Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling 250 w hps i en Secret Jardin 60x60x140, ventilation?

  • 250 w hps i en Secret Jardin 60x60x140, ventilation?

    Posted by nemmbemme on 2009-04-20 at 10:00

    Tjena, har just fått lite extra cash över och sitter och funderar på om man inte ska byta upp sig och inköpa en 250 w hps lampa och ett secret jardin tält med måtten 60x60x140.

    Nu är den stora frågan, kommer jag att behöva cooltube eller kommer det att räcka med till exempel 2 120 mm datorfläktar som står på full patte som insug och utblås. Hade också tänkt mig att jag skulle slänga in en billig fläkt från öb för extra luftcirkulation och en gammal luftfuktare som jag hittade billigt.

    Finns det någon som har erfarenhet av ett sånthär bygge? Lär jag behöva en cooltube? Läste om en snubbe (fdstoner) om jag inte minns fel som hade en riktigt fin odling i ett snäppet mindre tält,(40x40x120) med en 150 w hps och bara en datorfläkt som utsug. Är en 250 w hps värmeavgivning så mycket större att man kommer att behöva en cooltube?

    Undrar också om det här med att ha en glasskiva mellan plantorna och lampan, antar att detta är för att reducera värme men inte ljusstyrka!

    Finns det någon där ute som har funderingar eller svar på mina frågor, posta gärna här :).

    Mvh

    replied 15 years ago 7 Members · 18 Replies
  • 18 Replies
  • z0rdim

    Member
    2009-04-20 at 10:08

    Du behöver fläkt som blåser mot lampan, annars blir det för varmt vid blommorna.

    Sen käns det rätt dumt att köra utan kolfilter i ett tält, käns som att missa poängen med ett tält.

  • reaper

    Member
    2009-04-20 at 10:23

    @nemmbemme wrote:

    till exempel 2 120 mm datorfläktar som står på full patte som insug och utblås

    Att sätta en fläkt på insug och en på utblås är som att seriekoppla fläktarna. Du får betydligt mer “bang for the money” genom att parallellkoppla fläktarna — det vill säg köra med passivt insug och båda fläktarna på utblås.

    Sedan skulle i alla fall jag hellre snickrat ihop min egen låda av spånskiva och 45×45 mm reglar, men det är jag det… :)

  • nemmbemme

    Member
    2009-04-20 at 10:38

    @z0rdim wrote:

    Du behöver fläkt som blåser mot lampan, annars blir det för varmt vid blommorna.

    Sen käns det rätt dumt att köra utan kolfilter i ett tält, käns som att missa poängen med ett tält.

    hmm, kolfilter kan man väl snickra till även om man inte har en cooltube?

  • nemmbemme

    Member
    2009-04-20 at 10:50

    @Baloo2 wrote:

    @nemmbemme wrote:

    till exempel 2 120 mm datorfläktar som står på full patte som insug och utblås

    Att sätta en fläkt på insug och en på utblås är som att seriekoppla fläktarna. Du får betydligt mer “bang for the money” genom att parallellkoppla fläktarna — det vill säg köra med passivt insug och båda fläktarna på utblås.

    Sedan skulle i alla fall jag hellre snickrat ihop min egen låda av spånskiva och 45×45 mm reglar, men det är jag det… :)

    fattar exakt vad du menar, möjligtvis finns det väl en fördel med ett inblås med tanke på att det till exempel kan justeras att blåsa på blommorna eller på lampan.

    att snickra ihop sitt eget låter inte som en dum ide direkt, är ingen snickarsnille men googlade på 45×45 mm reglar och fick fram
    http://www.algot.e-butiken.se/?cat_id=84
    Ser inte riktigt på bilden vad det är för något men det är ju en grej som “fogar” ihop kanterna.

    Finns det några blueprints eller liknande här på swecan för att snickra ihop en egen lådda för ett shysst pris, ska försöka hitta det själv men säg gärna till om ni vet något.

    tack för svaren

    edit:
    eller så bara fixar jag en billig garderob, har varit på jakt efter en ett tag men inget napp än…

  • reaper

    Member
    2009-04-20 at 11:39

    @nemmbemme wrote:

    Finns det några blueprints eller liknande här på swecan för att snickra ihop en egen lådda för ett shysst pris, ska försöka hitta det själv men säg gärna till om ni vet något.

    Hehe… Jag glömmer hela tiden att jag som villaägare tar sådana saker som 45×45-reglar som självklart. Sorry! Klicka här för ett trevligt exempel.

    eller så bara fixar jag en billig garderob, har varit på jakt efter en ett tag men inget napp än…

    Det hade nog jag satsat på om det inte hade varit så att jag kan odla hur mycket jag vill nere i källaren, och när det börjar lukta så får jag bara kommentaren från min älskade hustru att “Å gud vad gott det luktar”. Kan man få en bättre hustru än så, så säg? 😆

  • z0rdim

    Member
    2009-04-20 at 12:06

    @nemmbemme wrote:

    @z0rdim wrote:

    Du behöver fläkt som blåser mot lampan, annars blir det för varmt vid blommorna.

