• Posted by reaper on 2002-11-24 at 23:39

Seriös sida det där….

Josip frågade:
    Hej det här är väldigt personligt och jag vill inte att nån får reda på vem jag e!! Snälla!!! Det började för ett tag sen. Vi var på fest o jag fick lite maja, jag rökte upp det o det var hut göt som helts. dan efter ville jag igen fast ingen hade nåt så jag boffade istället, jag blev as hög o det var as gött. jag gjorde det igen på kvällen. dan efter fick jag maja och jag boffad under majakicken. fan va hög jag var!! det har fortsatt så här och nu kan jag inte sluta. jag vet att jag kommer dö av boffandet när som helst men jag kan inte sluta. min hjärna är helt död. en gång när jag skulle på toa, ställde jag mig plötsligt upp och sket på golvet sedan gick jag i det, helt utan att veta va jag gjorde. en gång flirtade jag med en gammal kärring och gick fram o tafsade på henne. Varför?? hur kan jag sluta?? Hjälp mig, snälla, nu!!!

Hej!

Det är väl känt att många droger kan göra att många hämningar och spärrar släpper efter. Drogrus kan göra att man gör saker som man annars inte skulle göra. Somliga kan bli våldsamma, andra kan bli frispråkiga osv.

Sniffning/boffning är livsfarligt, och det är risk att du kan avlida om du fortsätter att hålla på med det. Och även om du överlever så är det ytterst skadligt för hjärnan att göra det. Det är därför väldigt viktigt att försöka sluta med det. Bara det faktum att du själv faktiskt verkar medveten om dina problem är dock ett positivt tecken.

Om du inte anser dig kunna sluta med drogerna på egen hand så finns det hjälp att få. Dels kan du ta kontakt med Anonyma Narkomaner, vilket är en länkorganisation för missbrukare som försöker hjälpa varandra till drogfrihet. Telefonnummer finns på denna sida. Dels kan du ta kontakt med socialtjänsten i din kommun. De har en skyldighet att hjälpa dig om du har problem med droger.

Lycka till!

Klas

….väldigt väldigt seriöst.

replied 20 years, 10 months ago 2 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • friggs

Member
    2002-11-24 at 23:49

exire:
    Vad i den texten är det som du inte tycker är seriöst?
    Sniffning av lösningsmedel är något av det farligaste sättet man kan berusa sig på. Det ger hjärnskador och har dödat en hel del människor.

• reaper

Member
    2002-11-24 at 23:53

Med största sannolikhet är mailet ett skämt.. antagligen det han menar med oseriöst.

• friggs

Member
    2002-11-24 at 23:57

@festis wrote:

Med största sannolikhet är mailet ett skämt.. antagligen det han menar med oseriöst.

Så sannolikt upplever inte jag det. Jag har sett folk som spårat ur totalt och gjort liknande saker när dom druckit alkohol ❗ . Visst kan det vara ett skämt, men det kan lika gärna vara allvar, tyvärr.

• reaper

Member
    2002-11-25 at 00:04

Friggs:

min hjärna är helt död. en gång när jag skulle på toa, ställde jag mig plötsligt upp och sket på golvet sedan gick jag i det, helt utan att veta va jag gjorde. en gång flirtade jag med en gammal kärring och gick fram o tafsade på henne.

Detta KAN ha hänt, inget snack om den saken… Men om detta är ett allvarligt menat försök till rop på hjälp så tror jag att den personen tyvärr aldrig kommer att kunna hjälpas…

• friggs

Member
    2002-11-25 at 00:10

Varför skulle hon inte kunna hjälpas? Som jag uppfattade det så var det där saker hon påstod sig göra under berusning.

jag vet att jag kommer dö av boffandet när som helst men jag kan inte sluta.

Vad hon kan få hjälp med är att få kontroll över sitt behov av att berusa sig till apstadiet, alternativt sluta berusa sig alls och därmed slippa dylika situationer.

• reaper

Member
    2002-11-25 at 00:49

Sniffning har väl aldrig varit speciellt beroendeframkallande heller. I alla fall inte till en sådan nivå.

För övrigt fick jag uppfattningen att golvbajsning med mera skedde i ett nyktert tillstånd. Men det är ju lite otydligt…

• friggs

Member
    2002-11-25 at 01:09

@festis wrote:

Sniffning har väl aldrig varit speciellt beroendeframkallande heller. I alla fall inte till en sådan nivå.

Det är lika beroendeframkallande som alkohol. Tänk på att båda substanserna är lösningsmedel. Sen får du aldrig glömma att folk kan bli psykiskt beroende av i princip vad som helst, till och med riktigt plågsamma saker.

• reaper

Member
    2002-11-25 at 01:47

..och alkohol är inte så värst beroendeframkallande.

Det luktar skämt lång väg. Men man kan ju aldrig vara säker, så det är lika bra att ta det på allvar.

• friggs

Member
    2002-11-25 at 13:56

@festis wrote:

..och alkohol är inte så värst beroendeframkallande.

I jämförelse med vad? Alkohol ligger ganska högt upp på listan över beroendeframkallande substanser.

• reaper

Member
    2002-11-25 at 15:19

I jämförelse de andra drogerna jag har stött på; snus, cigaretter, cannabis.
    Listor som påstår att nikotin är mer beroendeframkallande än cannabis är inget jag litar på. Visst kan de mena enbart fysiskt, men det är i så fall mycket missledande att ha detta som enda kriteria för beroendet.

För övrigt är jag en före detta boffare. Var inte mer än 12 vid tillfället. Tråkigt att det gick som det gick, men detta var inget man behövde göra om och om igen. Bara något otroligt idiotiskt.

Ny fin tråd, men offtopic redan från början?

• friggs

Member
    2002-11-25 at 16:27

@festis wrote:

I jämförelse de andra drogerna jag har stött på; snus, cigaretter, cannabis.
    Listor som påstår att nikotin är mer beroendeframkallande än cannabis är inget jag litar på. Visst kan de mena enbart fysiskt, men det är i så fall mycket missledande att ha detta som enda kriteria för beroendet.

För övrigt är jag en före detta boffare. Var inte mer än 12 vid tillfället. Tråkigt att det gick som det gick, men detta var inget man behövde göra om och om igen. Bara något otroligt idiotiskt.

Ny fin tråd, men offtopic redan från början?

Tråden har klippts av från den tidigare just därför att den gick offtopic.

Om vi går efter det fysiska beroendet är alkohol mindre beroendeframkallande än tobak, men långt mer beroendeframkallande än cannabis. Det psykiska beroendet går inte att jämnföra på samma sätt eftersom det är individuellt. Att utgå från sin egna erfarenheter fungerar därför inte.

• reaper

Member
    2002-11-26 at 00:41

Vem sa att jag utgick från mina egna, och inte alla andra i min närhets erfarenheter?