• Posted by fr on 2004-05-14 at 15:11

    @Phreakish wrote:

    Moderaterna är ju inte valet jag tror någon vill göra. Dessa människor vill att all kultur ska betalas genom den vanliga människan. Dvs om en teaterproduktion kostar 100000 kronor och det finns 50 platser, då ska inträdesavgiften gå på 2000 kronor.
    Om museumet tar in en utställning som kostar kring 500000 kronor och 100 personer uppskattas komma och titta på denna skall vi betala 5000 kronor vardera. Enligt moderaterna är det de betalande som ska få ta del av kultur. All kultur ska kosta och icke vinstgivande kulturfrämjande ställen ska bort. Vilket innebär att de få kulturhus runt om i sverige kommer att läggas ner. Detta är fel.

    Vad är det för skit statliga pengar går till egentligen? Bajspropaganda och “kultur”? Varför ska någon få statliga pengar för att de anses tillhöra en “beundransvärd” kultur? Om det verkligen finns folk som gillar den kulturen kommer de inte ha några problem att få ihop pengar ändå. Låt alla kulturverksamheter ha samma villkor och sluta förtrycka vissa av dem som t.ex. rejvkulturen istället.

    replied 20 years ago 9 Members · 39 Replies
  • 39 Replies
  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 09:21

    Nej men…!

    Nu vill jag å det bestämdaste protestera mot den befängda idén som vissa här verkar ha, att det bara är den välbeställda eliten som intresserar sig för “finkultur” såsom opera, balett, konst mm. 👿 Om dessa företeelser inte fick kulturstöd och hölls (förhållandevis) tillgängliga för den stora massan skulle det nog däremot bli så. Rejvkulturen, Hultsfredsfestivalen och Marilyn Manson-konserterna överlever nog ändå, ska ni se…

    Fast ni kanske anser att vi sk arbetarbarn är för dumma för att kunna uppskatta den typen av kulturyttringar? :?

  • drullper

    Member
    2004-05-15 at 09:40

    @PottigaLotta wrote:

    Fast ni kanske anser att vi sk arbetarbarn är för dumma för att kunna uppskatta den typen av kulturyttringar? :?

    Nej, men vi arbetarbarn har trots allt en viss förmåga att snarare uppskatta de former av kultur som inte sponsras i samma utsträckning som “finkulturen”. Det jag ställer mig frågan till är hur man kan motivera att ta så mycket av det som vi tjänar så att vi verkligen lever från hand till mun för att satsa på tex. operan, Dramaten och diverse överambitiösa projekt ute i landet. Jag har inte en krona på mitt konto och skulder på banken, nog för att jag studerar nu men så var det även när jag jobbade. Jag och mina gelikar har normalt sett varken råd eller tid att besöka dessa finkulturella etablissemang ändå. För vilken arbetande småbarnsfamilj har råd att åka tex. till sthlm med alla utgifter kring detta för att gå på operan?

    I dagsläget så sitter politikerna och pytsar ut våra pengar som vi som verkligen sliter för vårt dagliga bröd förtjänats och berövats av jävligt godtyckligt till diverse projekt. Se tex bara på landstinget där jag bor, vården är värdelös, mångåriga köer, inte tillräckligt med platser men ändå tar landstinget nästan hundra miljoner från mig och mina gelikar i inlandet för att bygga ett nytt flott operahus i resedensstaden. Det är inte det jag är i behov av, jag är i behov av att veta att det finns vård när jag behöver den. Förövrigt så är inte opera kultur för mig, Roskilde är det däremot. Problemet är att jag knappast har råd att åka till Roskilde pga att myndigheterna tar så pass mycket av mig som lever på marginalen då jag jobbar för att finansiera sådan fritidssysselsättning som uppenbarligen i största utsträckning tas del av människor som fullt ut inte lever från hand till mun, människor med pengar på bankkontot istället för skulder. Människor som i de absolut flesta fall ändå har råd att unna sig en operabiljett för 1000 eller 2000 kr istället för 100 kr där vi andra är med och betalar resten… Jag som ändå lever på gränsen lyckas ju trots allt ibland spotta fram de ca 3000-3500 kr som krävs för att åka på festival (inträde, resa, mat, annat).

