• Posted by trestor on 2002-10-18 at 16:52

    Anledningen till att folk inte befruktar plantor är väl att de är lata och tycker det är bättre att köpa in nya frön än att gå miste om en skörd ;) Man går ju inte miste om rökat bara för att man pollinerar men det blir ju mycket mindre och svagare plus att man får rensa ut frön.

    Att pollinera själv blir inte riktigt lika bra som köpta frön eftersom köpta frön kommer från stabiliserade plantor. Fröna blir lite mer ostabila vilket gör att de varierar mer i kvalité men iallfall första generationen efter köpta frön blir ju mer än godkänt bra, resultatet skiljer sig ganska lite faktiskt från orginalfröna.

    Jag kommer helt klart att pollinera om jag kan, jag menar.. det blir ju ganska mycket billigare ;)

    replied 20 years, 10 months ago 5 Members · 13 Replies
  • 13 Replies
  • carlse

    Member
    2002-10-18 at 17:02

    @Herbius Smokius wrote:

    blir resultatet dåligt?

    jag har fått intrycket av att nästan ingen här skapar egna frön.
    det borde man ju annars kunna tjäna en hel del på, på industri hampa ska tydligen halva slutliga vikten bestå av frön.
    gör man det en gång, så lär man ju ha så det räcker en bra tid framåt.
    skapa egna feminiserade frön verkar ju enkelt, och om plantan ändå ska
    misshandlas, så man behöver inte vårda den särkilt.

    För de flesta som odlar kontinuerligt så tar man sticklingar från en kraftfull moderplanta och odlar vidare på. På så sätt sparar man både tid, arbete och pengar som annars skulle gå åt att skaffa nya frön, driva upp dem, könsbestämma plantorna, plocka ut starka moderplantor och odla dessa till skörd. Att låta honorna bli befruktade för att få frön kommer som sagt vad att ge mindre potent Cannabis och tar längre tid. Så att odla fram frön är helt enkelt inte intressant såvida man inte har för avsikt att framställa nya hybrider. När man istället odlar från nya frön så vill dom flesta odlare prova nya sorter, och då byter man andra eller köper.

  • trestor

    Member
    2002-10-18 at 17:46

    Fast frö är bra att ha för de som inte odlar konstant utan har uppehåll emellan :) Men som du säger så vill man ju ofta prova nya sorter också så…

  • reaper

    Member
    2002-10-18 at 19:40

    En kompis testade att befrukta sin C99, det var ingen som helst skillnad i potens jämförelsevis med mina obefruktrade C99. Ändå var han slarvigare med näring, torkning osv..

    Fast fröna vart ingen höjdare, nästan inga av dom gror och de som gror blir konstiga / muterade. Han befruktade även sin Mazar och även det rökat är kanon (dvs krävs c:a 0.2g eller midnre för att bli riktigt hög).

  • trestor

    Member
    2002-10-18 at 20:42

    Om man vill ha frön måste man se till att fröna är mogna innan man skördar, och det innebär att man måste vänta längre än då man normalt skulle ha skördat för att få röka. Skördar man för tidigt blir det ju dåliga frön eftersom de inte hunnit utvecklas klart. Likaså blir det oftast inga bra frön om man befruktar 2’a, 3’e eller senare generationer då dem blir ganska instabila.

  • reaper

    Member
    2002-10-18 at 21:50

    Okaj, då var det säkert därför de vart kassa, det var F2’s. Dessutom så tror jag att de inte hunnit utvecklats helt, kanske därför rökat var så bra.

    Förklarar också varför hans Mazar-frön (från F1:or) gror bättre :)

  • reaper

    Member
    2002-10-19 at 09:28

    Ifall man vill göra frön, men ändå skörda tidigt då kan man nog använda preflowers pollination.

  • reaper

    Member
    2002-10-19 at 10:14

    Huh? 😮
    Varför skulle resultatet av en stabil C99-hane som pollinerat en stabil C99-hona bli instabilt?
    Hur skulle det annars gå till? :?

  • trestor

    Member
    2002-10-19 at 12:31

    Nej, är båda föräldrarna stabila så borde det gå finfint.. men det gäller ju att låta fröna mogna också som sagt. Dessutom förstod jag det så att det var föräldrarna som var F2 och inte fröna.

  • reaper

    Member
    2003-06-01 at 04:43

    Jag håller f.n på att skapa egna frön och har märkt att när jag igår rensade bort dem från några plantor så gick de flesta att trycka sönder med bara fingrarna eftersom det var vätska i dem. Ska det inte vara så? Om blommorna blivit befruktade, är det då man såsmåningom kan se fröliknande kulor lite överallt. I annat fall, kommer man inte att se några som helst runda saker på plantorna? Skördade jag fröna för tidigt när det gick att klämma sönder dem med fingrarna?

  • funk-doctor-spock

    Member
    2003-06-01 at 10:29

    Det beror väl på hur starka fingrar du har? Det är lätt att göra frön, men svårare att göra bra frön.

  • reaper

    Member
    2003-06-01 at 10:37

    “Skördade jag fröna för tidigt när det gick att klämma sönder dem med fingrarna?”

    Ja. när fröna är färdiga är dom bruna och hårda. antar att dina frön var gröna? …

  • dod

    Member
    2003-06-01 at 10:38

    Du ser ju på färgen vilka frön som är ok. Ljusa, nästan vita frön kan du oftast kassera direkt.
    Sen blir ju skalet hårdare ju längre du torkar dem.

  • funk-doctor-spock

    Member
    2003-06-02 at 14:40

    Ja det räcker mer än väl. Du kan ha moderplantan vid ett vanligt fönster om du så vill..

Log in to reply.