• biltema

Member
    2002-12-03 at 00:34

hej yatzy

Jag har inte riktigt bilden klar över din plan.
    Kan du rada upp dina ideer och försök att få med allt så beskrivande som möjligt, så ska det nog inte vara problem att hjälpa dig… :D

Vad jag förstått av det du skrivit så har du tänkt att seriekoppla dina byttor på något sätt…

du skriver ingenting om vad du har tänkt dig för system och så, det behövs innan man kan planera hur dom skall sammansättas…

• biltema

Member
    2002-12-03 at 16:04

Ok Yatzy…
    Nu förstår jag precis. :)
    Det låter som en bra idé…

Jag vet inte hur stark den pumpen är. tyvärr. Men den ser likadan ut som den som jag själv har använt till dimmunstycken.
    Mitt förslag är att ni frågar Max om han vet ifall den fungerar innan ni köper den, eller om ni kan köpa den och testa och sedan byta in den om den är för svag.
    Tänk på att parallelkoppla dimmunstyckena till varje bytta och inte seriekoppla dom. Annars så blir trycket mycket större i första munstycket och svagare mot slutet. Sikta mot att ha samma längd slang till varje bytta.
    Om ni bor i Stockholms trakten så kan jag rekommendera en tripp till Plantagen (före detta Växus) som ligger ute vid frescati. (tunnelbana till universitetet). Dom säljer bevattnings och damm tillbehör från gardena.
    Dom munstycken som jag har använt heter: Gardena micro-drip-system
    1371-20 micro mist nozzle.
    När ni kör med munstycken så behöver ni inte syresätta näringslöningen, eftersom lösningen blir syresatt av spraymunstyckena.
    Jag har inte använt mig av UV ljus förut så jag vet inte hur pass bra det är. Jag har använt mig av Väteperoxid istället mot bakterier och alger. Det är ett billigt alternativ som fungerar bra. Så om ni inte redan har en UV-kanon, så föreslår jag väteperoxid istället.
    Det är också viktigt att ni har ett filter någonstans i systemet innan näringslösningen når munstyckena. För att inte munstyckena ska bli igensatta av tex rotpartiklar. Placera filtret så att det är lätt att göra rent.

l (O) (O) (O) l
    l l
    l l
    l_______(n)_________(n)________l

(n)=nozzle

l(n) (O) (n) (O) (n) (O) (n)l
    l l
    l l
    l_____________________________l

Ok bara några förslag på hur ni kan placera munstyckena. men det får ni testa er fram för att få ett bra resultat.
    lycka till

• biltema

Member
    2002-12-03 at 16:10

Ha ha
    min skiss för munstyckena funka inte riktigt… det ändrar sig när jag postar inlägget. så ni får väl bortse från det…

jag tror vilket fall att fyra munstycken per bytta borde räcka. om dom placeras så att de sprider så jämt som möjligt mot rötterna på plantorna.

• biltema

Member
    2002-12-03 at 19:24

Kör pumpen i intervaller. i början får ni kolla så att inte rötterna torkar ut, men det går ganska snabbt att hitta ett bra intervall.

Du får ha hur många munstycken du vill. Allt beror på hur mycket pumpen orkar driva….

• biltema

Member
    2002-12-04 at 13:59

Köp en analog eller digital timer, på CO eller nån järnaffär…
    Just för bevattning så tycker jag att en analog timer med 15 minuters intervaller fungerar bäst…

Angående intervaller så är min erfarenhet att det alltid är olika i olika system. Jag kan inte säga exakt vilka intervaller som är bra. jag vill inte säga heller om det skulle vara helt fel.
    I min setup fungerade det bra med 10st 15min intervaller per dygn under veg. något färre under blom eftersom man inte behöver vattna alls lika mycket när det är mörkt…..
    Undersök rötterna noga i början, dom får inte torka ut… dom får heller inte övervattnas. men det syns ganska tydligt på plantornas blad och grenar hur dom mår.
    Förutsatt att allt annat är bra (rätt ph, rätt näringslösning) så om plantorna slokar och rötterna inte har torkat ut,,, då är det troligen överbevattning istället.
    Man får in känslan för det där väldigt snabbt så det kommer nog inte bli några problems…

• biltema

Member
    2002-12-04 at 17:08

försök att få locken till behållarna som plantorna sitter i så täta som möjligt.
    Gör sen så här:
    kör ett bevattnings intervall (15 min). När den har slutat att vattna så tar ni tid. Kolla lite då och då och mät tiden tills rötterna börjar torka. justera sen intervallen så att ett nytt vattningsintervall börjar innan rötterna börjar torka…

• biltema

Member
    2002-12-04 at 17:13

Glöm inte att göra det här testet med allt annat i growrummet på, som hps, luftcirkulering, ventilation osv… Så att ni får ett så riktigt resultat som möjligt.
    Kör hela systemet ett tag så att temperaturer och dylikt har hunnit stabilisera sig.