• Posted by monsterkiller on 2008-09-18 at 16:07

    Ännu en dum fråga kan tyckas då det avhandlats mer än en gång i diverse trådar. Men ändå tycker jag min fråga är befogad 😉

    Ska precis dra igång min första odling, i nuläget så är det 4x27w le som gäller, kommer nog stoppa in någon extra le också. MEN, det är inte det som frågan gäller utan det är förberedelse inför kommande projekt och eventuellt slutet på detta.

    Det jag undrar är hur en 200w LE står sej mot en 250hps/mh?
    Ser man enbart till lumen så blir den ju krossad något kopiöst. Men om man räknar in värmeutvecklingen så bör den ju ta igen lite.
    Jag har en vanlig 55x55x170 garderob stående i sovrummet så jag vill hålla ner värmen så mycket som möjligt, dvs. skicka ut en massa varmluft är inte Så lockande. Rumstempen ligger normalt runt 20-21 så kanske ett insug och luftfuktare kan hålla ner tempen under 30 grader om jag skulle välja hps alternativet?

    En cooltube, kräver den en kraftig fläkt eller klarar man sej med “datorfläkt”?

    En annan aspekt som också spelar in är att jag har möjlighet att komma över hps/mh till det trevliga gratispriset 😆

    replied 15 years, 7 months ago 3 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • jultomten

    Member
    2008-09-28 at 10:32

    Du ska helt klart satsa på 250w hps/mh om du kan. 200w LE är förvisso trevliga lampor pga just värmeutvecklingen men de kan aldrig mäta sig med HPS. Du klarar dig med kanske 4st 120mm datorfläktar som utsug och en luftfuktare, det borde hålla temperaturen acceptabel. Kan du dessutom tänka dig att sänka temperaturen i rummet där garderoben står några grader så jämnar den ut sig hur som helst.

    Vad gäller cooltube så skulle jag rekommendera en kanalfläkt, datorfläktar är lite väl klena för att få någon luftström att tala om. Om du kan lägga pengar på en kanalfläkt så kan jag lova dig att temperaturen inte blir ett problem.

    I annat fall kan du ju gå på tex 200w röd LE + 125w blå LE, det borde ge en acceptabel skörd, troligen inte i närheten av 250w HPS men acceptabelt likafullt.

  • monsterkiller

    Member
    2008-09-28 at 15:59

    Tack så mycket för svaret.
    Har beställt en kanalfläkt och kommer nog prova först med 250w för att om det går vägen testa 400w. Men det känns som 250 kommer räcka för mej. Har satt in en luftfuktare, men vette tusan om min mätare är tillförlitlig, kommer inte över 40% trots att den står och ångar på. kan vara min garderob som är för torr, så den suger åt sej all fukt, kanske måste “mättas” först :)

  • reaper

    Member
    2008-10-17 at 12:40

    Jag lånar tråden för jag har en liknande fråga.
    jag har en 200w röd/orange Le och funderar på om jag ska köpa en 125-200w blå/vit Le och bygga en gemensam reflektor till dem eller om jag ska investera i en 250w hps.

    det är min första odling som är på G och jag har begränsad budget så kommer jag få en acceptabel skörd med det ljuset eller ska jag köpa hps?

    har två st Big Bang i kruka under lampan, med en rörfläkt med kappasitet på 190m3h.

    tempen är i rummet runt 20-22Grader, och 24-25 i odlingsutrymmet. ska skaffa en luftfuktare från biltema eller jula snart med. :)

  • reaper

    Member
    2008-10-17 at 14:51

    @Multivitamin wrote:

    Jag lånar tråden för jag har en liknande fråga.
    jag har en 200w röd/orange Le och funderar på om jag ska köpa en 125-200w blå/vit Le och bygga en gemensam reflektor till dem eller om jag ska investera i en 250w hps.

    det är min första odling som är på G och jag har begränsad budget så kommer jag få en acceptabel skörd med det ljuset eller ska jag köpa hps?

    har två st Big Bang i kruka under lampan, med en rörfläkt med kappasitet på 190m3h.

    tempen är i rummet runt 20-22Grader, och 24-25 i odlingsutrymmet. ska skaffa en luftfuktare från biltema eller jula snart med. :)

    Ska du köpa en ny LE så köp en röd, blått är kanske att föredra till vegg, men du blir inte missnöjd med två röda. Jag körde själv upp mina under 2*200 röd LE. Dom blev väldigt buskiga och granna.

  • monsterkiller

    Member
    2008-10-17 at 16:11

    Hittar inte just den tråden nu, men det finns en “studie” där olika ljuskällor jämförs och i den så presterar en 200wLE bättre än 400w hps ioma. du kan ha den så nära plantan utan problem med värmen. Dock bara ett teoretiskt värde då hps har mycket bättre ljuspenetrering.
    2st röda 200w låter ju mycket trevligt. Synd de ska vara så dyra.
    Kanske det skulle vara en idé att välja en dual som komplettering?

  • reaper

    Member
    2008-10-18 at 13:22

    @POL wrote:

    Ska du köpa en ny LE så köp en röd, blått är kanske att föredra till vegg, men du blir inte missnöjd med två röda. Jag körde själv upp mina under 2*200 röd LE. Dom blev väldigt buskiga och granna.

    okej, jag har för visså läst att det ska va bra me en av varje, många färger osv.

    ett alternativ skulle va att ha två röda o kompletera med några vanliga Le lampor 24w typ. det borde ju funka någolunda? har ett 55*55*180 utrymme. jag funderar på att köra scrog för att kunna utnytja Le-arnas kappasitet så bra som möjligt. :)

Log in to reply.