• 2000W MH

    Posted by kalfert on 2011-05-13 at 21:51

    tjenare, är ny här, men jag har en fråga här jag köpte 4 st 2000w MH av en polare, fråga inte varför..

    aja nu när jag kopplat in de så går detta inte att driva med de propparna jag har, och jag har en sådan ny modell som man inte kan byta proppar, så undrar nu hur jag ska lösa detta, eller äre bara sälja sakerna och köpa typ en 600w?

    Mvh Kalfert

    replied 12 years, 11 months ago 10 Members · 13 Replies
  • 13 Replies
  • teslakid

    Member
    2011-05-14 at 04:10

    De går att byta en automatsäkring också, men man får å bör inte pilla i el centralen om man inte vet vad man gör..

    Men MH funkar väl best för å vegga? Och kör du alla fyra när proppen går?

    Ett sätt är annars att kolla vilken säkring i skåpet som används minst och köra dom på den.
    Googla fram ohms lag så kan du lätt räkna ut hur stor säkring som skulle behövas också.

  • billball420

    Member
    2011-05-14 at 09:34

    Kanske inte något för U.

    Som Teslakid skriver skall du inte ge dig på att byta upp dina automatsäkringar själv. För att kunna gå upp i säkringsstorlek, måste du vara säker på att dina ledningar klarar av det.

    En 10A säkring (vanligast hushållsstorlek) kan klara av 2400W max. För att kunna driva 8Kw behöver du en säkring på >34A och det lär du aldrig klara av i ett normalt hushåll, eftersom du antagligen inte har en större huvudsäkring än 16-20A.

  • sniperace

    Member
    2011-05-14 at 09:47

    med en 10amp säkring kan du bara ta ut 2200w så en kan du driva om du inte har en massa annat på samma, kan du hitta et uttag som ligger på nästa fas kan du ta 2200 även på den.

    drar du in trefas och använder en fas till varje så löser det sig, om du inte har andra större strömförbrukare.

    men tänk på att 8KW är en stor elförbrukning som fort tömmer din börs

  • doktor_knark

    Member
    2011-05-14 at 10:20

    Spisen har ofta trefas, jag har själv varit frestad att koppla in mig där då jag har problem men elförsörjning, då jag har ganska få uttag i min lilla lägenhet och jag maxar ett par av kretsarna. Jag har en grej som drar 4 kW, men den har två delar på 2kW styck så jag drar förlängningssladdar mellan kretsarna för att driva detta monster. En lösning som kanske skulle funka för dig.

  • bergarn

    Member
    2011-05-14 at 16:14

    Bor du i Hus eller Lägenhet?

    Om du bor i Hus har du oftast 3 huvudsäkringar, en för varje fas eftersom du får in 3 faser på 400V till Huvudcentralen som oftast sitter på utsidan huset.

    Sen så sprids faserna ut på olika “grupper” i huset i mindre centraler. Med grupper för belysning,uttag etc. Sen har du ju oftast 3 faser draget till bakom spisen.

    Så om du hittar vilka uttag som går till vilken fas så kan du sprida belastningen mellan alla 3 faser så att inte säkringarna flyger.

    Om du bor i lägenhet däremot kan dom ha så låga säkringar som ner mot 6A för uttag,etc. Med såna säkringar klarar du bara 1380w per säkring.I vissa lägenhetshus kan du dessutom bara ha tillgång till säkringarna för uttagen etc i lägenheten som bara går på en fas.
    Resten av säkringarna kan sitta nere i källaren som bara hyresvärden har tillgång till. Tänk på det att om du belastar säkringarna i din lägenhet för hårt kan du göra så att en säkring flyger nere i skåpet som inte du har tillgång till. Då måste du ringa till hyresvärden, då kommer han nog vara ganska frågandes vad du har gjort för att göra så att huvudsäkringarna flyger :P

    Hoppas det här ger dig lite ljus :D

    MVH Bergarn

  • staccer

    Member
    2011-05-15 at 12:58

    kolla tavlan med säkringarna på, du måste ha minst 10A, en vanlig 10A kommer bli rätt varm, så skaffa in dig 10A tröga säkringar så håller det.

    ett sovrum på 4x4m har oftast 2faser, en för takbelysning, en för uttag på vänster/höger sida, ifall alla är 10A riggade, så kan du montera in max 2st 2000w lampor där.

