• Creator
    Discussion
  • #733

    smacky
    Participant

    hydrogräs är en undermålig produkt som aldrig kan mäta sig med gott organiskt odlad ganja,nej hydro är för tekniknördar utan smaklökar.

    Håller inte med dig där. Rullande SOG är nog lättare att hålla på med om man kör hydro. Renare och effektivare.
    Men det är vad jag tycker :P

  • Author
    Replies
  • #64013

    bz
    Member

    Nja, kan faktiskt inte hålla med om smaken mellan hydro vs. jord.

    Jag tog för ett par odlingar sedan två sticklingar av samma planta
    och satte den ena i en bubbler og den andra i jordkruka.

    Resultatet i smak blev likvärdigt och för mig beror det faktiskt mest på hur man curar och torkar sin planta efter skörd. Efterbehandlingen
    ger den bästa smaken på din skörd.

  • #64014

    reaper
    Member

    Har funderat på en liknande setup själv, men detta lade jag ner efter att jag kommit till insikt om att de “nya”, små plantorna i SOGen kommer att hamna en bra bit från lampan. Har du provat detta själv? Isf, blev resultatet bra och fungerade det även fast de små plantorna hamnat nån meter från lampan?

  • #64015

    reaper
    Member

    blir inte moderplantan för stor när man låtit den leva ett tag? hur stor blir en NL under 400w hps om man aldrig sätter den i blom?

  • #64016

    Det går alldeles utmärkt att skapa den bakterieflora man behöver även i ett hydrosystem.
    Använd ett ytterfilter för akvarier som innehåller biobollar och man kommer snart att ha både nitrifikationsbakterier och annat matnyttigt.
    För att starta upp det hela räcker det med att tillsätta några ml ammoniak till vattnet varje dag under en veckas tid.

  • #64017

    Ammoniak är ju en del av kvävecykeln så vad tror du att nitrat är egentligen?
    Om du inte kan kemin så kanske dina andra argument inte heller är så väl underbyggda?
    Dessutom så använder jag det inte i samma system som det går några plantor i . Bara för att starta upp filtret.
    CO2 och ljus har jag mer än nog av.
    Fattar inte varför jordgubbar alltid gnäller på hydro.
    Har gjort blindtester med erfarna jordgubbar och inte fan kan de säga vad som är odlat i hydro och vad som är odlat i jord.
    Däremot så stämmer det att hydro är mer sårbart för strömavbrott.
    Men hur länge brukar de vara för det mesta?

  • #64018

    si
    Member

    elavbrott och en propp som går är inte riktigt detsamma. Går en propp så måste du byta den själv, det kan man ju inte om man är bortrest.

    I övrigt så övertygad om att organiskt odlat (dvs i jord, med organisk näring guano/havstång mm) är ett bättre alternativ båda för rökats kvalitét och för naturen. En hydro är ett väldigt resursslöseri. Men en inomhusodling i jord är ett jäkla slöseri det med eftersom man likväl använder lampor, vilket är så otroligt slösaktigt. Visst, alla har inte möjlighet att odla ute, det är synd, för då kör man ju med lampor – så gör ju jag med..

    Själva löpande SOG-systemet som du skrev om RUHI2 låter väldigt bra. Vad jag undrar är om du menar att plantorna ska vara i hundbajspåsarna ända till 8:e veckan? Dvs 5l jordutrymme fram till skörd? Jo det var nog så du menade, annars vore det ju inte så mkt SOG av det hela..

    Nåväl, vore intressant med foton på det hela RUHI2.

    ps. jag fattar litegrann varför jordgubbar gnäller på hydro, det handlar om en känsla av olust inför hur framställningen sker. En del argument har mkt goda grunder medan andra är mer eller mindre gnäll, men det handlar mkt om ogillandet av hur det går till tror jag. försök sätta er in i varandras resoneringar istället för att gnälla ikapp. ds.

  • #64019

    jag brukar inte gå i replikskifte när det gäller det här men någon gång måste man få komma med avvikande åsikter när det gäller detta.

    Hur tror ni föresten att ett er underbara organiska näring tas fram?
    Mycket av det kommer från jättelika dagbrott runt om i världen. Är inte det miljöförstöring så vet jag inte vad det ordet innebär.

