• trestor

    Member
    2003-03-16 at 20:55

    Varför inte engagera sig i och med Swecan istället för att starta upp en massa oseriösa projekt runtom landet?

  • josef_k

    Member
    2003-03-17 at 13:11

    Huruvida Swecan är oseriöst eller inte spelar mindre roll. Men swecan bedriver ingen aktivism, all kontakt med media har röstats ner av ledningen. På forumet kan man dock diskutera små aktioner man kan göra på egen hand, och få hjälp med artiklar och liknande. Swecan finns för att upplysa de intresserade av cannabisodling och kultur, inte debattera med makthavare.
    Det är den bistra sanningen.

  • gin

    Member
    2003-03-17 at 14:17

    Josef: Är det verkligen så? Det var synd. Visste jag inte.

  • trestor

    Member
    2003-03-17 at 14:32

    Josef: Kanske dags för en ändring?

    Annars menade jag mest som du sa att det går utmärkt att diskutera ett gäng på swecan, och sen genomföra vad det nu var man diskuterade. Jag tycker faktiskt inte att det behövs fler organisationer eller paraplyer som bedriver samma sak.

  • reaper

    Member
    2003-03-17 at 14:45

    Hmm… Jo, swecan är nog främst ett forum för cannabisintresserade, inte en förening som driver på legalisering (tycker jag det verkar som hittills). Det betyder ju ändå inte att man behöver skrota swecan. Swecan är ett etablerat kontaktnät och ett ansikte utåt, saker som är livsviktiga för en legaliseringsförening.

    Däremot skulle det kanske behövas nånting mer strukturerat. T.ex. en oregistrerad/inofficiell förening, med medlemsavgifter och -register och ett eget forum under swecan. För vill man få något gjort behövs det pengar och personer som är färdiga att göra nåt. Man måste liksom kunna delegera uppgifter och se efter att det som behövs blir gjort.

    T.ex. att gå och kolla vad för regler som gäller för ordnande av demonstrationer är inte så svårt, men om ingen har ansvaret för just den saken så blir inget gjort…

  • josef_k

    Member
    2003-03-17 at 15:29

    Alla: Tyvärr är det så. Det är möjligt att en förändring kanske vore på sin plats, men jag är personligen lite osäker på om det här är rätt grund att stå på. Swecan har bildats som en organisation för cannabisentusiaster och det är fortfarande det primära syftet. Men alla dessa medlemmar som genom åren kommit och gått, har olika åsikter om saker och ting. Några har inte gillat Swecans regler (som försöker tillgodose så många personer som möjligts intresse) och väldigt många har visat sig stå på olika sidor i narkotikafrågor.
    Det är ju ingenting som stör på något vis, vi är en samlingsplats för likasinnade (fråga mig inte var gränserna går!) och vi diskuterar, blir upprörda, diskuterar mer, och är vänner. En slags gemenskap för oss som samhället har stängt ute. En stödgrupp kanske. Ja, kärt barn har många namn och Swecan är något unikt för varje enskild besökare.

    joel, Trestor, JeppisBoy: På grund av denna stora spännvidd tror jag att Swecan är fel plattform att stå på för att driva igenom aktivism. Visst skulle vi mycket väl kunna vara en stor och ganska svår koloss att välta för makthavare, men inte desto mindre skulle vi vara lika svåra att mobilisera mot ett gemensamt mål.
    Swecan är inte – trots sitt namn – en egentlig organisation. En sådan skulle behövas i dagens Sverige, men då grundat utav människor som har ett givet mål och en bra plan för att avkriminalisera/legalisera cannabis. Som det ser ut idag skulle antagligen väldigt många hoppa av forumet ifall det skulle gå ut i krig mot lagen. Luckorna skulle säkert fyllas, men tryggheten och den fina gemenskapen som finns idag skulle försvinna i ett nafs.

    Inte så engagerande skrivet för det här forumet va? 🙄

  • gin

    Member
    2003-03-17 at 17:30

    Skulle man inte kunna starta en aktivistdel, inte under namnet swecan. Man låter swecan vara vad det alltid varit ett forum som cannabisodling men ändå kan medlemmar ur swecan organisera sig i någon form av org/parti. Man behöver inte riskera Swecans existens.

  • reaper

    Member
    2003-03-17 at 17:33

    Hmm… Jag vet ju inte, men har lite svårt att tro att dom flesta här inte skulle kunna skriva under på en politiskt obunden förening som vill dekriminalisera innehav, bruk och småskalig odling av cannabis. Dvs. en förening som skulle driva cannabisentusiasters sak.

    Själv tycker jag åtminstone det låter trovärdigare om det är sveriges cannabisförening som uttalar sig eller ordnar något än om det är några privatpersoner som ingen hört talas om förr.