    Du kan göra en kalkyl själv genom att utgå från centralen i ditt hus / lägenhet, det står nämligen vad den är utrustad för, exempelvis vad det är för storlek på centralen, en 120A, 60A osv.. det står vad det är för kvadrat på inkommande i centralen, en effektkalkyl kan göras på den och sedan plocka bort det onödiga grejer från centralen, sedan köpa billiga 10meters sladdvindor och koppla in dem i centralen

    Det gäller dock att du har lite erfarenhet med att arbeta med spänningen på ifall du ska modifiera centralen..

    Du kan, innan du börjar arbeta, kortsluta inkommande spänning med två mejslar, kortslut det med jorden/ nolla beroende på vad det är för system, ring hyresvärden och säg att du råkade spilla vatten bakom spisen och att du har grejat spisen, men att du behöver någon att resetta huvudsäkringarna ifall du inte har tillgång till nyckel.

    oh.. btw.. 6A är inte så vanligt numera, det är bara i ghettokvarter från 40-50talet som har säkringar som är så låga. De säljs i begränsad utskott eftersom 6A är helt värdelös.

  • bergarn

    Member
    2011-05-15 at 17:17

    @staccer wrote:

    Det gäller dock att du har lite erfarenhet med att arbeta med spänningen på ifall du ska modifiera centralen..

    oh.. btw.. 6A är inte så vanligt numera, det är bara i ghettokvarter från 40-50talet som har säkringar som är så låga. De säljs i begränsad utskott eftersom 6A är helt värdelös.

    Att arbeta i en spänningssatt central innebär total livsfara och det ska aldrig nån göra ens om dom är proffesionellt utbildade för då är det första man får lära sig att det ska vara spänningslöst innan man börjar :)

    Har aldrig sett en 6A säkring faktiskt så var väl ganska onödigt att nämna kom jag på senare 😉

  • hank_moody

    Member
    2011-05-15 at 17:30

    Även om tipsen skrivs av ren välvilja så är det på detta forum strängt förbjudet att uppmana till brottsliga handlingar samt att utsätta våra medlemmar för fara. Att bygga om elcentraler efter eget huvud är både olagligt och, som Bergarn påpekar, livsfarligt om man inte vet vad man gör.

    kalfert, om detta ska fungera bör du koppla varje lampa+ballast på en egen fas (propp). Vilka proppar som går till vilka eluttag bör du kunna läsa dig till på din elcentral.
    Annars råder jag dig att nästa gång inhandla utrustning som passar den effekt du kan ta ut.

  • xylitol74x

    Member
    2011-05-15 at 18:25

    Men alltså det är inte mer olagligt att bygga om hela elcentralen än att sätta ett nytt vägguttag i ditt growroom. Elsäkerhetsverket är ganska noga på den punkten!

  • hank_moody

    Member
    2011-05-15 at 20:03

    Du har rätt i att Elsäkerhetsverket är noga med detta, men resten har du fel i.

    För att koppla om en elcentral skall man vara elinstallatör med allmän behörighet. Man får heller göra nya installationer av eluttag om man inte har allmän behörighet.
    Byta ut befintliga fasta uttag, javisst.
    Dra kabel till helt nytt fast uttag? Icke.

    Dessa arbeten får endast utföras av en elinstallatör:
    * Utförande av fasta installationer.[…]

    http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

  • xylitol74x

    Member
    2011-05-16 at 13:43

    Det var ju det jag skrev, dra ett nytt uttag!

  • kalfert

    Member
    2011-05-17 at 19:42

    Taack så jävla mycke för så snabba svar, det funkar nu!!!!

    Mvh

  • palm

    Member
    2011-05-19 at 19:12

    tldr, men ifall din propp inte ens klarar av en, så byt till sega 10a ifall du har snabba.
    hadde en 1400w hydraulisk motor som sköt proppar när jag startade den tills jag bytte till 10a seg (dom har en snigel bild)

Log in to reply.