• trestor

    Member
    2002-08-13 at 21:32

    Mjae.. har faktiskt ingen betydelse egentligen om du har fläktar på insuget eller utblåset, luftgenomströmningen blir lika stor ändå. Vad som ger bäst temperatur vete tusan däremot.. men det är väl bara att prova och se :)

  • funk-doctor-spock

    Member
    2002-08-15 at 16:30

    Det är väl alltid bäst att avväga hur mycket luft fläktarna flyttar. Har man t.ex olika kraftiga fläktar i utsuget och insuget kommer den ena garanterat att få jobba hårdare än vad den är designad för. I klarspråk, fläkten pajar lättare.

  • reaper

    Member
    2002-08-16 at 09:25

    Jo jag tror faktiskt det ger bättre effekt om du har båda som utsug, har ingen erfarenhet när det gäller datorfläktar dock. Men vad gällande “vanliga” ventilations fläktar så skulle det ge mkt bättre luftomsättning! Tänk bara på att ha ett rejält tilltaget passivt intag av luft, datorfläktar är inte så starka och orkar säkert inte om det är för mkt motstånd! Tänk på att fläkten kan ju aldrig blåsa ut mer luft än den orkar suga in egenom intaget!

    En annan sak, tror inte det är ngn bra lösning med att ha olika stora fläktar som in- & utblås. Är skillnaden för stor så blir det lätt bara att den mindre fläkten stryper den större.

  • funk-doctor-spock

    Member
    2002-08-16 at 10:40

    Två fläktar som utsug.. Mja det finns en viss möjlighet där sålänge man har ett rejält insug. Ett passivt insug bör vara åtminstone dubbelt så stort som utsuget.

    Rapportera sen hur det gick! :)

  • reaper

    Member
    2002-08-16 at 10:59

    Ja precis! Dubbelt så stort intag skulle jag nog rekomendera! Men som sagt, jag vet inte hur datorfläktar är att använda (hur starka dom är mm), men har man en “riktig” fläkt så är ngt annat än ett passivt intag onödigt!

  • reaper

    Member
    2002-08-16 at 11:01

    @Dr Bong wrote:

    Ja precis! Dubbelt så stort intag skulle jag nog rekomendera! Men som sagt, jag vet inte hur datorfläktar är att använda (hur starka dom är mm), men har man en “riktig” fläkt så är ngt annat än ett passivt intag onödigt!

    har du en 12cm Delta så flyttar den 190kubikfot/min. dock med en ljudnivå på mer än 56dB(A)

Log in to reply.