    Inga pengar skulle ju (så vitt jag förstår) behövas för att starta en förening under swecan. All “infrastruktur” finns ju ren. Tvärtom skulle ju en eventuell förening börja dra in pengar i form av medlemsavgifter. En sånhär förening skulle väl inte ta bort något av det som nu finns, medlemsskap skulle ju vara frivilligt. Att vara registrerad användare på swecans forum skulle då bara inte vara samma sak som att vara medlem i swecan.

  • trestor

    Member
    2003-03-17 at 22:08

    Ja, jag funderar på om en VIP och/eller Aktivist -del av swecan vore på sin plats. De som vill betala och stödja swecan ekonomiskt kan göra detta och få något mer än forumet, tillgång till en VIP-del eller liknande. De som vill kan bli medlem i aktivistföreningen som är registrerad förening i sverige. Övriga skulle tillfälligt kunna stödja swecan genom att handla tshirts eller andra saker från en swecan-shop.

  • raja-ram

    Member
    2003-03-17 at 22:40

    Det här med att dela upp Swecan i en odlingsdel och en aktivistdel (med separata sidor) vill jag minnas att MrY snackade om redan förra våren, men det har ju inte hänt så mycket. ;)

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 00:36

    @Trestor wrote:

    Ja, jag funderar på om en VIP och/eller Aktivist -del av swecan vore på sin plats. De som vill betala och stödja swecan ekonomiskt kan göra detta och få något mer än forumet, tillgång till en VIP-del eller liknande. De som vill kan bli medlem i aktivistföreningen som är registrerad förening i sverige. Övriga skulle tillfälligt kunna stödja swecan genom att handla tshirts eller andra saker från en swecan-shop.

    Jag tycker absolut att det vore en idé och framför allt vore det ett utmärkt sätt att testa oss själva. Har vi argument som håller? Jag tror att man skulle få en lite mer seriös aspekt på SweCan om den också stod för aktivitet och inte bara intresse. För intresserade kan alla vara men om någon verkligen vill göra något så behövs ledare och klara direktiv. En medlemsavgift skulle nog bara den i sig bidra till ett seriöst intryck men då Måste det följa annat än tillgång till “Hasses lek och skoj hörna” =)
    Överdrift…men men. Vad jag menar att är att det behövs en klar ledning som kan diskutera och fatta beslut om olika saker. Finns det ens frivilliga till en sådan?

    Och som någon sa…skulle inte alla bara vara för rädda för att göra något med tanke på vad en del kanske har i garderoberna “hos sin systers pojkväns kusin…”

  • trestor

    Member
    2003-03-18 at 13:00

    Spender: Jo men det är inte det jag pratar om här. Mitt förslag går ut på att behålla forumet här, precis som det är, men att skapa en förening vid sidan av swecan. Kanske t.om med ett annat namn, dock med swecan.org som portal till båda dessa delar plus eventuellt en shop. Som VIP-medlem kan man få lite extra, men Cloudchaser, det ska inte vara något jättestort heller. Det är inte meningen att man ska betala för det man får tillgång till utan det ska bara vara en liten bonus. Man betalar i första hand för att stödja swecan och en legaliseringskampanj. Om man inte kan eller vill regelbundet betala, så är ju just en shop en bra idé att stödja tillfälligt. Möjlighet till gåvor skulle ju naturligtvis också finnas.

    Intäkterna skulle till största del gå till den här aktivistföreningen, men en mindre del även för att täcka kostnader för webhotell och domän. Då kanske vi skulle få råd med bättre webhotell än det här vi ligger på nu också…

  • reaper

    Member
    2003-03-18 at 14:04

    Trestor: Okej då förstår jag…du har helt rätt. Jag brukar ofta göra allt till jättegrejor…i alla fall tycker mina vänner det…hehe.

  • chong

    Member
    2003-03-18 at 15:33

    En klart intressant tråd det här. Är med och stödjer till hundra procent. Betalar gärna en medlemsavgift.

    Mvh chong.

  • mry

    Member
    2003-03-18 at 15:59

    Josef har helt rätt i sin analys. Swecan är dock en mötesplats för alla som är intresserade av cannabis. De flesta av oss är för någon form av legalisering.

    Även om vi inte driver projekt under en organisation, så stödjer vi alla försök att göra cannabis lagligt i Sverige. Dvs här finns utrymme att diskutera, förbereda och i viss mån genomföra aktioner.

    Om någon, vem det än är, får ihop ett demonstrationstillstånd så blir det här den första siten att sätta upp stora reklamblaffor för evenemanget.

Page 1 of 2

Log in to reply.