• biltema

Member
    2002-12-03 at 21:08

Du behöver bara koppla på en vanlig sladd.

• trestor

Member
    2002-12-04 at 00:04

Som sagt.. lysrör har ingen speciell kontakt utan du kopplar in sladden direkt så att säga.. inget svårt, bara att skruva 2 elelr 3 skruvar så är det klart, sedan i andra änden har du en kontakt till väggen :)

• reaper

Member
    2002-12-04 at 09:48

Ifall du inte har kopplat el innan borde du fråga någon om hjälp så att du inte skadar dig. Kopplar du fel så går grejerna sönder. wall socket betyder själva väggkontakten.

EDIT: En capacitator lagrar ström, så ifall du testar ifall röret fungerar och sedan drar ut kontakten, ja då kan du få en stöt i alla fall…. ladda alltså alltid ur kondensatorn med en skruvmejsel (ifall du inte förstår vad jag pratar om borde du inte försöka montera lysrören på egen hand)

• reaper

Member
    2002-12-04 at 11:56

I din armatur bör det finnas en reaktor, glimtändare etc… med andra ord borde det bara vara att stoppa in kontakten i väggen. Svårt att säga något precis exakt eftersom jag inte vet exakt hur din aramtur ser ut. Men ifall du typ köpte den på en affär så är det bara att stoppa in stick kontakten i väggen – om du köpte den på en returmarknad eller fick den av en kompis så kan du ju stoppa in kontakten i alla fall; se då bara till att du bra håller i plast. Ifall rören inte tänds så dra först ur kontakten. Sedan kan du byta eventuella proppar som gott i huset, och be någon som kan det dära med lysrörs armaturer om hjälp.

• reaper

Member
    2002-12-04 at 16:35

jag har en 80 mm datorfläkt.. finare märke.
    Som går på 12 v. Hur många volt kan ja köra den på, för att den ska snurra fortare, utan att gå sönder?

• reaper

Member
    2002-12-04 at 17:11

Som går på 12 v. Hur många volt kan ja köra den på, för att den ska snurra fortare, utan att gå sönder?

En datorfläkt har högst troligt en VR(voltage regulator på svensksa spännings regulator) och den reglerar spänningen till en viss spänning som den behöver och inte mera så jag tror det inte är någon idé.

• reaper

Member
    2002-12-08 at 06:03

@Psirus wrote:

Beror på fläkten, upp till en 30 borde gå…
    Men det sliter mycket på fläkten och ljudnivån ökar extremt mycket, om något så bör du köra på lägre volt och istället ha flera fläktar,
    en sisådär 6-7 volt brukar funka fint.