    och ja, jag vet att jag är offtopic….. och för er som inte förstod så var mitt första inlägg här en bit ovan menat att vara ironiskt.. det med sportbilen, röda plysh fotöljerna osv…

  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 09:48

    @PottigaLotta wrote:

    Fast ni kanske anser att vi sk arbetarbarn är för dumma för att kunna uppskatta den typen av kulturyttringar? :?

    Väl skrivet Lottan!
    Så många gånger man ha fått ta sneda blickar, glirningar och dylikt när man dykt upp vid operan, Usch Usch Usch 😥
    Fördommarna kröner de tiarabeklädda hjässorna starkt, Detsamma gäller monokelfolket.

    Det är jävligt synd att vi barn utav vår tid skall behöva stå ut med sådant här! Jag är fortfarande en människa med en helt proportinellt fungerande hjärna och tankeverksamhet som uppskattar allt ifrån opera till ballet även om jag samntidigt är gaddad, piercad, svartklädd, långhårig cannabisrökare med dålig bakgrund.

  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 10:28

    Ok… going waaay off topic here, but…

    @Drullper wrote:

    För vilken arbetande småbarnsfamilj har råd att åka tex. till sthlm med alla utgifter kring detta för att gå på operan?

    Här har vi den verkliga problematiken i sammanhanget. Kulturen är extremt centrerad till storstadsområdena i allmänhet och Stockholm i synnerhet, och vi som inte har råd att ta oss till Stockholm för teater eller dans (eller rockkonserter, för den delen) går miste om väldigt mycket. Personligen tycker jag att det borde satsas mer på turnerande kulturevenemang som far till olika delar av landet… kanske till och med norra Norrland ibland. Vad Sverige behöver är absolut mer “diverse överambitiösa projekt ute i landet”! 😉

    @Drullper wrote:

    Problemet är att jag knappast har råd att åka till Roskilde pga att myndigheterna tar så pass mycket av mig som lever på marginalen då jag jobbar för att finansiera sådan fritidssysselsättning som uppenbarligen i största utsträckning tas del av människor som fullt ut inte lever från hand till mun, människor med pengar på bankkontot istället för skulder. Människor som i de absolut flesta fall ändå har råd att unna sig en operabiljett för 1000 eller 2000 kr istället för 100 kr där vi andra är med och betalar resten…

    Jag skulle väldigt gärna vilja veta på vad du baserar påståendet att en majoritet av de som tycker om opera och konst är “människor med pengar på bankkontot”? De flesta jag känner som uppskattar dessa kulturyttringar – inklusive mig själv – lever totalt normala(?) medelsvenssonliv eller sämre. Tycker att det är en ganska sorglig inställning att konsten, eller vissa typer av den i alla fall, bara är till för och kan uppskattas av eliten.

    Och tyvärr är det nog den typen av förutfattade meningar som gör att så många “vanliga” människor håller sig borta från “finkulturen”.

  • fr

    Member
    2004-05-15 at 10:30

    @PottigaLotta wrote:

    Fast ni kanske anser att vi sk arbetarbarn är för dumma för att kunna uppskatta den typen av kulturyttringar? :?

    Nej det anser jag inte. Jag tror att alla möjliga kulturintressen finns representerade i alla samhällsklasser. Det är just därför jag inte förstår varför det endast är vissa kulturer som ska få statligt stöd på grund av att “någon” (?) anser att den är bättre och mer värd att bevara än andra kulturer.

  • drullper

    Member
    2004-05-15 at 10:50

    Vi är fortfarande ganska mycket off topic, kanske att någon moderator kan ta våra inlägg ang “stöd till finkultur eller ej” och göra en egen tråd i coffeshopen?

