Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 400w hps med cooltube overkill för ett 60x60x140 tält?

  • 400w hps med cooltube overkill för ett 60x60x140 tält?

    Posted by surferdude on 2010-06-04 at 10:16

    Tjenare alla glidare!

    Det är så att jag ska flytta och har inte möjlighet att andvända mitt gamla utrymme utan kommer få byta ner mig till ett 60x60x140cm tält och saken är den att jag redan har allting dvs en 400w hps med cooltube, 350 m3/h kanalfläkt mm.
    Eftersom min fläkt har 4 olika stadier och kan blåsa på jävligt bra så vill jag veta vad ni tror om att ha 400watten i det lilla utrymmet, kommer det funka eller kommer jag att bränna sönder mina växter?
    Blir det för mycket får jag byta ner mig till 250w …

    Ut i solen och köp glass med er nu ! 8) Mvh surfer

    replied 13 years, 11 months ago 9 Members · 18 Replies
  • 18 Replies
  • billball420

    Member
    2010-06-04 at 10:46

    Vi får hoppas på att lamputvecklarna konstruerar dimbara HPS:er.:wink:

    För att hålla en temperaturskillnad på 5° mellan rummet och tältet, behöver fläkten kunna flytta 240 m³/tim. och din fläkt klarar ju det med råge. Den kan ju byta ut luften ung. 700 ggr/tim och (om jag inte räknat fel) klarar den att hålla rumstemperatur i tältet.

    bill

  • surferdude

    Member
    2010-06-04 at 23:27

    grejen är bara den att det inte får låta för mycket… hjälper ljuddämpare som man kan köpa på http://www.e40bulbs.se mycket? Hörs det ändå eller för det känns onödigt att spendera pengar på något som inte ens tar bort ljudet. :?

  • silver

    Member
    2010-06-05 at 19:37

    Har inte använt den där men isolerad slang samt isolera fläkten hjälper ganska mycket.
    Det låter som du har en dålig fläkt som låter mkt? kanske skall kolla på en ny fläkt av lite högre kvalite.

  • Razz85

    Member
    2010-06-05 at 21:25

    ursäkta.. lånar den här tråden för att fråga en sak bara :)

    har själv tänkt att köpa en 400W HPS med cooltube.. kör 600 nu o det blir på tok förvarmt i mitt utrymme.. men måste man köpa fläkt o grejer eller hjälper det lite med värmen med själva cooltuben bara ? :)

    tacktack

  • Lullezor

    Member
    2010-06-05 at 21:42

    @Razz85 wrote:

    ursäkta.. lånar den här tråden för att fråga en sak bara :)

    har själv tänkt att köpa en 400W HPS med cooltube.. kör 600 nu o det blir på tok förvarmt i mitt utrymme.. men måste man köpa fläkt o grejer eller hjälper det lite med värmen med själva cooltuben bara ? :)

    tacktack

    kör led så slipper du värme haha :D !

  • baralillajag

    Member
    2010-06-05 at 22:29

    @Lullezor wrote:

    @Razz85 wrote:

    ursäkta.. lånar den här tråden för att fråga en sak bara :)

    har själv tänkt att köpa en 400W HPS med cooltube.. kör 600 nu o det blir på tok förvarmt i mitt utrymme.. men måste man köpa fläkt o grejer eller hjälper det lite med värmen med själva cooltuben bara ? :)

    tacktack

    kör led så slipper du värme haha :D !

    Så du menar att det finns LED med 100% verkningsgrad nu? Coolt!

  • Lullezor

    Member
    2010-06-05 at 22:31

    @baralillajag wrote:

    @Lullezor wrote:

    @Razz85 wrote:

    ursäkta.. lånar den här tråden för att fråga en sak bara :)

    har själv tänkt att köpa en 400W HPS med cooltube.. kör 600 nu o det blir på tok förvarmt i mitt utrymme.. men måste man köpa fläkt o grejer eller hjälper det lite med värmen med själva cooltuben bara ? :)

    tacktack

    kör led så slipper du värme haha :D !

    Så du menar att det finns LED med 100% verkningsgrad nu? Coolt!

    du är väl inte dum?

  • surferdude

    Member
    2010-06-06 at 10:18

    @silver wrote:

    Har inte använt den där men isolerad slang samt isolera fläkten hjälper ganska mycket.
    Det låter som du har en dålig fläkt som låter mkt? kanske skall kolla på en ny fläkt av lite högre kvalite.

