Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling ——————————-

  • nisse_hult

    Member
    2011-05-07 at 15:07

    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

    Jag använder 2l coca cola flaskor. Har faktiskt borrat ett litet hål i korken och trätt i en liten luftslang. På så sätt så vattnar jag inte för fort och slipper att allt vatten bara rinner igenom direkt när jorden är torr.

  • doctordoom

    Member
    2011-05-07 at 15:22

    jag kör vanlig vattenkanna, fyller den full, vattnar 20% åt gången och när det sista är vattnad börjar jag om (4a plantor). När jag ser att det kommer några droppar i fatet under så slutar jag :)

    Ganska simpelt, väldigt smidigt och fungerat så långt! :D

  • attila

    Member
    2011-05-07 at 15:44

    Jag vattnar mina plantor med blomspruta första veckan och sen ung när dom är 2v så vattnar jag med vattenkanna :D

  • stickyicky

    Member
    2011-05-07 at 16:42

    brukar duscha dom, enklast så och dom mår bra av det :) dock inte i blom, då e det kannan :)

  • mosaik

    Member
    2011-05-09 at 21:32

    Jag har 5st 11L krukor som jag låter bli torra ner till åtminstone 5cm jordlagret.
    Dessa står i ett 60x60x10 “kar” tillsammans.
    Jag använder främst blomspruta för att hålla ytan och främst bladen fuktiga.
    (vilket iof. resulterat i lite brännmärken på bladen pga. vattendropparnas ljusbrytningsförmåga).

    När jag vattnar ordentligt så har jag en “Martini” flaska(750ml) som jag tömmer med en någorlunda jämn fördelning för att “förblöta” jorden (så att allt vatten inte rinner utmed kanterna på krukan).
    Därefter tar jag ett fyllt litermått och tömmer över plantan.
    Det rinner ut vatten i botten och fyller fatet och bidrar till luftfuktighet och vattning underifrån under en längre tid. (2 dagar ca.)
    Jag har även ett lager med leca-kulor i botten på krukan(3-4cm) som fungerar som buffert mot jord som rinner ut och “fuktihetreserv”.

  • spinoza

    Member
    2011-05-10 at 06:52

    Vattningen är den del av odling som nybörjaren har svårast med. Du måste vattna med kärlek och inlevelse.

    Små plantor är jättekänsliga för övervattning och uttorkning. Om du inte har någon tidigare vana av att sköta om växter så rekommenderar jag att du väger plantorna före och efter vattning så du kan avgöra om dom behöver vatten eller inte (det här fungerar bäst för små plantor där marginalerna är mindre).

    Cannabis tycker inte om att stå med blöta fötter i sur jord. Då dör plantan. Rötterna måste andas, dom tar nämligen upp syre som används i plantans metabolism. Plantorna använder N (kväve) O (syre) H (väte) samt C (kol) plus lite spårämnen och sånt men det här är vad plantan består av.

    C (kol) kommer ur CO2 från luften och in via bladen.
    N (kväve) kommer från jorden.
    H (väte) kommer från vattnet.
    O (syre) kommer in via rötterna (!!!! OBS inte via bladen !!!).

    Med andra ord får jorden inte bli så blöt att rötterna blockeras, rötterna och plantan tar då skada och växer dåligt.

    Annars tycker jag du ska söka i forumet. Det har skrivits massor om vattning genom åren.

  • grim

    Member
    2011-05-10 at 07:54

    Jag har en enliters petflaska med ett kapat sugrör i korken. Enkelt att dosera rätt med gödningen och utan sugröret skulle jag bli tvungen att hälla på bladen hos min ganska hårt lst:ade planta för att komma till jorden vilket skulle ge näringsbränna.

    Från början hade jag bara några droppar om dagen för att hålla den fuktig, tills jag fick det bättre rådet att vattna som folk. Häll på så att det kommer ut vatten i bottnen, vänta med att vattna igen tills jorden känns torr en bit ned.

    Lekakulor är bra överallt, speciellt på toppen då de gör så att inte vattnet avdunstar för fort.

  • spinoza

    Member
    2011-05-10 at 10:37

    @kweed wrote:

    Hallå alla,

    Har lite funderingar. Jag har bara en simpel blomspruta som jag vattnar mina små bebisar med än så länge. Funderar på vad ni vattnar med. Vanlig vattenkanna eller?

    Nu i efterhand så känns frågan dum men w/e.

    /kweed

    Jag försöker ge ett mer precist svar:

    Jag gror i en liten plastmugg/så-kruka med påse över för att hålla fuktigheten i jorden som ska vara lätt lätt fuktig, bara något mer än den är när den är färsk ur påsen. När skottet tittar upp klipper jag ett litet hål i hörnet av påsen (1,5 cm) och låter den sitta kvar. De små plantorna sätter jag nu under 250W MH lampa på 40-50 cm avstånd för att hålla ner värmen. Om jorden torkar ut kan skottet dö på bara några timmar. Om jorden är för våt kan skottet också dö på några timmar.

    Därför kollar jag flera ggr dagligen första veckan. Om det behövs vatten använder jag vattenspruta (normalt behövs det väldigt lite vatten för att kompensera det som dunstar). Efter en veckas tillväxt (max) planterar jag om i större 1L kruka och då är normalt rötterna redan ända nere i botten av den lilla så-krukan så det gäller att göra det försiktigt med fuktig jord. Den nya krukan kommer jag att vattna med kanna för att se till att jorden är jämnt fuktig, men inte blöt. Ingen påse över plantan nu. Nästa vattning kan dröja så mycket som 3-5 dagar. Dels är krukan större och håller mer fukt och dels är plantan så liten ännu att den knappt förbrukar något.

    Efter ytterligare någon vecka eller så planterar jag om igen i en riktigt stor kruka (>5L).

    Hoppas det hjälper.

Log in to reply.