-
Posted by token on 2003-02-02 at 12:30
javisst kan du det.
Vet inte hur bra gödsel det lämpar sig till men bara att testa.//Tok
replied 20 years, 8 months ago 4 Members · 8 Replies -
8 Replies
-
Kaninbajs är ett av de allra bästa naturgödslen, mkt snabbtillgängligt och innehåller mkt godsaker.
Det är dessutom så milt att det är svårt att övergöda.
NPK= 2.4 – 1.4 – 0.6
enligt http://www.geocities.com/nonamuss/organic_npk.html -
@Rasta_rave wrote:
@radix wrote:
Kaninbajs är ett av de allra bästa naturgödslen, mkt snabbtillgängligt och innehåller mkt godsaker.
Det är dessutom så milt att det är svårt att övergöda.
NPK= 2.4 – 1.4 – 0.6
enligt http://www.geocities.com/nonamuss/organic_npk.htmlNPK???
Förklara jag fattar inte riktigt, jag fattar bara att kanin bajset är bra men inte varför.NPK är en sorts inehållsförteckning av dom tre viktigaste näringarna för växter.
NPK = Natrium P-någonting och Kalcium tror jag det är 🙄 😉
-
Natrium, Fosfor och Kalium står bokstäverna för och är de tre huvudämnena plantor behöver. Ämnen som behövs med bara i små mängder kallas spårämnen och inkluderar magnesium, järn m.fl. mineraler.
-
@Herbius Smokius wrote:
om man gödslar med bajs behöver man inget för att bryta ner det då? maskar eller så?
funkar leguan bajs tror ni? det ser ut som rått ägg med korv.
Hähähä kul beskrivning 😆
Men hej, bajs är ju typ 50% bakterier redan ju, resten är typ döda bakterier, lite fiber och bakteriebajs. Det behövs inget extra.. däremot är det bra om man blandar ut det i jorden litegrann.
Enklare är att lägga bajset i vatten i något dygn (rör runt litegrann så det löser sig), och sen vattna med det.
Ifall ditt leguanbajs funkar eller ej… jo det gör det. Men exakt vad det innehåller är en annan fråga. Ett bra organiskt tillskott är det iaf.
-
Nunär vi ändå är inne på ämnet…
Urin är ett jättebra kvävetillskott. Allt man behöver göra är att låta det stå i några dagar i en försluten flaska (mörkt, gärna varmt) tills den luktar riktigt illa, då häller man försiktigt av den klara vätskan och lämnar salterna och grumlet på botten kvar i flaskan (tills det slängs).
Den klara vätskan spädes med 10-15 delar vatten åtminstone, annars luktar det ammoniak. 😉
Bäst för vegg, under blom vill de ha fosfor (typ sköljt sjögräs eller tång) istället.
-
@Rasta_rave wrote:
Hur ska jag göra med bajset ska jag bara sprida ut det runt plantan eller ska jag lägga det i små hål? 🙄
Som jag skrev ovan, blanda upp det med jorden eller lägg i vatten nåt dygn o använd sen.
Det kallas “Manure tea” på engelska, om ni söker på google.com eller så efter mer noggranna recept..
Xzimieto: Marsvinspluttar.. ingen aning. Men de är säkert inte dåliga på något vis, iom att marsvin i regel är vegetarianer.. (:lol:) Men de är rätt hårda va? Då ska du definitivt göra thé på dem, annars tar det alldeles för lång tid för dem att kunna tillgodogöras i jorden.
-
Angående min lilla guide får ni gärna skicka extra material via PM
om metoder och knep som inte nämts i forumet eller tillhör
grunderna.Sedan tar jag gärna emot ovanligt material som okända metoder
också, antar att du radix har både ett och annat ess i ärmen! 😉Mvh, okko