• pizzan

    Member
    2012-01-06 at 22:08

    bump :)

    Får jag verkligen in 4 stycken i ett 60×60? Tänkte köra med 3 st. Har inte bestämt mig än för vilka strains, några tips? Är lite sugen på WW men fortfarande lite osäker.

    Sen funderar jag dessutom på att köpa en PH-mätare. Är det nödvändigt? Kollade på en på PG som kostar 349:-. Vill verkligen inte sabba min första odling och det får kosta vad det kostar om det innebär att man minskar chansen till att sabba den.

    Men kom jätte gärna med mer tips.

    EDIT: Har funderat lite på om jag ska ha ett recovery eller non-recovery system, men kan inte bestämma mig. Hur svårt är det att hålla näringen hyfsat konstant i ett recovery drip system? Då det är första gången så föredrar jag att det ska vara hyfsat enkelt och lättskött. Finns det något instrument man kan köpa för en billig peng som man kan trycka ner i vattnet så den berättar för mig exakt vilken procentuell näringslösning som finns i behållaren eller liknande?

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-06 at 22:51

    Du får in exakt 4 stycken sådana krukor.
    PH mätare behöver du ingen med den näringen i jord ö.h.t du kan glatt ignorera det – men låt vattnet stå i en hink ett dygn eller 2 så allt elakt klorin som ditt kommunala vattenverk stoppat i vattnet har dunstat av.
    Skall du köra hydro så måste du ha en EC mätare kostar drygt 4-500:- eller så för en basic modell, den ger dig inget exakt värde av hur mycket av vad som finns i vattnet men mäter hur mycket salt som finns i eftersom saltet påverkar vattnet konduktivitet.
    Att hålla pH & EC jämnt i en liten hydro när plantorna sen blir stora är svårt, därför som ju större tank desto bättre, kolla Pandasysten dom har 50x100cm odlingsyta och 150 liter tank eller nåt sånt.

    White Widow är ett sjukt trevligt strain jag har odlat flera sorter genom åren och den sort jag gillat bäst är dom femmade från female seeds.
    Dom spöade Sensi`s, Greenhouse & Nirvanas hårt och brutalt.
    Räkna med 20-30 gram feta buds per planta om du veggar dom i 4-5 veckor och sen blommar i 9-10. (sen blir det ju en del fina klibbiga blad, småbuds och fintrim också)

  • skruff

    Member
    2012-01-07 at 00:32

    tänk på att kör du 3 så får rötterna mer och växa på och kan bli stora och fina än om du kör 4 och “slåss” om ljus och plats :) om jag tänker och strains. :P

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-07 at 00:59

    @skruff wrote:

    tänk på att kör du 3 så får rötterna mer och växa på och kan bli stora och fina än om du kör 4 och “slåss” om ljus och plats :) om jag tänker och strains. :P

    Eftersom krukorna är ganska exakt nästan 30cm i diameter så hur skulle rötterna växa mer och slåss om plats om man har 1 planta i varje kruka!?
    4 plantor kommer också att fylla ut utrymmet fortare och jämnare än 3.
    Jag tror bestämt du druckit någon slags flytande dödsknark för att fira att det var fredag, effekten brukar sätta sig temporärt på intellektet men ingen fara, imorgon eftermiddag så borde du vara tillbaka på banan 😆

  • pizzan

    Member
    2012-01-08 at 17:00

    @vardagsterrorist wrote:

    Du får in exakt 4 stycken sådana krukor.
    PH mätare behöver du ingen med den näringen i jord ö.h.t du kan glatt ignorera det – men låt vattnet stå i en hink ett dygn eller 2 så allt elakt klorin som ditt kommunala vattenverk stoppat i vattnet har dunstat av.
    Skall du köra hydro så måste du ha en EC mätare kostar drygt 4-500:- eller så för en basic modell, den ger dig inget exakt värde av hur mycket av vad som finns i vattnet men mäter hur mycket salt som finns i eftersom saltet påverkar vattnet konduktivitet.
    Att hålla pH & EC jämnt i en liten hydro när plantorna sen blir stora är svårt, därför som ju större tank desto bättre, kolla Pandasysten dom har 50x100cm odlingsyta och 150 liter tank eller nåt sånt.

    White Widow är ett sjukt trevligt strain jag har odlat flera sorter genom åren och den sort jag gillat bäst är dom femmade från female seeds.
    Dom spöade Sensi`s, Greenhouse & Nirvanas hårt och brutalt.
    Räkna med 20-30 gram feta buds per planta om du veggar dom i 4-5 veckor och sen blommar i 9-10. (sen blir det ju en del fina klibbiga blad, småbuds och fintrim också)

    Kolla på pandasystem, men har ett tält på 140x60x60 så kommer bli trångt. Sedan kostar det drygt 3000 kr, känns kanske lite saftigt när man kan bygga det själv för drygt 500 kr.

    Men om jag nu inte har plats för en 150L tank, vad rekommenderar du då? Tanken är att jag ska ha tältet i en skrubb, så vill väldigt gärna försöka undvika att tanken tar för stor plats. Om jag skulle köra med en 30L tank istället, hur gör jag då för att hålla PH-nivån i schack? Eller tycker du att det är bättre att jag kör ett non-recovery istället?

    Men i och med att cirkulationen inte är konstant i behållaren med vatten, borde inte det då innebära att det inte alls är så svårt att få en bra näringskoncentration i vattnet?

