• 2005 skadedjurs bekämpning

    Posted by lays on 2005-03-14 at 15:43

    Tänkte vi kunnde ha en tråd om det här, det börjar ju dra ihop sig emot sommar och odlings tider…. 8)
    Så en tråd med alla tips för hur man håller sina plantor skyddade mot farliga djur (allt ifrån hönsnäts skydd till hjälp från KGB att skydda dina plantor)

    Mitt tips (inte mitt igentligen men) är

    1. ta en petflaska (av den “hårda” varianten.)
    2. borra hål i flaskan (just innan den börjar smalna av) varannan cm brukar räcka, i tre rader.

    blanda i en hink:

    1. vatten
    2. hjorthorns salt
    3.krossad vitlök
    4.chillipulver
    5. blodmjöl
    6. krossad kryddnejlika
    7.amoniak

    Konsistensen ska vara en tjock men rinnande sörja.
    fyll flaskorna till hälften och skruva på locket.

    Vinden gör att det blir “baksug” i flaskorna, så doften sprider sig. och man slipper att vatten tränger in i flaskorna vid regn.

    Blandar man in mat olja i blandningen kan man doppa pinnar,oasis eller tygremsor i sörjan och sätta ut, oljan gör att de inte regnar bort. Fördelen med flaskorna är att man inte måste “doppa om” pinnar od som man annars måste göra ofta!!

    Jag har själv inte testat detta, men det verkar väldans intressant..

    Så kom nu o droppa era tips…så hoppas vi på en varm sommar :D

    replied 18 years, 11 months ago 4 Members · 28 Replies
  • 28 Replies
  • reaper

    Member
    2005-03-15 at 23:07

    http://www.alltombostad.se finns följande tips:

    Har dina rabatter också haft oönskat besök av glupska rådjur? Så här gör du för att hålla dem borta från trädgården i framtiden.

    En blandning gjord på 1 kg blodmjöl, 1,5 dl ammoniak och 10 l vatten håller rådjuren på avstånd. Blanda ihop ingredienserna i en hink. Doppa sedan bitar av oasis i blandningen. Oasis är en stickmassa som används i blomsterarrangemang. Sätt oasisbitarna på pinnar och placera ut dem i trädgården. En bit räcker till 25 m2 Efter en halvtimme försvinner lukten. Det är då bara djur med känsliga luktsinnen som uppfattar den obehagliga doften. Oasisen ska doppas var fjortonde dag. Regnar det mycket bör den doppas oftare. För en normalstor trädgård räcker blandningen hela sommaren.

    Ett annat sätt att rädda trädgården från rådjuren är att odla växter som rådjuren inte äter. Bland perennerna undviker rådjuren bland annat backsippa, adonis, temynta, vallmo, malört, pion, daggkåpa, mose brinnande buske, daglilja och lupin.

    Magnolia, berberis, syren, snöbär och oxbär är träd och buskar som rådjuren inte rör. Vill du ha lökväxterna ifred kan du odla liljor, balkansippor, kejsarkrona, allium samt påsk- och pingstliljor. Dina favoritväxter kan du rädda genom att plantera lavendel bredvid dem.

    Du kan minska trivseln för rådjuren ytterligare genom att strö ut tvålflingor och kayennepeppar. Spara det avklippta håret efter frisörbesöket och häng upp i träd och buskar, lammull går också bra. Rådjur sägs också bli skrämda av reflexerna från speglar som du hänger upp i buskarna. Ett annat knep som du kan använda dig av är att spruta urin på växterna. Kissa i en burk och låt urinen stå i två veckor, sen är den redo att användas.

    Vi har bara pissat kring plantorna, och det har fungerat bra.

  • lays

    Member
    2005-03-16 at 16:23

    hmm…intressant det där med att det täcker 25 m2…placera ut lite sånna runt om plantorna då ;)

    hur nära plantorna urinerade ni då? inte allt för skoj om plantan får i sig för mycket av det näringsrika urinet (ska späs 1/10 eller vad det är) jaja..

  • reaper

    Member
    2005-03-16 at 16:38

    Vi pissade runt plantorna. Inte direkt på de, men så nära man kan komma. Den enda planta som inte fick urin vid sig var den enda som blev uppäten(kanske av den stora älgen vi sprang på några månader innan), om det berodde på pisset kan jag inte svara på.

  • lays

    Member
    2005-03-16 at 17:47

    ok..då är det bara o leka vattenspridare runt om plantorna då 😆

    tycker det kommer in lite dåligt med tips, ingen som sitter inne på någon monster kur?

  • reaper

    Member
    2005-03-16 at 18:26

    Finns något medel mot rådjur på plantagen. Minns inte vad den kostade, men runt hundralappen skulle jag tro. Jag kör nog på piss och lägger stenar runt stammen så inga djur får för sig att gräva upp plantorna.

  • reaper

    Member
    2005-03-16 at 21:07

    Menar ni Rå’odör? Det använde jag förra året. Det hindrade inte odjuren från att trampa sönder plantorna 👿 .

