• dreamevil

    Member
    2009-09-01 at 20:30

    Du nämner inte om du kör med eller utan kolfilter ?

  • ajminsko

    Member
    2009-09-01 at 20:34

    Hmm, jo det hade jag väl inte riktigt bestämt mig för än. 😳
    Skulle ett kolfilter fungera som ljusfälla utan att försämra effekten?

  • dreamevil

    Member
    2009-09-01 at 21:12

    Utan kolfilter så kan det nog funka med det kommer att lukta .

    Med kolfilter nej nej datorfläktar är alldeles för klena att suga luften genom ett kolfilter det behövs kraftigare saker till det.

    Å ett kolfilter skall sitta först inte sist för att funka.

  • ajminsko

    Member
    2009-09-02 at 20:20

    Tack för svaret. Men då känns det lite som att jag är tillbaka till min ursprungliga idé med kanalfläkten eftersom jag har en känsla av att det nog är en bra idé att använda kolfilter. Annars lär nog lukten avslöja hela projektet ganska snabbt.

  • baralillajag

    Member
    2009-09-02 at 20:42

    @DreamEvil wrote:

    Utan kolfilter så kan det nog funka med det kommer att lukta .

    Med kolfilter nej nej datorfläktar är alldeles för klena att suga luften genom ett kolfilter det behövs kraftigare saker till det.

    Å ett kolfilter skall sitta först inte sist för att funka.

    Det finns datorfläktar i en mängd varianter…en del med ganska rejält tryck i…..sedan kan man alltid seriekoppla fläktar, samt göra ett kolfilter med stor yta (litet motstånd) för att förbättra ytterligare.
    Hittade på tal om fläktar, ett företag som har väääldigt bra sortiment – http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=browseSuperSection&Ne=4294958002+4294965710&N=4294965364#Fans%20and%20Thermal%20Management :P

  • ajminsko

    Member
    2009-09-02 at 20:49

    @baralillajag wrote:

    @DreamEvil wrote:

    Utan kolfilter så kan det nog funka med det kommer att lukta .

    Med kolfilter nej nej datorfläktar är alldeles för klena att suga luften genom ett kolfilter det behövs kraftigare saker till det.

    Å ett kolfilter skall sitta först inte sist för att funka.

    Det finns datorfläktar i en mängd varianter…en del med ganska rejält tryck i…..sedan kan man alltid seriekoppla fläktar, samt göra ett kolfilter med stor yta (litet motstånd) för att förbättra ytterligare.
    Hittade på tal om fläktar, ett företag som har väääldigt bra sortiment – http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=browseSuperSection&Ne=4294958002+4294965710&N=4294965364#Fans%20and%20Thermal%20Management :P

    Nu blir jag idiotstämplad på direkten. Men frågar man inte får man inget veta.
    Men har du lust att utveckla varför företagets sortiment är så vääääldigt bra? 😳 :)

  • baralillajag

    Member
    2009-09-02 at 21:00

    De har fläktar med alla möjliga mått, styrkor och spänningar (olika volt alltså…även 230-240).

  • ajminsko

    Member
    2009-09-03 at 15:48

    baralillajag: Tack 😳 :)
    En lite följdfråga. Om jag inte skulle använda mig av ett kolfilter, hur skulle man då kunna lösa problemet med ljusläckor. Bara en datorfläkt lär ju läcka in ljus?
    Skulle man kanske kunna använda en av de “fläkt/filterpaketen” från sidan baralillajag länkade till?
    Eller finns det en smidigare lösning?
    Förlåt om det är lite halvdumma frågor. Men jag har sökt och läst men jag fattar nog helt enkelt inte hur folk löser det.

  • drullper

    Member
    2009-09-04 at 03:59

    Ajminsko, du behöver bara starta upp en tråd per tema. Håll dig till forumet som motsvarar din nivå.

Log in to reply.