• Posted by ajminsko on 2009-08-30 at 18:45

    Hejsan.
    Jag hade tänkt använda en 200W eller 200W LE till en liten miniodling.
    Grejen är att jag bor i studentkorridor. Elen ingår i hyran så det är kanske inte så mycket ökade utgifter jag oroar mig för :britesmile:.
    Dock funderade jag lite på om en 200w LE som lyser 18tim om dagen kan väcka misstankar hos min hyresvärd? En 125w borde väl vara lugnt men jag hade väl helst kört på 200w.
    Hur noga kollar hyresvärden elförbrukningen för enskilda rum?
    Passar på att fråga en sak till.
    Jag hade tänkt använda mig av en TD-160 fläkt som är på 100mm om jag inte är helt ute och cyklar? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55312335
    Jag odlar i en Homebox XS som passar till 125mm ventilationsslangar så det jag undrar är hur jag kopplar en 100mm fläkt till en 125mm slang?

    Tack för uppmärksamheten.

    replied 14 years, 6 months ago 3 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • greensymphony

    Member
    2009-08-30 at 18:50

    Yes, fläktens stosdiameter ligger på 100mm i diameter! För att ansluta den mot 125mm slang så behöver du en övergång, sådan hittar du på t.ex K-rauta, Beijer, Bauhaus och diverse andra byggvaruhus!

    Angående elräkningen så är det nog inte något du behöver oroa dig för, du skulle likagärna kunna haft en till dator i din lägenhet som med dagens hårdvara drar mer än 200w!
    En vanlig glödlampa är ju på 60w liksom.

    Ananrs kan du ställa in ett värmeelement i din lägenhet, och om någon frågar om räkningen är det bara peka på elementet och säga att du är i behov av värme pga värk i leder eller dylikt!

    Men IMHO har du inget att oroa dig för med en LE på 200w!

  • ajminsko

    Member
    2009-08-30 at 19:17

    Tack för hjälpen.
    Är det möjligen en sån här övergång? http://www.hydrogarden.se/index1.html
    Hmm gick bara att länka till produktlistan.
    Men den jag syftade på är nr 4 i listan “Övergång 100/125mm” 83kr

  • greensymphony

    Member
    2009-08-30 at 19:31

    @Ajminsko wrote:

    Tack för hjälpen.
    Är det möjligen en sån här övergång? http://www.hydrogarden.se/index1.html
    Hmm gick bara att länka till produktlistan.
    Men den jag syftade på är nr 4 i listan “Övergång 100/125mm” 83kr

    Inga problem!
    Tycker att produktbeskrivningen talar för sig själv “Funkar som skarv mellan t.ex en 100mm fläkt och en Cooltube som mäter 125mm.” Så svaret på din fråga är ja, den fungerar!

    Dock är priserna på ventprylarna rätt höga… Tycker du ska kika på K-rauta t.ex säkert 25-30% billigare!

  • ajminsko

    Member
    2009-08-31 at 20:05

    Absolut! Hittade dock inte skarven på varken K-rauta, Beijer eller Bauhaus.
    Kanske sökte på fel saker? Du råkar inte veta om man kan få bra ljuddämpade ventilationsslangar samma ställe? Sparar lite i frakt om man kan slå två flugor i en smäll
    Tack igen, och förlåt om jag är lite smådryg.
    Har aldrig riktigt lärt mig hitta/sortera i utbudet hos teknik/hemmafixaraffärer. 😳

  • reaper

    Member
    2009-10-05 at 23:43

    Hahaha 😆 Du kan lungt elda på för fullt med din 200wattare 😉 Ha det bäst

  • reaper

    Member
    2009-10-11 at 01:08

    Du behöver inte någon adapter egentligen. Klipp ett jack i slangen och kläm ihop den runt fläkten, tejpa ordentligt med eltejp och det kommer sitta fint. Använd inte silvertejp för ventilation då den brukar släppa om den blir det minsta fuktig/varm.

    200w i ett studentrum är inget som kommer märkas. Det är så lite pengar det rör sig om att hyresvärden knappast skulle bry sig. En dator som står igång dygnet runt är en bra ursäkt.

Log in to reply.