    Jag har en kanon fläkt, kostade mig 2 lax som är andvänd en odling så den skall det inte vara nått fel på, alla fläktar låter ju självklart.
    Har 4 steg på den så behöver inte ha på max heller :)
    Men är det någon som har erfarenheter av sk “ljuddämpare” till fläkten?? sen kan man ju isolera fläkten osv som du sa men mitt mål är att jag skall kunna ha den i ett tält i en garderob som man ska kunna vara i samma rum som utan att höra den. Mvh

  • surferdude

    Member
    2010-06-06 at 10:21

    @Lullezor wrote:

    @Razz85 wrote:

    ursäkta.. lånar den här tråden för att fråga en sak bara :)

    har själv tänkt att köpa en 400W HPS med cooltube.. kör 600 nu o det blir på tok förvarmt i mitt utrymme.. men måste man köpa fläkt o grejer eller hjälper det lite med värmen med själva cooltuben bara ? :)

    tacktack

    kör led så slipper du värme haha :D !

    Led är sjukt dyrt alternativ vilket jag inte har råd med alls tyvärr även fast mitt intresse för lampan växer mer och mer. Någon som har erfarenheter av om man skulle kunna bygga en egen led panel och isåfall vad som krävs så skulle det kanske bli ett projekt till hösten att bygga en fet 400w LED panel :D

  • trasdockan

    Member
    2010-06-06 at 10:58

    @surferdude wrote:

    Men är det någon som har erfarenheter av sk “ljuddämpare” till fläkten?? sen kan man ju isolera fläkten osv som du sa men mitt mål är att jag skall kunna ha den i ett tält i en garderob som man ska kunna vara i samma rum som utan att höra den. Mvh

    Jag har ganska omfattande erfarenheter av det mesta som gäller ljuddämpning.

    Viktigast är en ljuddämpande låda att ha kanalfläkten i.

    Sen så är det ljuddämpande slangar, flera böjar på utluftsslangen gör att ljudet dämpas, har du begränsat utrymme är en ljuddämpare lämpligt. Ljuddämparna är däremot ganska stora ändå.

    Varvtalsregulator kommer sist på listan, den kan däremot prioriteras upp om du har en större fläkt. Min ursprungliga fläkt var den bortkastad på, men på den jag lånat nu är den guld värd.

    I dagsläget så låter min cirkulationsfläkt inuti tältet mer än kanalfläkten, jag har ljuddämpandelåda, ljuddämpande slangar, ljuddämpare, varvtalsregulator.

    Helt ljudlöst blir det aldrig, stänger man dörren till min klädkammare hör man ändå ljud om man vet vad man lyssnar efter.

    trasdockan

  • surferdude

    Member
    2010-06-06 at 14:54

    okej! varvtalregulator har jag redan kan man säga man kan ju välja med 4 steg hur snabbt den ska snurra.. men det löser sig nog, undrar bara hur mycke sug jag måste ha på för att kunan ha en 400 w i det lilla tältet.

  • billball420

    Member
    2010-06-06 at 16:29

    Här finns en beräkningshjälp.

    bill

  • surferdude

    Member
    2010-06-06 at 16:51

    @billball420 wrote:

    Här finns en beräkningshjälp.

    bill

    Ledsen bill, jag fattar ärligt talat ingenting av den formeln 😳

  • baralillajag

    Member
    2010-06-06 at 17:01

    @Lullezor wrote:

    du är väl inte dum?

    Om det inte bildas nån värme eller rörelseenergi så antog jag att allt blev ljus – alltså 100% verkningsgrad.

    Om du menar dum som i att jag tror på vilken bullshit som helst jag ser, så är svaret nej.
    Om du däremot menar dum som i “elak liten jäkel” så är svaret Jo! ;-)

  • billball420

    Member
    2010-06-06 at 18:19

    Som du ser i mitt första svar behöver du en fläkt, som kan evakuera 240 m³/h för att hålla 5° skillnad mellan tältet och rumstemperatur. Nu tar den formeln ingen hänsyn till volymen i ditt odlingsutrymme, men din volym är 500 l (0,5m³), så en fläkt med 240m³/h kapacitet byter luft i tältet ung. 500 ggr/h, så det borde ju räcka.

    bill

Page 1 of 2

Log in to reply.