• Posted by pachipachihand on 2003-06-24 at 21:15

    Frågan rörande haschtillverkning borde lämpligtvis ställas i: https://swecan.org/modules.php?name=Forumsviewforum.php?f=11

    Hasch och marijuana har samma aktiva beståndsdelar och har således likadana beroendeframkallande egenskaper. Man pratar om psykiskt och fysiskt beroende. Fysiskt är sådant som kroppen efter ett tag måste ha mer och mer av för att må bra. Heroin alkohol och nikotin är exempel på sådana droger. Det psykiska beroendet däremot är något som du gillar att göra men inte är fysiskt beroendeframkallande. Detta gäller allting, datorer, tv-spel, mat och sex. Cannabis faller in under kategorin psykiskt beroendeframkallande. Vilket allting du gör kan vara.

    replied 20 years, 9 months ago 7 Members · 16 Replies
  • 16 Replies
  • fr

    Member
    2003-06-24 at 22:05

    @Kvasi wrote:

    Jag undrar vilka beståndsdelar av växten Cannavis Sativa man gör hasch av.

    Inget som säger att hasch måste göras av sativa.

  • friggs

    Member
    2003-06-24 at 22:14

    Goblin: All cannabis är sativa, däremot finns de underarter som har tilläggsnamnen sativa, indica och ruderalis.

  • reaper

    Member
    2003-06-25 at 02:57

    @Goblim wrote:

    @Kvasi wrote:

    Jag undrar vilka beståndsdelar av växten Cannavis Sativa man gör hasch av.

    Inget som säger att hasch måste göras av sativa.

    Har funderat lite på det där. Är det inte så att nästan allt hasch som säljs i Sverige är indica? Marockan t.ex, är inte den indica?

    Hur är det med libanesen som det fanns så gott om på 70-talet? Jag rökte rödlibb, gullibb, vacuumlib m.m. Men tänkte aldrig på om det var från sativa eller indica. Det var ju ganska uppåt. Någon som vet?

  • z0rdim

    Member
    2003-06-25 at 07:41

    vadå all cannabis är väl inte sativa?

    cannabis är släktnamnet, och sativa är väl artnamnet, liksom ruderalis och indica.

    dvs cannabis sativa, cannabis indica och cannabis ruderalis.

    (precis som det fungerar med alla växter, har ju tex blå och vitsippa, som heter anemone hepatica samt anemone nemorosa (säkert felstavat), dvs tillhör släktet anemone, medans är arterna hepatica samt nemorosa)

    Så friggs: får gärna komma med ytterligare information?

  • reaper

    Member
    2003-06-25 at 08:29

    Plantan heter Cannabis Sativa Linné. Underarter är Cannabis Sativa Sativa, Cannabis Sativa Indica och Cannabis Sativa Ruderalis.

  • okkolokko

    Member
    2003-06-25 at 14:59

    @sattlaman wrote:

    Plantan heter Cannabis Sativa Linné. Underarter är Cannabis Sativa Sativa, Cannabis Sativa Indica och Cannabis Sativa Ruderalis

    Pang på rödbetan! :mrgreen:

    (För övrigt är det latinska namnet för Rödbeta Beta vulgaris!)

    Mvh, okko

  • friggs

    Member
    2003-06-25 at 15:27

    @sattlaman wrote:

    Plantan heter Cannabis Sativa Linné. Underarter är Cannabis Sativa Sativa, Cannabis Sativa Indica och Cannabis Sativa Ruderalis

    Tack! Jag har för mig att Cannabis Sativa Linné dessutom är den enda växt som Carl von Linné satte sitt eget namn på. Underarterna hos Cannabis namngav han dock inte utan de fick sina namn av andra:

