• opagaddur

    Member
    2003-08-11 at 10:34

    @jns wrote:

    Du får ut mer av plantor utomhus :)

    behöver ju inte alltid vara så, ibland hinner dom ju inte blomma klart.
    beror ju på vart man bor och om man har lite tur.

    men det är ju värt ett försök om inte annat får man ju en massa blad man kan göra muffins på, och röka om det krisar ;)

  • herb_man

    Member
    2003-08-13 at 20:21

    du har ju hela vintern på dig! :)
    sådär tänkte jag förra året året ochså,att jag skulle ha en utomhus odling!
    men jag kunde inte hålla mig så det blev att man köpte lite lågenergilampor,sökte på internet och naturligtvis så hittade jag detta underbara FORUM. :D

    sorry! lite of topic kanske. 😳

  • 108

    Member
    2003-08-13 at 20:39

    @bolmaren wrote:

    jag bor i skåne (lundatrakten) om det kan vara till nån hjälp

    Kan dom odla bra gräs i Danmark så går det säkert i Lund också.
    Du har ett av Sveriges bästa lägen kan man säga, välj en tidig sort bara.

  • morph

    Member
    2003-08-14 at 14:08

    Budgettips för alla som inte har pengar och tid…
    Ett tips är att ta en tripp över till köpenhamn och införskaffa christianias budgetgräs “dansk pot”. Se till så att den är pollinerad (om den är svagt pollinerad vilket den var i mitt fall så finns det goda möjligheter att det blir )honor av fröna då det antagligen var en hermafrodit som stod för pollineringen. Jag fick tio frön på fem gram, åtta av dem grodde och sju av dem visade sig vara honor. Dansk pot går utmärkt att odla ute i sverige och det blir inte så taskigt röka heller, det är ju så svårt låta bli att nalla lite på blommorna… 🙄
    Jag blommade mina på fönsterbrädan innan jag planterade ut dem och de har fått klara sig själva hela sommaren. Visserligen är det bara fem plantor kvar nu men om vädret håller i sig så… skördefest om tre-fyra veckor!

  • morph

    Member
    2003-08-14 at 14:16

    Glömde säga att jag planterade ut dem strax innnan sommarsolståndet den 21 juni. Verkar alltså funka bra att blomma dem och sedan plantera ut dem ganska sent.

  • reaper

    Member
    2003-09-29 at 14:41

    Jag är helt grön inom det här området men jag hade tänkt börja odla utomhus i vår, jag har tänkt köpa Outdoor Mix från Sensi Seed’s med 40 frön. Är den blandningen nåt att ha?? Jag bor i blekinge så det borde väl inte va några problem med tid? Ska man plantera alla på samma ställe eller hur många plantor/ställe borde man ha??Hur kan man billigast kolla pH?? //

  • 108

    Member
    2003-09-29 at 16:12

    @MuminPappa wrote:

    jag har tänkt köpa Outdoor Mix från Sensi Seed’s med 40 frön. Är den blandningen nåt att ha?? Jag bor i blekinge så det borde väl inte va några problem med tid? //

    Den är säkert bra men även om du bor i Blekinge tycker jag du ska leta efter nåt snabbare. Blekinge är inte Hollland. :)

  • reaper

    Member
    2003-09-29 at 19:49

    Vilka frön borde jag satsa på då? Helst inte för dyra då ekonomin inte är den bästa för tillfället :(

  • 108

    Member
    2003-09-30 at 00:14

    Mixen är ju väldigt prisvärd om du verkligen behöver 40 frön.
    Annars kanske sensis Early Pearl eller Durban (sativa) respektive Early Girl (indica) kan vara nåt?
    Då vet du säkert att du får någon av sensis tidigaste utomhussorter.

  • g

    Member
    2003-09-30 at 00:16

    MuminPappa: Precis som morph skrev är Dansk Pot en bra idé.
    Eftersom de har växt i Danmark i ungefär trettio år, klarar de av vårt ruggiga klimat..

  • reaper

    Member
    2003-09-30 at 16:58

    Jag har kollat lite men inte hittat nån sida man kan bställa Dansk Pot från. Vilka finns att rekomendera?? Vet att den här frågan är svår att svara på men ungefär hur mycket brukar man kunna skörda per planta av Dansk Pot??? //

  • 108

    Member
    2003-10-02 at 11:20

    Här har de i alla fall en dansk sort som de kallar Papa Pot, billig är den också: http://www.thc.dk

  • reaper

    Member
    2003-10-02 at 12:11

    tackar tackar :D

Log in to reply.