• allanballan

    Member
    2012-01-05 at 00:17

    Satsa på en överdimentionerad kanalfläkt och du behöver ingen tillluftsfläkt alls.
    Har du en fläkt på ca 250-300m3/timme kan du köra 400W om du vill!(jag hade 660w+70w hps på 60x65x250cm helt utan värme problem)
    Plugga lite vent kunskap bara så löser du det!

  • wttafak

    Member
    2012-01-05 at 20:18

    Läs på mer.. Det skadar inte.

  • sinsemillan

    Member
    2012-01-05 at 20:40

    När jag höll på med drippers minns jag att det fanns det olika drippers med olika dropphastighet typ 2L/h 4L/h etc. Sen fanns ställbara också så det är dripperna som begränsar flödet så det är inte nödvändigtvis 200L/h som forsar ut om du inte har många drippers.

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-05 at 20:41

    Du kan ju iofs låta vattnet cirkulera du måste inte köra drain to waste.
    Pumpen kopplar du på en minut-timer helst och låter den gå så länge som behövs för att krukorna skall uppnå en bra fuktighet.
    Har du plats köp ett större tält, skiljer inte många kronor på ett 60×60 och ett 100×100.
    150w är lite i det tältet kommer du köpa kanalfläkt kan du köra en 400w utan problem.

  • allanballan

    Member
    2012-01-05 at 21:06

    Håller med till 100%, skulle inte själv satsa på något mindre än ett DR150 tält.
    Det skall vara minst 200cm högt, och ytan föredrar jag stor nog att jag kan kliva in och kolla statusen på min odling!
    Även om jag skulle köra 4 plantor skulle jag föredra att ha yta för allt att växa fritt!
    Sen att det öppnar dörrar för en större odling i framtiden gör det till ett självklart val!

  • wttafak

    Member
    2012-01-05 at 21:17

    Allan……. Det är stor skillnad på ett 60×60 tält och ett 150×150 tält… För det första behöver du väl runt 2-4 lampor på åtminstone 2kW för att belysa ett så stort tält… För det andra blir det en hel del pengar att investera. Tvivlar på att någon vill lägga så mycket sin första odling. Utöver det så är både 200cm högt i taket något helt överdrivet. Visst, ett 60×60 är kanske en ganska liten yta, men att uppgradera från 0.36 m2 till 2.25 m2, det är många gånger större…
    Utöver det blir det antaligen mycket högre straff om man nu skulle bli påkommen eller dyligt.Bör gå att yrka komersiell odling..

    TS borde kanske satsa på en kvadratmeter, eller kanske 80×80 så att han får plats med ett par tjejer.
    Förövrigt borde du läsa dig på mer vad som skulle passa dig i vikt varje odling, söker du inte mer än 100-200g per odling borde ett 60×60 eller 80×80 med 250W HPS ge dig detta med en någerlunda bra skötsel.

    Förövrigt måste du ju inte handla på swegrow, kolla in professionalgrow som exempelvis har allting färdigkopplat. Finns en lista på alla butiker nånstans här på forumet. :)

  • allanballan

    Member
    2012-01-05 at 21:53

    Bara för att du har ytan behöver inte hela användas, men du har den!
    du behöver inte elda på med 2kw bara för att det är möjligt, men den ytan är lättare att ventilera vid normala uttag av låt oss säga 600w, och vill du dubbla din skörd e lätt gjort!
    Att fixa ett paket för en nybörjare är lett, men att sälja den setuppen för att kliva upp i storlek är betydligt svårare, vad jag säger är köp något att växa i, utan att behöva byta ut ALLT du köpte från början, det blir klart dyrare!
    Och att kunna kliva in i tältet och stänga för att sköta dina tjejer är obetalbart!
    Sen att veta att kilot är fullt möjligt r nog en fett skön känsla, speciellt i jämförelse mot att hela tiden kämpa mot värmen som kommer med ett för litet tält, och vad skiljer det i pris? typ 20-30Gram inhandlat!(med kompispris!)
    När man räknar ut priset på våra investeringar bör man ta det i paritet till beräknad besparade kronor i det långa loppet, fett lönt att spara en månad eller tre för att köpa det du vill/kan ha!
    Du vill inte sälja dina grejjer för att köpa lite större, du blir inte straffad för storleken på ditt tält utan för vikten du odlade!

    Och skulle du välja att odla lite i ett hörn av ett 150×150 tält, ja då har du en underbar plats att få lite ljusterapi på!

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-05 at 21:57

    Men snälla man kan gott köra med en 600w eller tom en 400w i ett 150×150 med fina resultat, gram/watt kommer bli bra mycket högre i ett 150×150 med en 400w än i ett 60×60.
    PG skickar ju inte ens ut alla kitten monterade som skall vara färdigmonterade så vart man köper är skit samma.
    Swegrow hade jag själv inte handlat av för jag köpte 3 HPS:er av om får 10 år sedan och dom kom efter 3 veckor trots förskottsbetalning och då hade dom missat att skicka med säkringarna som tog 1 extra vecka att få hem brevlådan.