    Vad tycker du om denna EC-mätaren? LÄNK
    Är det en sådan som visar vad jag behöver eller är det en enklare modell (som du uttryckte det)?

    Tack för bra och givande svar förövrigt :). Uppskattas verkligen.

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-08 at 18:51

    Pandasystemet var bara som exempel på hur stora tankar dom kör på moderna system.
    De äldre DPS Aero/Hydro på 1m2 har tankar på 70 liter som jämnförelse.
    Den där EC mätaren funkar säkert utmärkt och det där är en enklare modell, de mer avancerade kan man byta elektrod på och även ha dom uppskruvade på väggen med elektroden i vattnet hela tiden.
    None recovery kräver ju att du har slang från system till avlopp eller uppsamling, det kallas allmänt “drain to waste”.
    Mitt tips är att köpa ett Aquafarm som är 45x45x45 i måttet.
    aquafarm
    Eller om du vill någon av de mer avancerade modellerna typ:
    ecogrowe
    Aquafarm är ett sjukt effektivt och rätt idiotsäkert system, om du vill kan du ansluta en Controller men jag hade skitit i det.
    PH/EC nivåer med när plantan är liten kan du kolla nån gång i veckan när plantan blir större så kommer du ändå behöva fylla på med vatten/näring max var tredje dag, mitt tips är att du kör näringen i 2/3 dos eftersom det förekommer en hel del avdunstning ur ett sånt system.

    Köp ett färdigt system eller köp den största baljan med lock du kan hitta som får plats i tältet och skit i att köra med extra tank eller avlopp osv och bara DWC:a rätt ner i den.

    Du har inte speciellt mycket takhöjd i det tältet heller, man vill ju ha plats kvar att odla på också.

  • pizzan

    Member
    2012-01-08 at 19:25

    @vardagsterrorist wrote:

    Pandasystemet var bara som exempel på hur stora tankar dom kör på moderna system.
    De äldre DPS Aero/Hydro på 1m2 har tankar på 70 liter som jämnförelse.
    Den där EC mätaren funkar säkert utmärkt och det där är en enklare modell, de mer avancerade kan man byta elektrod på och även ha dom uppskruvade på väggen med elektroden i vattnet hela tiden.
    None recovery kräver ju att du har slang från system till avlopp eller uppsamling, det kallas allmänt “drain to waste”.
    Mitt tips är att köpa ett Aquafarm som är 45x45x45 i måttet.
    aquafarm
    Eller om du vill någon av de mer avancerade modellerna typ:
    ecogrowe
    Aquafarm är ett sjukt effektivt och rätt idiotsäkert system, om du vill kan du ansluta en Controller men jag hade skitit i det.
    PH/EC nivåer med när plantan är liten kan du kolla nån gång i veckan när plantan blir större så kommer du ändå behöva fylla på med vatten/näring max var tredje dag, mitt tips är att du kör näringen i 2/3 dos eftersom det förekommer en hel del avdunstning ur ett sånt system.

    Köp ett färdigt system eller köp den största baljan med lock du kan hitta som får plats i tältet och skit i att köra med extra tank eller avlopp osv och bara DWC:a rätt ner i den.

    Du har inte speciellt mycket takhöjd i det tältet heller, man vill ju ha plats kvar att odla på också.

    Har hittat en bra låda på granngården som rymmer 32L så finns det drygt 120 cm kvar att växa på. Kolla på den aquafarm men fortfarande lite onödigt mycket pengar. Men den rymmer bara 25L? Är det något som gör den bättre än en 25L behållare? tänkte eftersom du pratade om 70-150 Liter för att få stabilitet?

    I och med att den lådan är grå som finns på granngården, behöver jag då måla om insidan? Något ljus kommer inte in i lådan.

    Har sett att du pratar om PH & EC, behöver jag köpa både PH & EC-mätare eller räcker det med en av dom? När jag läser lite på forumet så får jag uppfattningen av att det är viktigare att veta PH värde i en hydro, folk nämner knappt EC, eller har jag missuppfattat detta?

    När du säger att jag ska köra näringen 2/3… vad innebär det? Antar att det inte är 2 delar näring till 3 delar vatten ;)?!

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-08 at 19:47

    Nej 2/3 delar av normal dos i ett drip system som har hög avdunstning, ur en DWC dunstar nästan ingenting.
    Desto större tankar desto stabilare pH/EC värde kommer du att ha du kan göra en DWC i en glassbytta men det kommer glida iväg kraftigt.
    Måla lådan svart på utsidan, måla inte insidan vad du än gör.
    Du behöver helst ha både pH och EC mätare för annars vet du inte vad du har i tanken, är din näringslösning för svag eller är den rent toxisk.
    Iofs kan man köpa PH test liknande de till akvarium för någon 50 lapp eller så går du ut på Ebay och köper pH/EC mätare för 10 dollar stycket från Kina (samma modell de säljer på clas ohlson) köp 2 av varje så har du en 1 reserv om den ena lägger av för runt 250-300:-
    pH värdet är universalt, alltså du måste hålla mellan 5.2 och 5.5 för att plantorna skall må bra i en hydro (finns undantag som bekräftar regeln) men EC värdet är högst individuellt för dina plantor, finns dom som bränner vid ett EC över 1.0 och finns dom som växer som bäst vid EC över 2.0.
    Man får prova sig fram.

Page 2 of 2

Log in to reply.