    Cannabis sativa LINNÉ 1737
    Cannabis Lupulus SCOPOLI 1772
    Cannabis indica LAMARCK 1783
    Cannabis foetens GILIBERT 1792
    Cannabis erratica SIEVERS ex PALLAS 1796
    Cannabis macrosperma STOKES 1812
    Cannabis chinensis DELILE 1849.
    Cannabis generalis KRAUSE 1905
    Cannabis americana HOUGHTON et HAMILTON 1908
    Cannabis gigantea CREVOST 1917
    Cannabis ruderalis JANISCHEWSKY 1924
    Cannabis pedemontana CAMP 1936
    X Cannabis intersita SOJAK 1960

    Är inte helt säker på korrektheten i listan eller hur erkända underarterna är så om någon annan har mer information (igen) får han/hon gärna fylla på! :)

  • gronis

    Member
    2003-06-25 at 16:36

    vad är det för sorter? jag vill ha allihopa:)

  • friggs

    Member
    2003-06-25 at 16:57

    Cannabis chinensis har jag sett ska ingå i en av Somas sorter. Den har tydligen den egenskapen att den får buds på bladens stjälkar.

  • okkolokko

    Member
    2003-06-25 at 17:22

    Hej!
    Jag funderade lite över sorten “Cannabis Lupulus SCOPOLI 1772”.
    Det är säkert bekant för många att växten Humle latinska namn är
    Humlus Lupulus L.* vilket jag tror handlar om att Humle innehåller
    ämnet Lupin som har medicinska egenskaper. Det användes förr
    mot tandverk m.m.

    *L = Linné, alltså fanns hans efternamnsbokstav med i flera växtnamn.

    Så det jag undrar över är varför man döpt en Cannabissort till detta
    latinska namn. Märkligt.

    Visserligen ingår de båda växterna i samma familj men har inte samma
    verksamma ämnen. Någon som vet ?

    Mvh, okko

  • friggs

    Member
    2003-06-25 at 17:51

    Humulus lupulus Linné och Cannabis Lupulus är en och samma växt om jag fattat det rätt. Det är inte sällan en växt har flera latinska namn. Båda växterna tillhör ju familjen Cannabaceae. Artnamnet lupulus är en dimunitiv form av det latinska ordet lupus (varg) och namnet på humle hos Plinius. Beträffande ordet “lupin” så är det därför troligast att lupin kommer från lupulus och inte tvärtom.

  • gronis

    Member
    2003-06-25 at 19:01

    @Kvasi wrote:

    tack för svaren. Men det är intressant som någon av Er nämnde ovan i ett inlägg att Cannabis Sativa Linné var den enda växten com Carl von Linné satte sitt namn på. STämmer verkligen det?

    den enda cannabisväxten antar jag!?

  • okkolokko

    Member
    2003-06-25 at 19:44

    @friggs wrote:

    Humulus lupulus Linné och Cannabis Lupulus är en och samma växt om jag fattat det rätt. Det är inte sällan en växt har flera latinska namn. Båda växterna tillhör ju familjen Cannabaceae. Artnamnet lupulus är en dimunitiv form av det latinska ordet lupus (varg) och namnet på humle hos Plinius. Beträffande ordet “lupin” så är det därför troligast att lupin kommer från lupulus och inte tvärtom.

    Tack för att du nyss gjorde mig visare friggs!
    Allt fick sig en logisk förklaring till slut.

    Men konstigt att denna man Scopoli döpte om en växt som redan fanns,
    säkert inget ovanligt fenomen. Men ändå 😉

    Mvh, okko

  • atouk

    Member
    2003-06-25 at 23:36

    Med risken att jag har fel så påstår jag följande:

    Allt som glimmar är inte guld, och alla plantor som har ‘cannabis’ i sitt latinska namn passar inte som stämningshöjande rökört. T.ex. så är ju Lupulus Humle vilket redan påpekats. Följande är cannabis av den typen som ingår i swecans logga:

    – Sativa.
    – Indica.
    – Macrosperma.
    – Chinensis.
    – Gigantea.
    (enligt YEARBOOK OF THE UNITED STATES DEPARTMENT OF AGRICULTURE–1913)

    Sen tillkommer:
    – Ruderalis.
    – Ducksfoot (har nog inget latinskt namn, än).
    – ABC (Australian Bastard Cannabis).

