-
@nightz wrote:
EY! Min moders sambo har arbetat på en psykmottagning inom sveas gränser i typ 35 år. Han har sett skit många folk som fått haschpsykoser, asså ngn form av overdosering. Man flippar ut totalt, vad som helst kan hända. Efteråt e man jävligt psykiskt instabil och man måste förmodligen läggas in resten av livet…
Jävla klantskallar som får psykoser…
Är det vanliga personer som blir ostabila av cannabis eller ostabila personer som råkar röka cannabis?(mycket stor skillnad)
-
@nightz wrote:
EY! Min moders sambo har arbetat på en psykmottagning inom sveas gränser i typ 35 år. Han har sett skit många folk som fått haschpsykoser, asså ngn form av overdosering. Man flippar ut totalt, vad som helst kan hända. Efteråt e man jävligt psykiskt instabil och man måste förmodligen läggas in resten av livet…
Jävla klantskallar som får psykoser…
Alltså grejen är att jag själv rökt i snart 7 år, o jag har ju inte rökt ensam, haft kompisar som rökt lika länge, sen me tiden har jag ju träffat andra som rökt, vissa längre än mig andra kortare, i slutändan har jag känt en massa rökare…..o aldrig att jag sett/hört/känt nån som fått en haschpsykos.
-
@C_Fira wrote:
Jag känner en som fick en haschpsykos – så nu tror han att han känner en som känner en som tror att han är en apelsin.
Haha
detta var rätt
-
Min kompis syrras enda syskon, hennes brorsa, är en apelsin som tror att han fått en haschpskos 😉
-
Jag har till och med varit på en teater om en blå apelsin förra året!
Den hette just : En blå apelsin , den va rätt så jobbig och skulle väl beskriva relationen mellan doktorn och patienten och vem som egentligen va “en blå apelsin”. (doktorn kanske?)…men något hasch såg jag inte till
Denna apelsin e rikskänd. -
Min farbror hade en hasch-psykos när han var ung det var väll egentligen ingenting speciellt men han gick runt och små vissla hela tiden (på psyket) så frågade mamma varför han gjorde det och han svarade att han visslade för fred i mellan östern och om han skulle sluta vissla så skulle det bli krig igen/
-
@quenser wrote:
Min farbror hade en hasch-psykos när han var ung det var väll egentligen ingenting speciellt men han gick runt och små vissla hela tiden (på psyket) så frågade mamma varför han gjorde det och han svarade att han visslade för fred i mellan östern och om han skulle sluta vissla så skulle det bli krig igen/
Men hade han ägnat sig åt att be till någon gud av samma anledning så hade han betraktats som frisk. 🙄
-
man kan visst få psykos utan att ha några latenta störningar, en så kallad förvirrings-psykos som cannabis kan framkalla… men oftast e allt lugnt när cannabisen har lämmnat kroppen…
sen har 2 polare hammnat på psyket också, just av cannabis… kanske bara är en slump.. men de berodde troligen på nåt underliggande…
och apelsin mannen känner vi ju alla till ❗
men jag fick åtminstonde höra att de var av syra…:
-
Min mamma känner också herr Apelsin. Han måste ha haft många kompisar han..
-
Det här var den roligaste tråd jag har läst på länge! 😆 😆 😆
Apelsinmannen hade inte rökt hasch, han hade tagit LSD, så nu vet ni det!
Konstigt att det bara är apelsinmannen man har hört talas om. Aldrig någon som har tagit för mycket dödsknark och tror att han är en banan. Eller ett äpple.
Kan bara tillgägga att jag har känt mig mindre deprimerad sedan jag testade majja. Och mitt psyke är ändå inte det stabilaste i världen.
En av mina tyska vänner har psykiska problem, och inte har han fått några haschpsykoser.Tror då snarare själv på teorin att man röker för att man är galen, inte att man blir galen för att man röker. T.o.m. läkare säger ju att man inte får psykoser för att man röker på om det inte finns något underliggande.
-
He, he. Blir lite full i skratt när jag hör att det där exemplet fortfarande är i omlopp.
Det där fallet talades det redan om i slutet av 70-talet. Någon psykiatriker hade haft en patient som trodde han var en apelsin. Patienten ifråga var psykotisk (schizofreni), och det sades då att det berodde på att han rökt hasch. Nils Bejerot (fanatisk haschmotståndare) ältade då det där exemplet titt som tätt i media.
Vad man inte sa var att personen i fråga mycket väl kunde ha fått schizofreni även om han inte rökt hasch. Man nämde inte heller något om andra droger. Sjukdomen är mycket ärftlig, och om man har den latent så slår den för eller senare ut. Den här personlighetstypen provar också ofta på olika typer av droger. Psykotiska personer, som tar neuroleptika, mår nästan alltid dåligt av hasch, och ska därför inte röka det.
Sen är det lite märkligt att man efter 25 år inte hittat fler fall än denna apelsinman som satt på något mentalsjukhus på 70/80-talet. Man drar fortfarande fram detta exempel, vilket tyder på att det är ganska unikt och ovanligt, på grund av att man inte luskat fram något nytt fall.
-
Jag har en arbetskamrat som känner en som hade föreläsningar för Nils Bejerot. Nils Bejerot lär visst inte vara riktigt klok och fullständigt fanatisk enligt henne.
Detta är sant, och min kollega är (antagligen) drogmotsåndare!
Log in to reply.