• billball420

    Member
    2010-12-27 at 15:31

    Tyvärr är väl en datorfläkt inte den bästa valet för att suga luft genom ett kolfilter, men det bättre än ingenting. Kolet fungerar.

    Om du har en plåtreflektor till lampan kan den bli livsfarlig vid dålig/felaktig koppling om du inte har jord. Så länge det är bara du som använder utrustningen är det ditt liv och ditt beslut.

    bill

  • ganjakid

    Member
    2010-12-27 at 16:37

    Skaffa en jordfelsbrytare till ditt uttag så kan du slappna av. Finns för under hundralappen på Clas Ohlson.

  • kaczynski

    Member
    2010-12-27 at 22:13

  • billball420

    Member
    2010-12-27 at 23:08

    @Kaczynski wrote:

    Sen komma ihåg att bara röra armaturen med en hand i taget.

    Du kan röra med hur många händer, som helst, men du får inte ha fötterna i golvet (om du inte har gummisulor), eller hålla i en vattenkran. 😉

    bill

  • baralillajag

    Member
    2010-12-28 at 03:20

    @billball420 wrote:

    Om du har en plåtreflektor till lampan kan den bli livsfarlig vid dålig/felaktig koppling om du inte har jord. Så länge det är bara du som använder utrustningen är det ditt liv och ditt beslut.

    bill

    Ser vi till riskernas verkliga värden, så är risken väldigt stor att man hinner dö i en trafikolycka, drunkningsolycka, spritförgiftning, istapp i huvudet eller cancer innan man lyckas ta livet av sig genom, att använda ojordad utrustning. 😆
    Jag gissar att det dör minst 10-100 ggr så många pga stearinljus än av elström, varje år, trots att el är betydligt mer välanvänt.

  • genkan

    Member
    2010-12-28 at 07:35

    @baralillajag wrote:

    @billball420 wrote:

    Om du har en plåtreflektor till lampan kan den bli livsfarlig vid dålig/felaktig koppling om du inte har jord. Så länge det är bara du som använder utrustningen är det ditt liv och ditt beslut.

    bill

    Ser vi till riskernas verkliga värden, så är risken väldigt stor att man hinner dö i en trafikolycka, drunkningsolycka, spritförgiftning, istapp i huvudet eller cancer innan man lyckas ta livet av sig genom, att använda ojordad utrustning. 😆
    Jag gissar att det dör minst 10-100 ggr så många pga stearinljus än av elström, varje år, trots att el är betydligt mer välanvänt.

    Dock så dom flesta som dör av el är pga utsatta delar (ledande ytor) som blir strömförande för att man gör fel / kopplar fel av lekmän. En risk som helt enkelt inte är värd att ta.

    Oavsett oddsen är ett par gram röka aldrig värt att riskera livet för, oavsett om det är 1:100,000,000. Min åsikt

  • ganjakid

    Member
    2010-12-28 at 08:33

    @Kaczynski wrote:

    ganjakid: Jordfelsbrytaren funkar väl bara om den kopplas i ett jordat uttag?

    Nej, det står t.om. på förpackningen att det fungerar i ojordade såväl som jordade uttag. :) Har själv min i ett ojordat.

  • kaczynski

    Member
    2010-12-28 at 10:16

  • ganjakid

    Member
    2010-12-28 at 11:33

    @Kaczynski wrote:

    Får kolla upp det där, nånstans måste det ju vara inkopplat på jord tycker man.

    Varför då? Jordfelsbrytaren känner av om det förekommer läckström och bryter då av strömmen om så är fallet.

    Jag skulle starkt rekommendera att du kollar in http://head-nature.com/ när du ska inhandla utrustning. Riktigt bra priser, snabb leverans och bara 10Euro i frakt oavsett mängd. :)

Log in to reply.