• mr-magoo

    Member
    2002-10-21 at 15:24

    Är inte äggkartonger ljuddämpande också? Tänk bara på att det bli lite varmt den där ballasten, så du inte bygger för tätt och med alldeles för brandfarliga material…

    //Mr Magoo

  • trestor

    Member
    2002-10-21 at 16:46

    Förstår inte att många säger att ballaster låter? Har ni dålig kvalité eller vad? Min ger inte ett ljud ifrån sig.. inte en decibel :)

  • trebloose

    Member
    2002-10-21 at 16:51

    i vissa lägen kan min ballast låta lite, skorrande ljud (separat ballast) men då flyttar jag på den lite elelr slår till den lite så låter den inte mer… den är ganska snäll förövrigt 😉 . (kanske lite offtopic)

  • reaper

    Member
    2002-10-21 at 16:55

    @trebloose wrote:

    i vissa lägen kan min ballast låta lite, skorrande ljud (separat ballast) men då flyttar jag på den lite elelr slår till den lite så låter den inte mer… den är ganska snäll förövrigt 😉 . (kanske lite offtopic)

    lol! Slå på ballasten ska man nog undvika. 😆

  • smacky

    Member
    2002-10-21 at 18:33

    Förstår inte att många säger att ballaster låter? Har ni dålig kvalité eller vad? Min ger inte ett ljud ifrån sig.. inte en decibel :)

    Min ballast låter inte heller. Men det går inte att knäppa kort med digitalkameran för ballasten skickar ut elektromagnetiska vågor i hela rummet så bilder blir alldeles “randiga”. Dock verkar det bara vara så med kameror med CMOS sensorer.

  • trestor

    Member
    2002-10-21 at 21:29

    Ja, inte är det några problem med min kamera iaf.. inte heller med några andra elektroniska prylar, vilket hela rummet är fullt av :)

  • opagaddur

    Member
    2002-10-22 at 19:54

    min brummar rejält när man startar den.. men inte annars? d avtar efter några minuter.. men lägg skumgummi under den så slutar den nog.. ett rejält lager.. typ 4-5cm iaf.. så den ligger helt på gummit.. kan också göra en låda runt den med frigolit som sagt.. men att ha den PÅ frigoliten kanske inte är så bra.. eftersom den blir varm.. å det kanske smälter då..

  • reaper

    Member
    2002-10-23 at 00:15

    det låter som om transformatorerna är av dålig kvalite

  • reaper

    Member
    2002-10-30 at 03:20

    @Opagaddur wrote:

    min brummar rejält när man startar den.. men inte annars? d avtar efter några minuter.. men lägg skumgummi under den så slutar den nog.. ett rejält lager.. typ 4-5cm iaf.. så den ligger helt på gummit.. kan också göra en låda runt den med frigolit som sagt.. men att ha den PÅ frigoliten kanske inte är så bra.. eftersom den blir varm.. å det kanske smälter då..

    jag tror att brummandet beror på att transformatorn inte är tillräckligt tajt lindad, då kärnan(eller trådarna som är lindade runt den) kan få för sig att skaka fram och tillbaka pga magnetfältet som alstras, detta kan även(läs: jag tror att :P) minska effektiviteten på transformatorn. anledningen till att brummandet avtar är antagligen(läs: även här spekulerar jag) att lampan drar mer ström när den är kall

  • reaper

    Member
    2003-04-03 at 12:53

    @Bengan wrote:

    jag tror att brummandet beror på att transformatorn inte är tillräckligt tajt lindad, då kärnan(eller trådarna som är lindade runt den) kan få för sig att skaka fram och tillbaka pga magnetfältet som alstras, detta kan även(läs: jag tror att :P) minska effektiviteten på transformatorn. anledningen till att brummandet avtar är antagligen(läs: även här spekulerar jag) att lampan drar mer ström när den är kall

    Bytte nyligen till mig en 400W HPS avstrålkastartyp, med separat ballast men rejält hölje etc. När jag plockade ut inälvorna ur plåt&plastschabraket så noterade jag att allt såg hyfsat färskt och fint ut, inte ens spec mkt damm eller så och allt såg fortfarande nymålat ut, sånär som möjligen ballasten som verkar ha ovanligt mkt brunt klister ovanpå sig… 😯 …men i övrigt ser den alltså hel ut.

    Men den väsnas.

    Från att man startar den tills den stängs av så väsnas den ungefär i samma ljudnivå som en mindre borrmaskin.. surrande på med sina 50Hz eller vad det nu kan vara.. :?

    Kanske vore vettigt att köpa en ny transformator då?

  • reaper

    Member
    2003-04-03 at 14:13

    Biltema har ljudisolerande material billigt. Det är för billars sparklådor,innanför skärmar etc. har jag för mig. Men det går naturligtvis att använda i andra syften. Jag läste det i ett senare nummer av en datortidning (troligen Mikrodatorn) där man använde materialet från Biltema (som var bäst för sitt pris) till att isolera bort ljudet från datorburkar. Dvs. det var ett reportage om att göra om sin dator till en tyst dator.

  • reaper

    Member
    2003-04-17 at 00:42

    Frigolit kan ni glömma, det enda det isolerar är värme. Äggkartonger är jättebra. För att lägga ägg i alltså. För akustiska ändamål är det ungefär lika bra som messmör.

    Sikta på att tillverka en låda av så tungt material som möjligt. Massa är det enda som stoppar ljud. Uran är tungt och bra, men eftersom det kan vara lite krångligt att få tag i och smått radioaktivt rekommenderar jag MDF (Spånskiva).

    Bygg sedan en tät och fin låda, täta gärna fogarna med silikon.

    Inuti denna låda vill du ha absorberande material (alltså inte frigolit). Skumplast av open-cell typ eller gullfiber/stenull är det bästa. Sätt detta runt om inuti hela lådan (inte utanför, det vore rätt dumt.) Ljudet som genereras av din generator inuti lådan studsar nu runt ibland gullfibern och absorberas (omvandlas till värme).

    Akta bara så din generator inte alstrar för mycket värme, för en box som denna isolerar ju värme rätt bra. I värsta fall kan du få göra ventilationshål med en ljudfälla, helt enkelt ett par hål i lådan, där du leder luften genom en liten slalombana av gullfiber.

    Lycka till!

    KinkyLabs

  • reaper

    Member
    2003-04-17 at 09:13

    Jag rullade in transformatorn i tyg, tejpade in den i en kartong som jag stoppade i en annan kartong och tejpade tätt, nu hörs det inte alls så mkt längre. :)

    Btw, bra tips Kinkylabs!

  • trestor

    Member
    2003-04-17 at 14:24

    radix: hmm.. det där låter som en fet brandrisk.. ballaster blir jävligt varma. ha koll!

  • reaper

    Member
    2003-04-20 at 15:35

    Det där med tyget låter lite brandfarligt 🙄 Du borde kolla varifrån ljudet kommer: är det höljet som vibrerar kanske det räcker med något dämpande mellan transformatorn och höljet. Jag tror silikon vore bra, det tål 170 grader. Om det inte fungerar skulle jag köra med glasull istället för tyg. Det brukar gå att hittta i kontainrar i närheten av byggen.

Log in to reply.