• 600w eller 400w MH till 1.2×1.2m?

    Posted by gizmoquak on 2009-12-29 at 18:32

    Skulle behöva lite rekommendationer ang detta.

    Får man ut något extra om man tillför de extra 200w?

    Detta är alltså enbart tänkt för en vegg kammare, kommer köra annan utrustning för blom.

    Vet att 600w är rekommenderat för 1m2 i blom men hur är det egentligen i vegg?

    Har en spread-a-wing liknande reflektor med cooltube så de borde ju få jämn spridning plus att den kan ligga nära.

    replied 14 years ago 4 Members · 4 Replies
  • 4 Replies
  • reaper

    Member
    2010-03-25 at 12:50

    I vegg är MH bättre än HPS eftersom HPS har ljusspektrum som plantan måste konvertera och lägger då mindre energi på tillväxt.

    Rätta mig gärna om jag har fel men detta har jag läst här på swecan.

  • favela

    Member
    2010-03-25 at 13:04

    MH är bättre i vegg som icancancannabis skrev. Jag hade personligen kört på 400W MH i vegg, men det är endast min personliga åsikt och vad min instinkt säger till mig :P

    Lycka till!

  • baralillajag

    Member
    2010-03-25 at 15:34

    Man behöver ingen jättemängd ljus i vegg, dessutom är ju plantorna normalt mindre och kan ställas tätare ihop om nu inte krukstorleken sätter hinder.
    Unga blad nyttjar rött ljus bättre än blått – tvärtom för äldre – så jag anser nog att det går bra med HPS i vegg.
    Däremot skulle jag själv gärna köra MH de första 4 veckorna i blom för att slippa en del sträckning och på så sätt få kompaktare plantor, och med det blir de jämnare belysta (effektivare fotosyntes).

  • MuskelCan

    Member
    2010-05-06 at 16:05

    @baralillajag wrote:

    Man behöver ingen jättemängd ljus i vegg, dessutom är ju plantorna normalt mindre och kan ställas tätare ihop om nu inte krukstorleken sätter hinder.
    Unga blad nyttjar rött ljus bättre än blått – tvärtom för äldre – så jag anser nog att det går bra med HPS i vegg.
    Däremot skulle jag själv gärna köra MH de första 4 veckorna i blom för att slippa en del sträckning och på så sätt få kompaktare plantor, och med det blir de jämnare belysta (effektivare fotosyntes).

    Jag har en teori om varför man “ska” köra mh/blått i vegg, men som sagt det är bara mina flummiga tankar :P . Man vill få plantorna att växa så fort som möjligt när dom är ung. Man “tvingar” alltså plantan till att bli äldre så att den kan tillgodasätta sig blått ljus bättre. Kan det va så kanske?

Log in to reply.