• Author
    Replies
  • #59915

    reaper
    Member

    När moderplantan blivit för “root-bound” så brukar man clona den och ersätta den!Jag har tyvärr inget svar på din fråga…/mvh a

  • #59916

    mry
    Member

    Vad är det med folk idag? Lunga ner tonen där. :?

    RUHI2 jaga poster – LOL, skulle inte tro det.

    Jag har då aldrig märkt av några åldersproblem. En stickling blir en ny planta med samma gener. Det är ju en ny kvist man skär av. Och visst går det att hålla mammor i liv i många år. Så länge de inte blommar dör de inte. Ja även om de blommar kan de ju fortsätta att leva.

  • #59917

    slan
    Member

    I en av de första odlingsguiderna jag läste så skrev författaren att han hade odlat sen han var 16 och var nu 48 år gammal.
    Ända sen han började så hade han odlat samma Haze-strain som han fått en klon av, av sin läromästare för 30 år sedan.

    Han påstod att han endast odlar Haze och att det inte fanns några pappor kvar av äkta Haze. Han hade altså klonat samma planta i minst 30 års tid (Med undantag av 2 fängelsebesök då strainen överlevde hos vänner.)

    Men visst sen vi ju det här med DNA och mutationer. Rent teoretiskt efter en viss tid så “försämras” ju DNA eller genomgår miljöpåverkade förändringar (kemikalier och radfioaktivt sönderfall t.ex.), så evigt liv har nog inte ens C-plantan. Hur lång tid det tar tills DNA förändringarna blir för stora för att plantan ska kunna funka normalt beror nog en hel del på vad den utsätts för.

    Att ge bort kloner av egna bra strains till seriösa odlare kan vara en bra investering om man vill försäkra sig om strainens överlevnad. 😆

    /S

  • #59918

    mry
    Member

    Jo det kan väl bli så ibland. Till RUHI2s försvar vill jag bara nämna att han har varit med längst av alla här och är författare till många bra guider.

    Han reser mycket och kommer med bra initierade rapporter. Jag ser heller inget i hans svar som är direkt felaktigt eller off-topic.

Log in to reply.