• reaper

    Member
    2002-10-05 at 11:24

    det vill säga att den som utvecklat ett beroende av hasch lättare blir beroende av andra och tyngre droger, som kokain, amfetamin och morfin.

    för det kan ju absolut inte vara så att vissa personer lättare blir beroende.. nejnej.

  • reaper

    Member
    2002-10-05 at 17:16

    Att påsta att cannabis är en inkörsport är beklämmande – kolla på alkoholen, tobaken.
    Kan erkänna att jag testa en hel del inom narkotika men se på mig! Har stannat vid cannabis fast jag dricker alkohol på helgerna (ibland). Kan bara skylla på min nyfikenhet när det gäller dessa droger o andra men jag kommmer definitivt inte “gå vidare” i drogsvängen.
    Jag röker tobak, cannabis o dricker alkohol – är nöjd med mitt liv som det ser ut. Funderar dock på att sluta festa med alkohol.

  • smartboy

    Member
    2002-10-07 at 16:21

    intressant twist där Acke

  • yogi

    Member
    2002-10-08 at 10:59

    Vänta nu, om ni läser artikeln ordentligt så påstår han inte att cannabis är en inkörsport till tyngre droger. Han talar om något som kallas kors-sensitisering, att en hjärna som “lärt sig uppskatta” en sorts drog också lättare uppskattar en annan. Det innebär inte att en person som röker cb per automatik går vidare till tyngre droger, lika lite som en nikotinist gör det.

    Att sensitisering existerar instämmer nog de flesta cannabisbrukare i. Det brukar ju som bekant ta från ett par till ett flertal ggr innan man riktigt uppskattar och känner av cb ruset.

    Jag försöker inte på något sätt försvara idiotin som förs fram i media, men det finns ingen anledning att läsa artikeln som fan läser bibeln. Tycker denna artikel med några undantag, tex att cb alltid nämns i samma andetag som heroin, var relativt sansad och väunderbyggd.

  • yogi

    Member
    2002-10-08 at 11:30

    Jo, jag förstår att det är ordet inkörsport med citationstecken runt ni hakar upp er på. Och visst är artikeln full av antydningar och vinklingar från journalistens sida. Men det forskaren för fram talar inte för detta. Precis som du säger ovan så är alkohol i så fall lika mycket “inkörsport”.

    Om forskarens resultat och teorier stämmer har jag dock ingen aning om, vore intressant med lite källor. Kanske borde mejla journalisten alt. forskaren och fråga…

  • josef_k

    Member
    2002-10-08 at 15:28

    Jo, jag förstår att det är ordet inkörsport med citationstecken runt ni hakar upp er på. Och visst är artikeln full av antydningar och vinklingar från journalistens sida. Men det forskaren för fram talar inte för detta. Precis som du säger ovan så är alkohol i så fall lika mycket “inkörsport”.

    Resonemanget säger att cannabis är en inkörsport till tyngre droger lika mycket som t.ex. att runka, hoppa bungy-jump, röka cigg, springa naken över en fotbollsplan, klättra i berg eller vad som helst. Det säger aboslut inget annat.
    Men jag har bara läst på Swecan nu och inte i DNs artikel. Är det nån som orkar skriva mail till journalisten?

Log in to reply.