    Sen käns det rätt dumt att köra utan kolfilter i ett tält, käns som att missa poängen med ett tält.

    hmm, kolfilter kan man väl snickra till även om man inte har en cooltube?

    Ja, behövs ingen cooltube för att ha kolfilter, däremot så behövs en ganska kraftig kanalfläkt för att få bra resultat.

  • reaper

    Member
    2009-04-20 at 20:44

    @z0rdim wrote:

    Du behöver fläkt som blåser mot lampan, annars blir det för varmt vid blommorna.

    Sen käns det rätt dumt att köra utan kolfilter i ett tält, käns som att missa poängen med ett tält.

    Det finns många fördelar med tält…Man sparar tid och arbete, det är ljustätt… inte brandfarligt trä, bra reflektion, lätt att hålla högre luftfuktighet och bra för det mesta

    Iaf… en polare har samma tält som dig som han inte använder… i m3 räknat så är tältet mer än 2.6 gånger större än dr40 så man borde kunna ha en 250 hps där inne, ganjic har en 150w hps i sitt dr40 tält

  • nemmbemme

    Member
    2009-04-21 at 16:02

    intressant grej

    https://swecan.org/modules.php?name=News&file=article&sid=98

    i bildguiden här är en snubbe som kör i en relativt normalstor garderob med en 400 w hps utan cooltube, trodde inte detta var riktigt möjligt, i teorin borde då också det funka med en 250 w hps i en garderob förutsatt att man har helt ok ventilaton+luftcirkulation.

  • Wayne

    Member
    2009-05-05 at 20:55

    Jag tycker att du ska köpa ett tält istället för att bygga själv. Det lilla du tänker på ligger i en liten långsmal väska. Det står att det tar 20 minuter att sätta upp. Första gången tog jag det sjukt långsamt och gick iväg någon gång, det tog ändå bara 15 minuter. Med vana kan man lätt plocka ner och upp det på under fem minuter. Det gör man inte med en egensnickrad låda… Och så är det bara att dra runt ifall man behöver. Det väger ju inte så mycket.

  • reaper

    Member
    2009-05-07 at 09:15

    du kommer att behöva en bra kanalfläkt för att hålla nere värmen.
    glöm datafläkt till insug/utsug, kommer inte hjälpa ett piss.

  • grodan

    Member
    2009-05-07 at 11:15

    Ska inte vara några problem att ha en 250w Hps i DR60 tält utan cooltube.

    Dock tycker jag du behöver kanalfläkten och kolfiltret.
    Du kan ju kolla in min förra odling som är i ett DR60 tält med 250w hps.

    Detta är visserligen i cooltube men då ligger min temp för tillfället i full blom på ca 22-23 grader. så utan cooltube kommer du nog få bra temp.
    För min del kommer ju tempen gå upp några grader till kanske 25-28 grader i sommar.

    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=60370&highlight=cherry

    Vet att en annan kille på forumet körde white russian i höstas i ett tält med samma storlek. Han hade 400w hps utan cooltube. Nu var ju detta visserligen under vintern och hans temp låg på ca 30 grader.

    Fred

  • Whomack

    Member
    2009-05-07 at 21:33

    Har me ett 60x60x140 tält.. kör med coolshade och 400w hps.

    Utan luftfuktare så ligger tempen runt 31 grader ca 39% RH..iofs varmt i lght typ 24 grader..
    Med luftfuktare (fasett) på max 50-75% RH och mellan 27-29 grader

    På kvällen när tempen sjunker i lght så sjunker givetvis tempen i
    tältet me 🙄

    Kör me lampan ca 35cm ifrån topparna o än så länge stor trivs dem :D

    Men kan du få bra ventilation i utrymmet du ska va i så går de säkert me 250w hps och nån schysst kanalfläkt me kolfilter.

    Peace

  • reaper

    Member
    2009-05-08 at 21:01

    Någon som vet hur ljudnivån skiljer sig mellan att odla i tält / garderob?Om man odlar i ett tält i en klädkammare, behöver man vara nojjig för att kanalfläkten ska höras in till grannen om klädkammaren ligger vägg i vägg?

  • reaper

    Member
    2009-05-09 at 01:10

    hur ska nån kunna svara på det åt dig? beror väl på hur lyhört du har det.

  • reaper

    Member
    2009-05-09 at 17:27

    Jag fråga hur det skiljer sig mellan garderob och tält i ljudnivå. På det andra kan man ge lite olika exempel typ: Jag har ett tält i en klädkammare och hör fläkten susa när jag sitter i vardagsrummet, men när jag gick över till garderob och sänkte hastigheten så kan jag inte höra någonting fast jag står bredvid garderoben. Eller någonting i den stilen, det var ingen fråga som behöver ett exakt svar. 🙄

Page 1 of 2

Log in to reply.