  • draken

    Member
    2005-04-04 at 09:55

    ..dom där sniglarna e det värsta bekymret här. Lägg gärna upp bra tips på det med. Själv ska jag prova det här med 2 koppartrådar på en planka :D (hur nu det fungerar).

  • lays

    Member
    2005-04-04 at 13:04

    @Draken wrote:

    ..dom där sniglarna e det värsta bekymret här. Lägg gärna upp bra tips på det med. Själv ska jag prova det här med 2 koppartrådar på en planka :D (hur nu det fungerar).

    Läst för ett tag sedan om något slags “snigel” staket (skojar inte) är gjort av salt och håller i ca 3 månader…Verkar himla värta, man kankse skulle kunna dra ca: 20 cm staket någorlunda tajt runt stammarna på plantorna..Eller har salt någon negativ effekt på cb plantan..

    Ska leta rätt på en länk..

  • draken

    Member
    2005-04-04 at 13:42

    ..okej, då raderar jag bara lite, men nu vet ni att Draken e “bambikramare” :pleased:

    Dom där staketen verkar inte dumma, fast dom ska nog sättas en bit från plantan, som en liten inhägnad, typ. Vira saltstänger runt plantan hade jag inte vågat.

  • lays

    Member
    2005-04-04 at 13:46

    @Draken wrote:

    ..okej, då raderar jag bara lite, men nu vet ni att Draken e “bambikramare” :pleased:

    Dom där staketen verkar inte dumma, fast dom ska nog sättas en bit från plantan, som en liten inhägnad, typ. Vira saltstänger runt plantan hade jag inte vågat.

    Mmm var så jag menade som en lite mur 😉 hittar tyvärr ingen länk till det, men fråga tanterna på plantagen dom kankse vet (ska jag iaf göra)

    Ett annat tips för sniglar är att börja utrota dem tidigt på våren..

    De årsgamla sniglarna börjar visa sig i maj. Man kan se gnagen. De är nattaktiva så jaga dem med ficklampa. De kan förflytta sig långt i gryning och skymning. De lägger ägg i juli och sedan kommer en ny generation som övervintrar. Jaga dem nu i vår. Det är enda sättet.

  • reaper

    Member
    2005-04-04 at 16:29

    Hejsan,

    Jag har läst att det går att lägga ut tussar av hundhår runt plantorna med jämna mellanrum.
    Det är bäst att byta dessa ibland men igentligen låter det ganska logiskt att de är rädda för “varg-lukt”.
    Vi provade för några år sedan fast det hindrade inte fåren som släpptes in i hagen där vi hade plantorna :(
    Men som sagt, för rådjur är det troligtvis värt att testa.

  • lays

    Member
    2005-04-04 at 16:46

    @Minatrix wrote:

    Hejsan,

    Jag har läst att det går att lägga ut tussar av hundhår runt plantorna med jämna mellanrum.
    Det är bäst att byta dessa ibland men igentligen låter det ganska logiskt att de är rädda för “varg-lukt”.
    Vi provade för några år sedan fast det hindrade inte fåren som släpptes in i hagen där vi hade plantorna :(
    Men som sagt, för rådjur är det troligtvis värt att testa.

    Fungerar med vanligt människo hår också…tro fan det, var jag rådjur skulle jag vara mera rädd för den otäcka människan än en lite söt varg :)

  • reaper

    Member
    2005-04-21 at 15:42

    @lays wrote:

    @Minatrix wrote:

    Hejsan,

    Jag har läst att det går att lägga ut tussar av hundhår runt plantorna med jämna mellanrum.
    Det är bäst att byta dessa ibland men igentligen låter det ganska logiskt att de är rädda för “varg-lukt”.
    Vi provade för några år sedan fast det hindrade inte fåren som släpptes in i hagen där vi hade plantorna :(
    Men som sagt, för rådjur är det troligtvis värt att testa.

    Fungerar med vanligt människo hår också…tro fan det, var jag rådjur skulle jag vara mera rädd för den otäcka människan än en lite söt varg :)

    Då borde ju människobajs fungera lika bra som hundbajs också? Någon som skitigt med gott resultat, det lär ju iaf skrämma bort männsikor 😆

  • reaper

    Member
    2005-04-21 at 16:57

    @Shivaspace wrote:

    Då borde ju människobajs fungera lika bra som hundbajs också? Någon som skitigt med gott resultat, det lär ju iaf skrämma bort männsikor 😆

    Eller det lockar skumma insekter som äter bajs, sedan märker att det finns plantor att äta också… :?:

  • reaper

    Member
    2005-04-22 at 10:31

    Skulle det fungera och odla med ett insektsnät runt om?
    Skulle det ge dålig skugga på plantorna tro?

    http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1350

    lägger man lite stenar eller armeringsjärn eller nåt sånt i botten på nätet får ju till och med insekterna svårt att komma in markvägen, om de inte gräver sig in då?
    Sen synns det iof ganska tydligt, folk tror väll at det är bröllop på g eller nåt! 🙄

Page 1 of 2

Log in to reply.