• Posted by z0rdim on 2003-07-21 at 15:28

    Vi är just nu 40 pers i den officella #swecan på Axenet (irc.axenet.org | jolt.axenet.org) och har varit mer än så vid flera tillfällen… Varför kan inte alla ligga på samma ställe, vore ju bra mycket trevligare?

    replied 20 years, 9 months ago 3 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • reaper

    Member
    2003-07-21 at 18:44

    själv är jag livrädd för IRC

    hur ofta ligger det snutar i kanalen? 😯

  • powerpuffgirl

    Member
    2003-07-21 at 18:51

    Själv är jag dålig på programmet… 😳 8) .

    Så jag är inte där så ofta. Men om jag har förstått det hela rätt, så måste man regga sig för att kunna ta del av vad som sägs där. Fast babbla på vitt och brett om saker och ting skulle jag inte göra där heller.

  • reaper

    Member
    2003-07-21 at 19:00

    Även om snuten inte kommer in i kanalen utan att ha ett reggat nick… så tar det 2 sekunder att regga ett nick…

    och skulle det vara “memebers only” dvs att det är passwd på kanalen och man måste känna någon för att få komma in… så kan snuten fortfarande lista vilka som är i kanalen… kolla om det finns några nick som har postat bilder på sina odlingar här på swecan… sen kan dom kolla deras ip adresser… och knack knack så står dom vid dörren…

    Så jag råder alla med odlingar som postat bilder på swecan att inte använda samma nick på IRC

    iof är jag nog mer paranoid än medelstonern…

    man kan juh hoppas att snuten har bättre saker för sig

  • reaper

    Member
    2003-07-21 at 22:21

    Skyscraper: På axenet kan man fixa så att det blir omöjligt för användare att spåra dig

  • reaper

    Member
    2003-07-21 at 22:40

    Mer info om detta skulle uppskattas…

    sökte lite om säkerhet på axnet men hittade ingen information

  • z0rdim

    Member
    2003-07-22 at 16:01

    utan att göra något på axenet så döljs en del av adressen som man kommer ifrån, så det går offtast att iaf lista ut vilken ISP (läs: internet service provider) man sitter på, men mer än så brukar vara svårt. Däremot så kan man när man har registrerat sitt användarnamn (/ns register lösenord [email protected]) sätta en vhost (läs: virtuell host) genom att köra /ns set vhost adress.som.jag.vill.låtsas.komma.från.com. Detta sparas sedan, så man behöver bara göra detta en gång. Däremot så måste man vid varje ny anslutning mot axenet-servern identifiera sig mot nickserv (/ns) för att dels få använda sitt användarnamn och vhost (/ns identify lösenord). Gör man inte detta när man har registrerat sig så kommer man bli omdöpt till Guest1234, för att åtgärda detta utan att återansluta sig osv så kör man /nick användarnamn följt av identifiering /ns identify lösenord.

    Finns även en hel del annat smått och gott bland nickservens tjänster, för att lista tjänster skriv: /ns help, och för att få hjälp med specifik tjänst skriv tex /ns help tjänst (tex register)

    Är man mer nojjig än så, och kanske tror att all ens internet trafik avlyssnas, så kan man även köra SSL mot Axenet, Dock så stöds detta inte direkt i mIRC, utan man behöver nått tillägg. Däremot fungerar det finfint i xchat ( http://www.xchat.org ), även i Irssi (dock så brukar det inte finnas med i färdigkompilerade binärer) och BitchX.

    För att ansluta mot SSL-porten istället så är irc-kommandot följande:
    /server -ssl irc.axenet.org 6697
    Lägger ni upp det i nån form av lista, så missa inte att porten är 6697 för ssl, och kryssa i att det är en SSL anslutning (vissa program så kan det även vara bra att kryssa i accept invalid cert, då certifikaten på axenet verkar vara osignerade openssl cert)

    för att se hurvida det fungerar eller inte när man väl är ansluten så skriver man /whois användare och om allt stämmer borde man få “användare is a secure connection” och lite annan information om användaren, går även att se så att vhost:en har gått igenom här.

  • reaper

    Member
    2003-07-22 at 19:37

    Det där lät juh kanon :)

  • reaper

    Member
    2003-07-22 at 19:52

    Problemet är att jag ser lite mer saker när jag kör /whois

    “nickname” is connecting from *@”min nätmask”

    sen om jag kör /dns “mitt nick” ser jag både min nätmask och min IP

    Detta är trotts att jag satt en vhost

    Men det kanske bara är jag som kan se dessa uppgifter och inte övriga användare?

  • reaper

    Member
    2003-07-22 at 20:06

    Det var bara man själv som kunde se

    Nu känner jag mig lugn

    Vi ses i #swecan

Log in to reply.