• Posted by weedislife on 2003-05-19 at 12:55

    sätt tillbaka den i bilen eller i takbelysningen och skaffa LE-Lampor istället om du nu har tänkt i odlingsbanor ?

    Som sagt ljuset den ger är ju 10w som du säger.

    Sitter med en 20w skrivbordslampa framför mej (halogen) tittar in i den, blir knappt bländad och det ljuset är inget mot 250w (HPS) där jag kan gå runt i minuter och inte se ett skit efter ha varit i garderoben.

    replied 20 years, 11 months ago 1 Member · 1 Reply
  • 1 Reply
  • hydraman

    Member
    2003-05-19 at 19:20

    Halogener har ett spektrum mkt nära dagsljus.

    Halogener är prismässigt och effektmässigt inte lika bra som MH eller HPS.
    Du bör om möjligt hitta pengarna till en riktig lampa.

    En bra sak med halogener är att de koncentrerar sitt ljus till en mkt liten punkt. Så javisst vill man leka eller komplementera sina ljuskällor så är de alldeles utmärkt :-)
    Dock så är värmeutveckligen ganska stor, man bör inte ha ett litet utrymme eller värmeproblem av något slag.

    Själv har jag en träbit med 5st 50W halogener, den belyser de mindre ljuskrävande växterna.
    Ev så kommer jag göra en jämförelse mellan en 250W MH och de 250W halogen. Dock förutsätter det såklart att jag inhadlar en 250W MH 😆

    En tanke kan vara att inhandla ett stort antal 10-20W halogener och en stark 12v transformator som klarar av minst 2-400W.
    Detta pga att de 10-20W halogenerna icke är så dyra om man bara inhandlar själva lampan. Mkt egenbygge krävs för att göra det ekonomiskt försvarbart.

Log in to reply.