Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen 29 cannabisrelaterade dödsfall i sverige under 2010

  • 29 cannabisrelaterade dödsfall i sverige under 2010

    Posted by mytialarn on 2012-04-23 at 18:21

    Står i metro idag. Menar dom folk som dött och har cannabis i blodet eller av själva bruket av drogen?

    replied 11 years, 9 months ago 15 Members · 20 Replies
  • 20 Replies
  • nomiar

    Member
    2012-04-24 at 07:14

    “Relaterade”
    Så antagligen knarkhandel först och främst..

  • harlev

    Member
    2012-04-24 at 09:37

    det var det värsta, här har man gått och trott att cannabis är helt ofarligt så kommer detta som en bomb.

    Tack Metro.
    Tack för att ni fina journalister tar er tid att upplyser oss “pundare” om att man inte ska tro på forskningen som presenteras.

  • teslakid

    Member
    2012-04-24 at 12:07

    Om någon röker en spliff på morgonen och sen på kvällen häller i sig en liter starksprit innan han går ut och kör ihjäl sig själv med bilen, blir det då ett cannabis relaterat dödsfall?

  • doktor_knark

    Member
    2012-04-24 at 12:36

    Testakid,
    ja.

    Relaterat är ett mycket svagt begrepp. Det är inte samma sak som “en följd av”, orsakat av osv.

  • mytialarn

    Member
    2012-04-24 at 14:29

    Aha då förstår jag. Synd att merparten tror på allt tidningar i allmänhet skriver.

  • doktor_knark

    Member
    2012-04-24 at 15:02

    Jag uttalade mig generellt då jag inte läst artikeln i fråga.

    En vinkel jag sett folk köra är försvagad andningsfunktion vid höga doser THC. Det är vanligt med “nedåt” droger, så som akohol och opiater. Man räknar i de studierna in folk som dött med THC i blodet men som druckit alkohol och förmodligen andra saker. Skulle inte förvåna mig om det i den statistiken kommer in ett gäng haschrökare som dött av att vakter och polis suttit på dem, satt dem i stressposition och sådant. Drogforskningen är fallerad eftersom dess hela premiss är falsk, angreppssättet till problematiken är felaktig från ett vetenskapligt perspektiv.

    Som jag brukar säga, blir ett helvete att städa vetenskapen efter 40-talisternas härjningar…

  • thaistick

    Member
    2012-04-24 at 17:15

    Det inkluderar även saker som att “mördaren” hade thc i kroppen
    för han rökte 2 veckor sedan :)

  • gabbarna

    Member
    2012-04-24 at 20:17

    Cannabis och dödsfall är som laktosfri mjök och dödsfall.

    Det går inte hur mycket man än försöker!

  • doktor_knark

    Member
    2012-04-25 at 03:13

    Gabbarna,

    läste en tripprapport av en som medvetet provade en massiv överdos hasch, genom att äta det, en så massiv överdos genom rökning hade inte varit möjligt. Han fick hallisar och blev medvetslös, sov jävligt länge, men återhämtade sig helt. Med vilken annan drog som helst hade han varit död, om det varit alvedon eller alkohol hade han varit död.

    Nej, skall man få andningsuppehåll krävs minst en ytterligare faktor.

    Men sån här dålig forskning är direkt farlig. Det betyder att när rättsmedicinalverket får in ett dödsfall med osäker dödsorsak, så kommer rättskemiska att känna sig klara när de hittar THC i blodet.

  • zajjah

    Member
    2012-04-25 at 09:27
    Doktor_Knark wrote:
    Gabbarna,

    läste en tripprapport av en som medvetet provade en massiv överdos hasch, genom att äta det, en så massiv överdos genom rökning hade inte varit möjligt. Han fick hallisar och blev medvetslös, sov jävligt länge, men återhämtade sig helt. Med vilken annan drog som helst hade han varit död, om det varit alvedon eller alkohol hade han varit död.