    Pizzan ta det tält du gillar bäst men bara för att du får upp i storlek måste du inte gå upp i belysning och man måste inte odla i hela utrymmet, jag har ett XXL+ och har en 600w HPS/MH där inne när det är i drift. Gott att ha gott om plats och svängrum + om man vill utöka så är det bara att dunka in en lampa till eller 2 och köra men jag har inget behov av det.

  • allanballan

    Member
    2012-01-05 at 22:44

    Vardagsterrorist: nu e jag inte med, kritiserar du mig?
    Jag sa ju att man inte behöver maxa, men det blir lättare att lyckas i ett luftigare tält, det var vad jag sa!
    Sen att man kan skaffa en lampa till(och då en kanalfläkt till!) om man vill utöka sin skörd!

    A jag e rätt bäng nu, så förmodligen hajjar jag galet!

  • pizzan

    Member
    2012-01-05 at 23:48

    !!!!!!!!!!!!!

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-05 at 23:49

    @AllanBallan wrote:

    Vardagsterrorist: nu e jag inte med, kritiserar du mig?

    A jag e rätt bäng nu, så förmodligen hajjar jag galet!

    Rulla en till sen läser du posten åvanför din :D

    För det första behöver du väl runt 2-4 lampor på åtminstone 2kW för att belysa ett så stort tält…

    osv osv :wall:

  • allanballan

    Member
    2012-01-05 at 23:57

    HAHAHA Hur kunde jag ta det som kritik, du va ju helt inne på min väg!
    Fan har jag förlorat förmågan att läsa innantill?
    Bu för mig!
    HAHAHAHAHA!

  • Anonymous

    Guest
    2012-01-06 at 00:00

    @pizzan wrote:

    Tack så jätte mycket för alla svar. Har fortsatt att läsa en hel del.
    Anledningen till varför jag kör med ett 60 60 är för att jag har brist på utrymme. Bor i en liten lägenhet och känner mer att jag tycker det är en rolig hobby. Sen om man flyttar så kan man se på saken.

    Har fortfarande lite frågor som dykt upp under dagen.
    Är detta ett bra köp? LÄNKFår jag all näring jag behöver i det paketet? Är det slöseri med pengar eller behöver man allt i paketet? Fattar att man kanske inte behöver allt men vad tycker ni jag ska köpa? Har en hel del grejer jag ska beställa från den sidan så hade varit fint om man kunde få med näringen i samma beställning.

    En ytterligare fråga, har lagt ned drygt 4000 kr på allt som jag behöver. Även en HPS lampa är inkluderad, men har läst att en MH lampa är bättre att ha i veg-fasen. Tycker ni det är onödigt för mig att komplettera med en sådan när jag redan beställt en HPS? Är det kanske bättre att komplettera med någon annan slags lampa? Kanske ett komplement till HPS:en?

    Nee du kan köra med bara HPS eller bara MH i både vegg och blom.
    Allt du behöver ingår i det paketet men jag hade tagit det här näring
    en organisk näring är mycket bättre som novis eftersom en lätt överdosering inte riskerar att döda dina plantor som man lätt gör med en kemisk, dessutom så kommer du att odla KRAV godkänt röka med den näringen, sug på en sån joint du :yeah:
    Du kan köra all BioBizz utan Fishmix i vilken hydro som helst, jag vill inte veta hur mycket fishmixen skulle lukta i en hydro med dimmdysor, som en fiskmarknad i valfritt väldigt varmt u-land antar jag.

    Dock är du ny som odlare och ändå skall handla från PG så rekommenderar jag dig att köpa 4 stycken sådana här:
    smartpots
    Egenhändigt designade hydrolösningar som man gör med liten erfarenhet och liten budget kan vara en väg in i helvetet, med 4 sådana krukor och jord i dom så får man ha en spik genom huvudet för att kunna misslyckas brutalt.
    4 sådana går in lagom och 4 plantor är bra mängd att köra på den ytan, vegga i 4-5 veckor sen blomma, voila :shaking

  • pizzan

    Member
    2012-01-06 at 00:13

    1!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • allanballan

    Member
    2012-01-06 at 00:14

    skit i Hesi det finns mycket som är bättre idag!
    Skulle jag lista näringar av idag skulle jag nog stapla dom som följer:
    Metrop
    Bio-bizz
    Plagron
    Advanced Nutrients
    Canadian Xpress
    Canna
    GL

    Å Hesi skulle jag likställa med typ ica näring, jag vet att många kommer ha åsikter kring detta, men jag har inte hört många som testat många sorters näring som gillar hesi!

    Vad jag VET är att folk som testat Metrop köper massor efter första skörden, Har inte talat med NÅGON som e missnöjd!
    NÄR lagarna ändras kommer jag köra på enbart Metrop!

Page 1 of 2

Log in to reply.