    Om vi bortser från ducksfoot och ABC så kan övriga grovt indelas i två kategorier, Sativa och Indica. Är det då två olika sorters cannabis? Hur ser deras släktrelation ut? Ingen vet säkert men den förklaring/teori “Marijuana Man” har låter trovärdigast av de jag har hört, hitintills.

    För länge sedan när alla kontinenter hängde ihop i jättekontinenten (Pangea)

    så växte cannabis sativa i det område som idag är Afrika. Ungefär där Durban i Sydafrika ligger idag låg gränsen till den Indiska plattan. Närmare bestämt det som blev norra delen av plattan, det som idag är Nepal. Både i Durban och i Nepal så växer idag Sativor. Norr och öster om Nepal dominerar sativorna som i t.ex. Kina och Thailand. Detta gäller även Europa,Nord/Sydamerika och Australien. Sativor blir oftast höga och har långt mellan växtnoderna och budsen. Livscykel på ca. 4 till 10 månader.

    Väster och söder om Nepal så dominerar Indican. Den kommer troligen ursprungligen från samma region som sativan men har spritt sig landvägen via nordafrika/mellanöstern till dagens Afganistan, Pakistan, Indien etc. Vad som är sigifikativt för alla Indicor som växer vilt är att de gör det i höglänta områden med tunn luft och förhållandevis hög UVB-strålning. Den cannabis som växer i bergen i Libanon och Marocko är Indica och det är troligt att frön till dessa odligar avsiktligt fördes dit av handelsresande via ‘sidenvägen’. En Indica blir i allmänhet inte så hög och växer ofta som en ‘julgran’ med täta buds. Livscykel på ca. 3 till 6 månader.

    Sativa å andra sidan växer traditionellt i låglänta områden med Nepal som främsta undantag. Om vädret är tillräckligt varmt och soltimmarna tillräckliga kommer en Sativabudd att utveckla tillräckligt med THC. Om det är för kallt och/eller för lite sol så blir resultatet i längden det som brukar benämnas (industri)Hampa.

    Ruderalis är en rysk variant som närmast är besläktad med Indican och som har har utvecklat ‘autoblommning’. Alltså att plantorna alltid går i blom vid en viss ålder oavsett väder och soltimmar. Där Ruderalis växer vilt råder dock varken hög höjd eller tillräcklig värme eller ljusmängd varför de är småväxta, glesa och inte särskilt potenta. Livscykel på ca. 3 till 5 månader.

    Både sativa och indica kan producera ungefär lika höga halter THC. CBD som är en cannabinol som interagerar med THC (för att förenkla så blir ruset mer fysiskt och sövande vid högre CBD-halt). Sativor innehåller oftast mycket låga halter CBD medan Indicor kan ha ända upp till 95% CBD av dess totala cannabinolhalt.

    Ducksfoot är indica-dominerad, har ‘sammanväxta blad och ser därför inte ut som ‘vanlig cannabis’ under den vegetativa fasen. Blomställningarna skiljer sig inte nämvärt från ‘vanlig Indica’. Förmodligen en av människan framavlad variant, inte säker. ABC ser helskum ut med ‘vridna, spretiga blad’ och liknar inte heller ‘vanlig cannabis’. Mycket låga halter psykoaktiva substanser. Förmodligen en ‘vild australisk variant’ besläktad med sativa.

  • reaper

    Member
    2003-07-22 at 18:32

    Narren: Det stämmer att den mesta av det haschet som finns i Sverige kommer från Marocko vilket jag skulle beteckna som indica (dominerande)

    Finns hashsorster som görs på sativor men det är inte vanligt.

Page 1 of 2

Log in to reply.