• microgrower

    Member
    2012-04-21 at 13:24

    Om det är tanskas frön så borde de ha kommit upp efter 8 dagar. Kolla lite försiktigt efter fröna, kanske de ligger lite djupt då jag själv brukar inte plantera djupare än mellan 1 och 2 cm.

    Vad har du planterat i? Om jorden är för näringsrik så kan det vara problem, borde helst vara lite klen jord tills fröna har kommit igång. Fuktighet är bra.

    Mina ligger lite tidigt ute (också zon 3), fast jag sådde dem redan sista mars och förveggade två tre veckor, hoppas de klarar sig då jag såg lite frost på morgonen (borde dock va ok, de har ju härdats på balkongen i flera dagar innan).

  • koras

    Member
    2012-04-21 at 23:14

    -,

  • topsis

    Member
    2012-04-22 at 09:58

    Såjord när man sår och planteringsjord när man planterar sa alltid min mamma :P

  • microgrower

    Member
    2012-04-22 at 11:45
    Topsis wrote:
    Såjord när man sår och planteringsjord när man planterar sa alltid min mamma :P

    Japp, planteringsjord brukar vara kraftigt gödslad.

    Koras, om du inte ser lite växter snart då kan va en bra ide köpa in några nya frön , inte för sent att börja om (fast med såjord).

  • koras

    Member
    2012-04-22 at 13:31

  • bollore

    Member
    2012-04-22 at 19:49

    Tålamod är en odlares bäste vän…

    Dom kommer kläckas när de känner att förutsättningarna för att överleva finns. Tycker fröna att det är för torrt, kallt eller mörkt så kommer de inte kläckas.

    Kan hålla med om att 3cm var lite väl djupt, men det borde lyckas leta sig upp. Antar att du vattnat dem lagom också.

    Kan tippsa om att använda fiberduk istället för plast sen när temperaturen börjar öka, duken släpper in både luft och regnvatten.

    För övrigt, tänkte du dra upp 88st i en och samma pallkrage eller är det bara under vegg som dem står där i?

    :thinking:

  • koras

    Member
    2012-04-23 at 05:52

  • aztek

    Member
    2012-04-23 at 18:03

    skönt att det går bätttre nu, men pilla inte ändå, det kan bara förstöra!
    det går bra att så i P-jord. kan visa tecken på näringsbränna de första 2 veckorna ovan jord, men sen brukar de återhämta sig :)

  • koras

    Member
    2012-04-30 at 10:45

Log in to reply.