• patito

    Member
    2002-10-16 at 14:22

    tänk på hur det är ute i naturen, cannabis växer i varmare breddgrader som du säkert vet och där är 27 grader natt temperatur. vi hade ju för fasen 30 graderb i sverige i somras, gissa då hur värmen är vid ekvatorn där gräset har sina rötter ;)

  • reaper

    Member
    2002-10-16 at 15:51

    Svar ja, plantorna klarar av 27 grader celsius.

    Idealt är 25 grader, maxgränsen går väl vid 30. Det dära med maxgränsen är dock lite suddigt eftersom det beror på dels vilken sort du odlar (strain), det bror på vilken luftfuktighet du har (högre fuktighet betyder att du kan ha det varmare) och co2 (har du mer koldioxid kan du ha det lite varmare); så när allt kommer omkring är det vissa som kan vissa enligt hörsägen odla tom i 32 grader. Det har jag aldrig lyckats med. Jag har även hört att THC produktionen minskar vid högre gradantal.

  • trestor

    Member
    2002-10-16 at 15:57

    Maxgränsen går inte alls vid 30 grader, maximalt vad som är hälsosamt för plantorna är 40 grader, men de klarar lätt temperaturer på uppåt 50-55 under kortare tider.

    IDEALET är att ligga mellan 25 och 35.

    Att sätta en specifik temperatur som det bästa är vanskligt för det verierar med förhållandena. Så länge man håller sig någorlunda i mitten av intervallet ovan så är det bra.

  • reaper

    Member
    2002-10-18 at 14:40

    T: Hmmm 50 grader kan det vara möjligt? Mina plantor får brännskador redan innan tempen når 40! Är det jag som har en väldigt lätt bränlig strain, eller aldeles för tor luftfuktighet.

  • trestor

    Member
    2002-10-18 at 16:39

    orangery: Förmodligen en kombination. I “solen” har jag sällan under 40 grader i mitt growroom, i skuggan ligger det runt 28-32. Men en dag när det blev problem med fläktarna öppnade jag och såg en temp på 45 grader i skuggan, och plantorna såg lika friska ut som annars, men det är nog säkert inte hälsosamt att ha 45 grader någon längre tid ;)

  • reaper

    Member
    2002-10-19 at 10:28

    Trestor: Ah… då missförstog jag dig. Jag hörde någonstans att man alltid skall mäta temperaturen i skuggan och det är skugg temperaturen som skall vara omkring 25-29. Mina plantor har också en mycket högre temperatur under “solen” i växthuset än “bara” 27-29 :D. Bra att du påpekade det, för jag hade helt glömt bort denna viktiga distinktion.

  • trestor

    Member
    2002-10-21 at 16:39

    Infektionsrisken?!

    Pratar du om ohyra eller? Det har isåfall inget med temperatur att göra utan luftfuktighet.

  • carlse

    Member
    2002-10-22 at 08:09

    @LiNuX wrote:

    Ok..
    Trodde det var en blandning av värme och fuktighet..
    Men vid runt 30°C så börjar plantan väll plantan lägga all energi på att hålla vätsketrycket och den inre värmen stabil??

    Ja, det är ALLTID en kombination av värme och luftfuktighet.
    Att enbart stirra sig blind på tempen är vilseledande. Dels därför att luftfuktigheten är av mycket stor betydelse för hur hög värme man kan odla under. Dels därför att tempen är olika på olika ställen i odlingsutrymmet. Jag har alltid två termometrar i odlingsytrymmet och de diffar ALLTID på flera grader.

  • reaper

    Member
    2002-10-22 at 09:44

    Det lär ju vara en stor skillnad på utomhus värme och setup värme…
    Jag har funderat på det och kommit fram till detta:

    Utomhus är det solstrålarna som är varma, I en setup är det luften som är varm..
    Därför blir det inte samma värme, I skuggan utomhus är det ju betydligt kallare än i solen…
    I en setup är det en uttorkande värme, och i solen en brännande värme..

    Så jag tycker inte att man kan säga att Tex på jamaica blir det runt 35-45
    grader och plantorna klarar sig fint så varför skulle dom inte klara sig i en 40 graders setup!

    Är jag helt ute och cyklar eller finns det en gunst av Sanning/fakta här??

  • trestor

    Member
    2002-10-22 at 11:22

    Lite cyklar du ;)

    Det blir en brännande värme som du säger från lampan också, jag tex har mellan 27 och 32 i skuggan, varierar lite beroende på rumstemperaturen runt garderoben, medan jag har lätt 40 grader i ljuset under lampan. Visst är skillnaderna mycket större utomhus under solen.. jag menar vilken lampa kan konkurrera med den, men helt annorlunda är det inte.

Log in to reply.