• sniperace

    Member
    2011-04-06 at 11:10

    somjag förstår finns passivt insug i lådan, och luften som dras igenom kolfiltret och blåses genom coooltuben blåses ut genom fönstret…

    inget att anmärka på

  • marsipan

    Member
    2011-04-06 at 11:11

    @Sniperace wrote:

    somjag förstår finns passivt insug i lådan, och luften som dras igenom kolfiltret och blåses genom coooltuben blåses ut genom fönstret…

    inget att anmärka på

    Jaha.. Läs om, läs rätt. Det var inte min fråga..

  • marsipan

    Member
    2011-04-06 at 11:12

    Och vad menar du ens? Det du skrev är helt ologiskt.

  • sniperace

    Member
    2011-04-06 at 11:15

    jo den besvarar frågan, luft sugs ut genom kolfiltret och blåses ut genom förnstret, ny frisk luft sugs automatiskt in genom det passiva insuget (hål i nederdelen av odlingsutrymmet.)

    det är mao så optimalt det kan bli

  • marsipan

    Member
    2011-04-06 at 11:24

    Luft sugs ut genom kolfiltret? Stavade du bara fel? Annars förstår jag absolut inte hur du menar..

  • sniperace

    Member
    2011-04-06 at 11:32

    ja, lyften SUGS ut från odlingsutrymmet genom kolfiltret, blåses sedan genom cooltuben, och fortsätter genom slangen UT genom fönstret, ny frisdk luft kommer in i odlingsutrymmet genom passivt insug från botten av detta (eftersom det blir undertyck i utrymmet blir detta det naturliga skeendet.

    ventilatyion ÄR inte så jättesvårt om man använder hjärnan

  • abflex

    Member
    2011-04-06 at 11:32

    @Marsipan wrote:

    Hej herr Uggla!
    Jag har verkligen försökt att inte vara retard, jag har sökt och kikat överallt känns det som. Det jag inte får ihop i huvudet är hur det här med ventilationen fungerar.
    I din bild t.ex, där sitter kolfiltret först, sen fläkt, cooltube och sedan ut igen genom en ventilationsslang. Men i mitt huvud så blir ju det att du bara drar runt en massa luft, du suger in luft genom kolfiltret verkar det som, bara för att skjuta ut den lite längre ned. Vad fyller det för funktion? Jag får verkligen inte ihop det!
    Om du orkar, så skulle jag verkligen uppskatta ifall du kunde rita hur hela ventilationssystemet ser ut med dina usla paint-skills (jag tyckte dock att det var bra ritat! :D). Det vore najs som fan om du kunde beskriva både utblås och insug, med fläktar och kolfilter. Jag hade tänkt mig allt detta i grow tent. Väldigt tacksam för svar, men om jag är retard och inte lyckats söka ordentligt så kanske någon kan knuffa mig åt rätt håll till eventuell tråd.
    Mvh Marsipan a.k.a Marsupilami

    Jo, det kan vara svårt i början, jag gjorde också fel på min första setup gällande det här.

    Uploaded with ImageShack.us

  • marsipan

    Member
    2011-04-06 at 11:36

    Tack så jättemycket! Nu är jag med. Den första bilden förvirrade mig lite för jag trodde att kolfiltret satt i väggen av utrymmet och även drog in luft utifrån, men nu fattar jag verkligen. Tack som fan!

    Mvh Marsipan

  • sniperace

    Member
    2011-04-06 at 11:42

    ok, bra, det kan vara lätt att missuppfatta en bild i bara två dimensioner.

  • marsipan

    Member
    2011-04-06 at 11:45

    Hehe, jea.

  • coldazice

    Member
    2011-04-06 at 20:55

    Najs, fick med mig nya kunskaper

  • elysium

    Member
    2011-04-15 at 23:31

    Jag får börja med att det, är en skön guide att läsa.Ett härligt “språk” lätt att förstå.

    Förstod inte heller först hur Abflex mena på sin ritning.

    Sen läste jag någonstans att man inte skulle ha insuget hopkopplat med cooltuben sammtidigt som man hade utsuget inkopplat till cooltuben.
    Ligger det nått i det eller bör jag goggla mer?

  • abflex

    Member
    2011-04-16 at 17:03

    @Elysium wrote:

    Jag får börja med att det, är en skön guide att läsa.Ett härligt “språk” lätt att förstå.

    Förstod inte heller först hur Abflex mena på sin ritning.

    Sen läste jag någonstans att man inte skulle ha insuget hopkopplat med cooltuben sammtidigt som man hade utsuget inkopplat till cooltuben.
    Ligger det nått i det eller bör jag goggla mer?

    beror ju på hur utrymmet ser ut men om du har fläkt IN -> cooltube ->fläkt UT

    så byts ju ingen luft inuti utrymmet? utan bara den luft som är i cooltuben och ventilationsslangen byts? så det blir som ett rör genom utrymmet vilket verkar relativt onödigt

    mvh

  • derrick_zeel

    Member
    2011-04-19 at 12:29

  • sniperace

    Member
    2011-04-19 at 13:39

    @Abflex wrote:

    @Elysium wrote:

    Jag får börja med att det, är en skön guide att läsa.Ett härligt “språk” lätt att förstå.

    Förstod inte heller först hur Abflex mena på sin ritning.

    Sen läste jag någonstans att man inte skulle ha insuget hopkopplat med cooltuben sammtidigt som man hade utsuget inkopplat till cooltuben.
    Ligger det nått i det eller bör jag goggla mer?

    beror ju på hur utrymmet ser ut men om du har fläkt IN -> cooltube ->fläkt UT

    så byts ju ingen luft inuti utrymmet? utan bara den luft som är i cooltuben och ventilationsslangen byts? så det blir som ett rör genom utrymmet vilket verkar relativt onödigt

    mvh

    den suger luften från utrymmet GENOM ett kolfilter, och blåser UT det genom fönstret, fyrkanten du ser är filtret som HÄNGER inne i odligsboxen, inte et hål i denna

Page 3 of 3

Log in to reply.