• Posted by reaper on 2002-08-16 at 07:31

    Då lär få forsla dit rätt så mycket jord och singel/grus om du ska lyckas bra. Försök hitta nån glänta med jord istället.

    replied 21 years, 8 months ago 3 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • reaper

    Member
    2002-08-16 at 07:41

    Men ska du värkligen plantera nu, det är ju lite sent på tänkt kanske. Det är ganska kyligt på näterna.

  • reaper

    Member
    2002-08-16 at 11:24

    Ganska bra ide..

    Men jag tycker inte du ska hälla ut jorden nu kommer försvinna mycket näring i vår när det töar och regnar.. Nån kan ju rätta mig.. //Ghozy 😉

  • si

    Member
    2002-08-16 at 12:32

    Mycket bra tycker jag. Det är en del arbete, men vissa platser är så utmärkta att de verkligen är värda lite arbete för att kunna nyttjas som odlingsplats.

    Däremot befarar jag att det kan ligga en del i Ghozys farhågor om näringsförluster vid vårens tö.

    Jag tror att du bäst förhindrar det genom att blanda jorden med löv gräs bark och mer eller mindre halvförmultnade växtdelar ja t.o.m. lite häst/ko-gödsel nu medan du är igång och arbetar med det (lägg grus/singel underst FÖRST i vilket fall ;) ). Det kommer att se till att jorden där är rik på näring även efter töväder.
    Och för att förhindra att jorden rinner bort (erosion) ska du dels ha grus/singel under, dels bygga någon slags vall mot den sluttande sidan med avrinningskanal i riktning tvärs över sluttriktningen, alltså i linje med vallen och med öppninglängst ut i något av hörnen, helst det högre av de lägsta.
    Sen ska du innan du avslutar arbetet för i år täcka över det hela med mycket gräs löv kvistar smågrenar och vad du kan komma åt. Det hindrar jorden från att sköljas bort vid häftiga regn.

    Det kan även vara bra att efter planteringen täcka jordytorna mellan stammarna med gräs, löv och kvistar, det hindrar erosionen precis som förut, hindrar alltför snabb avdunstning av vattnet samt ser till att ogräs inte sprids i den fina näringsrika jorden (de får inget ljus) som är till enbart för dina cannaber-plantor ;)

    =)

  • si

    Member
    2002-08-16 at 13:15

    Absolut, det låter bra. Men om du vill ha det stealthigt så råder jag dig att satsa på metod “naturelle”.

    Men du sa något om att folk inte gick där, så kör på med plast och stängsel =)

    fast jag tycker det ser så fult ut

  • opagaddur

    Member
    2002-08-16 at 14:48

    tycker att det där med att lägga vitt tyg och stängsel låter lite farligt.. kommer det en polishelikopter över så blir dom nog fundersamma..

    ser det ut som ett skumt ställe att odla på så blir nog vanliga piloter också fundersamma å kan raportera det..

    så jag skulle köra på nått så stealtight som möjligt.. vill du skrämma rådjur så finns det ju andra sätt att bli av med dom.. pissa runt plantorna sätt upp hår i buskarna bredvid osv..

  • reaper

    Member
    2002-08-16 at 17:14

    1. Bereda plats i ett enesnår….(det är fullständigt omöjligt för skogsmullar och hundägare att ta sig in dit…….

    2. bereda plats på en myrtunga….(altså tänk er en udde som går ut på en myr….människor går inte över myren och går inte ut på en udde…)

    Skaffa orienteringkartor….jag har Göteborgskranskommuner och man kan faktiskt peka ut de bästa platserna hemma i lägenheten utan att ha varit där….södersluttningar långt från stigarna….

    Men betänk att det är bättre att ha flera ställen med en planta än en odling.
    De flesta människor kan inte känna igen cannabis växter men defenitivt känna igen en odling mitt i skogen…..och dra slutsatsen att det knappast är morötter

Log in to reply.