-
Posted by reaper on 2003-03-12 at 01:53
Menar du på din arbetsplats eller om du går längs med gatan och polisen kommer?
replied 20 years, 4 months ago 3 Members · 6 Replies -
6 Replies
-
Då får du en tid du ska göra det, vet inte hur länge innan dom måste berätta det, men det finns stadgar för det också.
-
Jag har jobbat på ställen där de har oväntade kontroller. Alltså, det är helt slumpmässigt, några stackare fick kanske lämna urinprov tre gånger under en månad, medan andra kunde gå i tre år innan det var dags.
Arbetsplatsen var ett av Sveriges kärnkraftverk, så jag förstår ifall de inte vill ha folk som tar syra under arbetstid, men det sjuka är att det gick (och går fortfarande) alkoholister som kan vara såväl bakfulla som fulla på arbetstid. Men om man som jag under den tiden, rökte cannabis på helgerna, då var man plötsligt en fara för arbetet.Vad jag försökte säga (innan jag mindes gamla jobb) var att det finns förberedda och oförberedda test. Du ska ha fått information om det där när du nyanställdes. Om inte annat så kan du vända dig till din arbetsledare/chef och fråga. Ställ bara nån fråga i stil med att du hade hört att 10% av proverna ger felaktiga resultat och att du därför började undra. (10% gäller de billigaste och sämsta snabbtesterna vilka knappt används längre någonstans)
-
@j wrote:
Gäller inte fortfarande att du har laglig rätt att neka till att bli testad på jobbet? Givetvis blir arbetsgivaren misstänksam, men jag har ingen aning om möjliga steg dom har rätt att ta. Någon som vet?
Jag har precis för mig det också. Men lagen kan ju ha ändrats. Kolla med facket de har koll på sådant här.
-
Helt korrekt. Arbetsgivaren får inte säga upp någon pga (miss)bruk av droger. Missbruk räknas i sverige som en sjukdom och sjukdomar går att bota med vård. Arbetsgivaren är _skyldig_ att erbjuda vård alt. rehabilitering. Men tackar man nej eller vägrar har de rätt att säga upp en, har själv sett det hända på en arbetsplats inom vården. Då rörde sig det iofs om alkohol.
-
då kan man ju alltid ta emot den “vården” man får och misslyckas att bli rehabad. vad händer då?
-
Vid en arbetsplats jag jobbade på för ett tag sedan sas det vid anställningen att alla arbetare skulle genomgå drogtest. De frågade ifall jag hade något emot det, och jag svarade att det var okej. Jag skulle få besked vid senare tillfälle om när jag skulle ta proverna vid någon vårdcentral. Månaderna gick och jag arbetade på och skötte mitt jobb, men inget besked kom om när jag skulle lämna några tester.
Jag jobbade där bara i 4-5 månader ca, och slutade pga studier. Men ingen gång behövde jag lämna något test.
På endel arbetsplatser tar de kanske bara stickprov, eller testar de som de tycker verkar misstänkta. Tilläggas bör kanske att det inte var något särskilt avancerat arbete, men det innefattade ändå arbete med en rad maskiner och verktyg man skulle kunna tänka att de inte vill att någon drogpåverkad person bör använda sig av…