-
Posted by Smacky on 2002-08-02 at 20:55
De blir nog missfärgade (bruna). Ungefär samma symptom som vid algbildning.
replied 22 years, 8 months ago 1 Member · 2 Replies -
2 Replies
-
hmm. Undra om jag “lider” av det, dvs syrebrist i bubblern… alla mina rötter är ljusbruna… hade förut grymma problem med alger, men sen nån vecka tebax så har jag en 100% ljustät bubbler.
men jag har 2st elite 806 som blåser med all sin kraft i två såna där “perforerade syreslangar” som dom har på hjortgatanzoo.
allt detta i en bubbler med ca 20-25 liter vatten. Borde ju få tillräckligt med syre, men va vet ja? mina plantor i bubblerna är mkt små, dom är vid 5-6’e bladparet, men är drygt 15cm höga från krukan räknat, och det är ju jävligt smått, då dom är 3veckor gamla. Dom plantor jag har i jord bredvid bubblarna är vid 2-3’e bladparet och är redan betydligt större än dem i bubblern… Jag måste ha gjort nåt galet redan i början, eller kan detta enbart bero på all algbildning jag hade tidigare?
Tills mina 2plantor fick rötter, så doppade jag dem i ph justerat vatten med 100ppm närings lösning 2ggr per dag(fröna sattes i nätkrukor med vermikulit).
Nu i efterhand tror jag att jag skulle låtit bubbler vattnet nåt upp till nätkrukorna och vermikuliten tills rötterna var tillräckligt stora…
Nåra tankar ang. detta?
ha det bäst
PLUR
-
Det är helt normalt att rötterna blir lite ljusbruna. Jag brukar ha vattnet ungefär 2 cm från krukorna när plantan ska få rötter. Stänket från bubblorna håller dom fuktiga. Har man dom nere i vattnet blir det bara för blött…
Log in to reply.