    I slutändan så är det kväve, fosfater, kalium, magnesium, kalcium, mikronäring osv. som plantan vill åt och det får de vara sig det är jord eller hydro. Bara att man har bättre koll på mängderna i hydro.

    Det är aldrig hydrofolket som börjar gnälla på jordgubbarna. Alltid tvärt om. Både här och på andra forum. Jag är bra så less på det.
    Live and let live…

  • #64020

    si
    Member

    Vad jag syftade på var inte köpt organisk näring. På vissa ställen i landet så fraktar man uppspolad havstång till åkrarna, och när jag sa guano så tänkte jag väl att guanon skulle komma direkt till köparen, oprocesserad.

    Men det är klart att det är samma ämnen i grund och botten, men ämnena ser inte alltid likadana ut även om man säger att det är samma sak. Molekylernas värld är ganska mkt mer komplicerad än så.

    Nåväl, vad gäller gnällandet så beror det väl på vad man kallar gnäll och vad man kallar diskussion. Jag kan inte tänka mig att du menar att folk ska sluta argumentera mot hydro eller uttrycka sina farhågor/sitt missnöje, i grund och botten så handlar det ju om att försöka förbättra.

    Men det är ganska onödigt att göra en stor sak av sådana diskussioner när vi (som talar här om detta) vet så lite om saken.

    well, har nog inget mer att säga.

  • #64021

    Hm, jag tror då inte att det är många som är ute och samlar tång och måsskit till sina plantor på det här forumet. 😆

    Men jag lovar att jag skall göra ett expriment under hösten med exakt lika betingelser när det gäller ljus, fläktar, CO2 osv med sticklingar från samma mamma. Det enda som kommer att vara olika är substraten. Så får jag se om det är någon skillnad.
    Jag tvivlar..

  • #64022

    reaper
    Member

    är det möjligt att få in 16 såna påsar på en 55x55cm yta?

  • #64023

    high-jack
    Member

    Väldigt bra tips RUHI2! Det här hör defentitivt hemma i odlingsfaqen.

  • #64024

    kadafi
    Member

    räcker 350m3/h utblåset ? vad har du för temperatur ? o har du luftkylda lampor eller inbyggda eller nått ?

  • #64025

    reaper
    Member

    @RUHI2 wrote:

    höjden på vegg-verkstan är 70 cm men det är själva skivans höjd,armaturerna hänger ju ner lite och detta lämnar nästan 2 m tak höjd i blomkammarn men så mycket behövs ju inte 160-180 cm är ju helt ok annars kan man ju lägga in en glas skiva emmellan lampa och klon

    har du moderplantorna i “vegg-verkstan” också?

  • #64026

    reaper
    Member

    I min tidigare bostad så hade jag rullande sog.
    körde dock med endast lysrör på olika höjder, istället för den trappa som rekomenderades.
    resultatet blir givetvis detsamma men det fina va att jag kunde ha warm-white och cool-white i den ordning dom ville ha dom.

    i dagens läge så har jag inte plats för detta. tyvvär.
    kör med kloner, dock utan rull, tar c:a 5-10 kloner /månad nu under sommaren (mamman på balkongen). och under vintern då vegetativa tillväxten är dålig så blir det 5-10 kloner /kvartal. (mamman i vardagsrummet)
    veggar klonerna under sommaren på balkongen, och blommar dom i skåpet.
    under vintern så måste jag vegga och blomma i skåpet för att överhuvudtaget få någon tillväxt.

    det fina med rullande sogen är som sagt att man alltid har tillgång till gräs, och inte i alltför stora mängder (eventuell påhälsning av grisen)

    Jag personligen röker så pass lite att det bara blir mer och mer i frysen.

    Om det är nån som undrar varför jag har mamman i vardagsrummet under vintern och på balkongen under sommaren och inte har henne i en gosig garderob så är det faktum att hon mäter c:a 1,5 meter i omkrets och är dryga 1meter hög. har helt enkelt inte någon sådan garderob.

    Vill avsluta med att tacka RUHI2 för den utförliga beskrivningen, och hoppas att många av er där ute ger er i kamp med ett bygge.

Log in to reply.