• grim

    Member
    2011-03-16 at 15:32

    Cannabis är en gröda, att vi i Sverige ibland säger att den är ett ogräs kommer ifrån att man direktöversatt ordet “weed” som tagits över av brukare från att man under cannabishysterin och den värsta drogpropagandans tid kallade det för bla “the devils weed”, ett ogräs i den betydelsen att det ansågs vara en oönskad växt i samhället.
    Att den kallades för ett weed hade inte nämnvärt mycket att göra med dess växtkraft, så som jag förstått det.

    Så som vi nyttjar den är det verkligen inte ett ogräs :P

  • baronen

    Member
    2011-03-16 at 16:00

    @Grim wrote:

    Cannabis är en gröda, att vi i Sverige ibland säger att den är ett ogräs kommer ifrån att man direktöversatt ordet “weed” som tagits över av brukare från att man under cannabishysterin och den värsta drogpropagandans tid kallade det för bla “the devils weed”, ett ogräs i den betydelsen att det ansågs vara en oönskad växt i samhället.
    Att den kallades för ett weed hade inte nämnvärt mycket att göra med dess växtkraft, så som jag förstått det.

    Så som vi nyttjar den är det verkligen inte ett ogräs :P

    Så har inte jag förstått det men det kan mycket väl stämma, är inte så insatt i just det. Vad man iallafall definitivt kan säga om Cannabis är att det växer SOM ett ogräs d.v.s att den har mycket växtkraft och klarar sig bra under dåliga förhållanden :) Så hela den här utrustningshysterin är ju overkill.
    Som vi nyttjar den är det sannerligen inte ett ogräs nej 😉

  • grim

    Member
    2011-03-16 at 16:08

    Nästan allt “växer som ett ogräs” om man ägnar det lika mycket uppmärksamhet som vi ger till den här plantan ;)

  • billball420

    Member
    2011-03-16 at 17:35

    Det är mycket Off Topic nu.

  • billball420

    Member
    2011-03-16 at 19:32

    Jag fick ett vänligt påpekande att ogräskommentaren först förekommer i guiden, så den diskussionen får anses vara on topic.

    Jag ber om ursäkt, men hoppas vi kan enas om att cannabis inte är ett ogräs, utan synnerligen önskvärt. Däremot är det betydligt mer tåligt, än många verkar tro och klarar sig med mindre pjoskande än det ibland utsätts för.

  • abflex

    Member
    2011-03-16 at 20:01

    ..

  • bobbafett

    Member
    2011-03-16 at 22:53

    Abflex wrote

    Om vi säger att t.ex maskrosor producerade THC och vi massframställde dessa så skulle de också flyga ut ur kategorin “ogräs”.

    Av maskrosor kan man göra ganska gott vin och av brännässlor kan man göra soppa, men även också göra vin, men dessa örter är liktförbannat ogräs.

    Jag tror nog att Majja kan räknas till ett ogräs. Det har väl lite med att göra hur det kan sprida sig över tid. En planta kan ju producera ganska många frön.

  • Wayne

    Member
    2011-03-17 at 06:54

    Men vafan, det spelar ingen roll vad ni tror. Så länge ni odlar cannabis är det inget ogräs! Visa mig ett släkte i växtriket som alla räknas som “ogräs” och vad ogräs har för vetenskapligt namn?! Det kommer bli svårt för det finns inte. Fattar inte varför ni håller på.

    Förövrigt kan man köpa t.ex. rosa maskrosor på välsorterade handelsträdgårdar.

    Abflex: Ta gärna bort ogräsraden ur din guide, du kan skriva “Cannabis är en tålig ört” istället vilket är mer korrekt.

  • grim

    Member
    2011-03-17 at 08:19

    Jag ställer mig bakom Wayne här, det är som sagt inte ett ett ogräs utan en kultiverad gröda och att det kallats för ogräs är en fråga om misstolkningar och direktöversättning från att det ansågs vara en oönskad växt i det amerikanska samhället.
    Ni verkar ha fullständigt missat innebörden av själva ordet “ogräs”? Det betyder inte “livsstark” :P

    Om du odlar cannabis och det plötsligt börjar gro rosor i din odling, så är rosorna ett ogräs. Det betyder inte att alla rosor per automatik är ogräs. Rosor är dessutom bra mycket tåligare än cannabis, eftersom det är en flerårig växt som har lätt för att sprida sig och kan skjuta upp nya skott så länge som det finns kvar av rotstocken under jord, och den bryr sig heller inte det minsta om temperaturförändringar eller ens frostnätter.

    Problemet här är att om någon tar “cannabis är ett ogräs och kan behandlas därefter” som något ordagrant och oemotsagt så kommer antagligen plantor att dö. Och det vore ju synd på en i övrigt välskriven guide :)

  • abflex

    Member
    2011-03-17 at 10:10

    Så, ändrat, haha jag älskar forum, man kan diskutera precis allting i evigheter.

    MVH

  • billball420

    Member
    2011-03-17 at 10:10

    Det finns säkert annat i guiden ni kan lägga energi på att förbättra. Fr.o.m. nu kommer alla diskussioner om cannabis=ogräs, eller inte ogräs att hamna i Soptunnan.

  • WormsOnWeed

    Member
    2011-04-06 at 00:52

    Finns det någon anledning till att cooltuben sitter efter fläkten på din ritning?
    Min är kopplad: kolfilter -> cooltube -> fläkt
    Så att fläkten drar lufter genom hela systemet.

    För/nackdelar?

  • disan

    Member
    2011-04-06 at 10:15

    Mycket bra och lättläst guide. :) Borde klistras någonstans kanske?

  • abflex

    Member
    2011-04-06 at 10:49

    @WormsOnWeed wrote:

    Finns det någon anledning till att cooltuben sitter efter fläkten på din ritning?
    Min är kopplad: kolfilter -> cooltube -> fläkt
    Så att fläkten drar lufter genom hela systemet.

    För/nackdelar?

    Jag sätter alltid kolfilter – fläkt – cooltube – ut.

    Vissa har jag läst tycker inte att man ska göra så då det blir för kraftigt drag i kolfiltret men jag har gjort det och fått bra resultat.

    Har hellre ny luft som blåser på en varm lampa än att luft blir utsuget från lampan.

    Tycker också att det blir bättre drag i kolfiltret om man har fläkten närmst i led, ökad doftminskning?

    Tro det är en smaksak faktiskt.

    mvh

  • Marsipan

    Member
    2011-04-06 at 10:54

    Hej herr Uggla!
    Jag har verkligen försökt att inte vara retard, jag har sökt och kikat överallt känns det som. Det jag inte får ihop i huvudet är hur det här med ventilationen fungerar.
    I din bild t.ex, där sitter kolfiltret först, sen fläkt, cooltube och sedan ut igen genom en ventilationsslang. Men i mitt huvud så blir ju det att du bara drar runt en massa luft, du suger in luft genom kolfiltret verkar det som, bara för att skjuta ut den lite längre ned. Vad fyller det för funktion? Jag får verkligen inte ihop det!
    Om du orkar, så skulle jag verkligen uppskatta ifall du kunde rita hur hela ventilationssystemet ser ut med dina usla paint-skills (jag tyckte dock att det var bra ritat! :D). Det vore najs som fan om du kunde beskriva både utblås och insug, med fläktar och kolfilter. Jag hade tänkt mig allt detta i grow tent. Väldigt tacksam för svar, men om jag är retard och inte lyckats söka ordentligt så kanske någon kan knuffa mig åt rätt håll till eventuell tråd.

    Mvh Marsipan a.k.a Marsupilami

Page 2 of 3

Log in to reply.