    Nej, skall man få andningsuppehåll krävs minst en ytterligare faktor.

    Men sån här dålig forskning är direkt farlig. Det betyder att när rättsmedicinalverket får in ett dödsfall med osäker dödsorsak, så kommer rättskemiska att känna sig klara när de hittar THC i blodet.

    länka!

  • doktor_knark

    Member
    2012-04-25 at 11:12

    Zajjah,
    jag har ingen länk. Letade igenom Erowid nu, men det var nog inte där jag läste historien, de hade inga rapporter äldre än 2001. Jag läste om droger långt innan jag provade dem. Det var förmodligen i News-gruppen Alt.Drugs

    De detaljer jag minns var att han åt 8 gram hasch.

  • aztek

    Member
    2012-04-25 at 19:52
    Doktor_Knark wrote:
    läste en tripprapport av en som medvetet provade en massiv överdos hasch, genom att äta det, en så massiv överdos genom rökning hade inte varit möjligt.
    Doktor_Knark wrote:
    De detaljer jag minns var att han åt 8 gram hasch.

    Vilken massiv överdos.. Fick han hallisar och blev medvetslös på 8g alltså? Det här måste jag testa! Rapport kommer inom någon månad när jag har tid för detta experiment, lär ju behöva en 3-4 dagar om man ska vara säker på att bli nykter igen.

    Jag har också hört talas om folk som testat äta stora mängder cannabis, men jag har aldrig sett en rapport på det tyvärr, vore kul om någon hade en som de kan dela med sig av! :)

    Ha de!

  • gabbarna

    Member
    2012-04-25 at 22:55

    Doktor_Knark

    Människor har faktiskt dött utav mat överdoser, tycker du inte att mat borde vara olagligt.

    Jag undrar vad som hade hänt om snubben hade svalt några stadiga glasbitar.

  • klockan

    Member
    2012-05-04 at 20:17

    har vid 2-3 olika tilfällen ätit ca 15-20g gräs i kaka (100g i en kaka på 10 bitar, åt enoenhalv bit)
    under första timmen var det lite som en shysst röka..
    men efter ca 2 tim kraftiga hallucinationer, mest ljud men även bildfärvrängning.. ljudet liksom lämnar örat och kommer tillbaka i snabba vågor nästan som det klassiska ljudet i fre 13 filmerna “tshi-tshi-tshi.. ah-ha-ha” eller nått 😆
    efter mer än 2 tim kände jag att det var svårt att hålla sig kvar i verkligheten
    känna att man inte vet var eller vem man är.. vid det ena tillfället var jag och en vän i affären och handlade ca 45 min efter intag, fick ta till hjälp med att lägga saker i korgen eller rättare sagt vet vilka saker jag skulle lägga i korgen..
    men jag har aldrig mått dåligt under ruset,
    vid ett tillfälle kunde jag och 2 vänner som tagit samma kaka dok inte hålla kroppen uppe utan slog ihop på sängen utan att kunna röra sig under flera timmar… det kan vara ett riktigt tungt rus men om man skall prata om hallucinationer fins det andra hallucinogener som kan få det kännas vagt..
    om man är ovan vid halluci.. så skall man nog tänka sig för lite grand, har sett folk som verkligen varit på tripp

  • doktor_knark

    Member
    2012-05-05 at 04:15

    Hahaha, klockan!

    Var det dig min naiva kompis hittade vid medborgarplatsens tunnelbana som han trodde han hjälpte genom att ringa polisen?

    Med de doserna kan du nog dö om du kombinerar med alkohol och kvävs på dina egna spyor.

    Har själv ätit för mycket, men då blev det riktigt obehagligt för det var ett par timmar extrem paranoja och ångest. Men det beror på vilken strain och på hur man själv mådde vid tillfället. Nu håller jag mig till att röka mest, det är så lätt att överdosera per oralt.

Page 1 of 2

Log in to reply.