa nya kopplingar i hjärnan, något som kan ta allt från några timmar till månader.

    Flashbacks är vanligt hos alla som utsatts för skräckupplevelser, allt från krigsveteraner och våldtäcktsoffer till mammor (eller pappor) som sett sina barn råka illa ut kan uppleva flashbacks. Detta utan att de varit påverkade av några substanser. Att personer som haft mycket starka upplevelser under ett rus kan uppleva flashback är därför inte så konstigt. Sinnesutvidgande substanser som THC och LSD kan ju dessutom få småsaker att verka som världshändelser.

    Men, flashbacks har ingenting med hur länge THC eller LSD finns kvar i blodet, utan bara med hur intensiv din upplevelse har varit.

    Set and settings, som alltid.

  • reaper

    Member
    2002-08-19 at 20:26

    friggs
    Bra skrivet mycket intressant.

    Tummen upp

  • reaper

    Member
    2002-08-19 at 23:36

    Ett väldigt bra inlägg Friggs.

    I något inlägg av Josef K läste jag att THC verkar på något i hjärnan som heter CB1-receptorer.

    I en annan tråd,
    http://swecan.phpwebhosting.com/forum/viewtopic.php?t=653,
    framgår att det i ovan nämnda amygdala finns en relativt hög koncentration av dylika receptorer.

    Om den delen av hjärnan styr starka känslor som lust, ilska och rädsla
    förklarar ju det till viss del varför vissa individer upplever panikångest när de är pårökta.

    Om den också har en stor betydelse för fobiska symptom hos människor så förklarar det varför jag i mycket större utsträckning kan ignorera min araknofobi när jag är pårökt, än när jag är opåverkad.

    Någon annan som har någon fobi och upplever liknande effekter?
    Det skulle isåfall antyda ytterligare ett användningsområde för den medicinska marijuanan.

    Fenomenet “Flashbacks” – i den bemärkelsen att det skulle vara något som stygga, olydiga haschknarkare drabbas av – tror jag man får förpassa till samma skamvrå som fenomenet “Haschpsykos”.

    Eller kan möjligen en eller flera psykoaktiva THC-metaboliter på något sätt fås att utsöndras på så kort tid, och i tillräckliga mängder, att ett nytt rus drar igång?
    Det låter ganska långsökt.

    Långt trovärdigare känns isåfall Friggs redogörelse.

  • funk-doctor-spock

    Member
    2002-08-20 at 01:13

    Tackar, där lärde man sig nåt nytt 8)

Log in to reply.