    @PottigaLotta wrote:

    Här har vi den verkliga problematiken i sammanhanget. Kulturen är extremt centrerad till storstadsområdena i allmänhet och Stockholm i synnerhet, och vi som inte har råd att ta oss till Stockholm för teater eller dans (eller rockkonserter, för den delen) går miste om väldigt mycket. Personligen tycker jag att det borde satsas mer på turnerande kulturevenemang som far till olika delar av landet… kanske till och med norra Norrland ibland. Vad Sverige behöver är absolut mer “diverse överambitiösa projekt ute i landet”! 😉

    Ja, även jag uppskattar en stor de av riksteaterns resande uppsättningar men jag skulle hellre behålla mina pengar för att åka till Roskilde än att sponsra biljetterna till deras föreställningar. De tillhör de mindre onda av dessa arrangemang. Du är ju ifrån Norrbotten, kan du ärligt säga att du anser det vara värt att satsa över 1000 kr per stol och föreställning på länsteatern i Luleå när sjukvården är så dålig och köerna så långa som de är i Norrbotten. Anser du verkligen att finkulturen ska få ta det ekonomiska utrymmet före tryggheten med en bra vård?

    @PottigaLotta wrote:

    @Drullper wrote:

    Problemet är att jag knappast har råd att åka till Roskilde pga att myndigheterna tar så pass mycket av mig som lever på marginalen då jag jobbar för att finansiera sådan fritidssysselsättning som uppenbarligen i största utsträckning tas del av människor som fullt ut inte lever från hand till mun, människor med pengar på bankkontot istället för skulder. Människor som i de absolut flesta fall ändå har råd att unna sig en operabiljett för 1000 eller 2000 kr istället för 100 kr där vi andra är med och betalar resten…

    Jag skulle väldigt gärna vilja veta på vad du baserar påståendet att en majoritet av de som tycker om opera och konst är “människor med pengar på bankkontot”? De flesta jag känner som uppskattar dessa kulturyttringar – inklusive mig själv – lever totalt normala(?) medelsvenssonliv eller sämre. Tycker att det är en ganska sorglig inställning att konsten, eller vissa typer av den i alla fall, bara är till för och kan uppskattas av eliten.

    Och tyvärr är det nog den typen av förutfattade meningar som gör att så många “vanliga” människor håller sig borta från “finkulturen”.

    Ja självklart så är de flesta som du känner som uppskattar de formerna av kulturyttringar medelsvenssons eller sämre. Men se procentuellt av de som tjänar riktigt mycket pengar eller ligger i de övre medelklasserna hur många som uppskattar det i förhållande till de procentuella delen av dem som har det sämre än medelsvensson bland dina vänner. Du kanske blir förvånad. Och nej jag har ingen officiell statistik över inkomstligan på dem som går och ser på dessa yttringar. Något sådant skulle regimen inte tillåta (åtminstone med offentliga medel) då det skulle visa på hur vi som lever från hand till mun näst intill berövas möjligheten att själva kunna försörja oss för att stödja kulturetablissemanget. Däremot har jag ögon att se med och för att vara ärlig ser man till kläderna och märkena på kläderna på dem man ser gå in på operan/motsvarande när man går förbi så handlar det inte om folk som lever från hand till mun. Men vill du så kan jag göra en poll Ang inkomst vid de närmaste föreställningarna vid vårt nya operahus… men det måste nog vänta tills nästa månad. Jag har inte råd att fylla på mitt kopieringskort för tillfället, mina pengar gick till att resa ner till sthlm och delta vid MMM den här månaden, de är som slut efter det.

  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 10:57

    @PottigaLotta wrote:

    Nej men…!

    Nu vill jag å det bestämdaste protestera mot den befängda idén som vissa här verkar ha, att det bara är den välbeställda eliten som intresserar sig för “finkultur” såsom opera, balett, konst mm. 👿 Om dessa företeelser inte fick kulturstöd och hölls (förhållandevis) tillgängliga för den stora massan skulle det nog däremot bli så. Rejvkulturen, Hultsfredsfestivalen och Marilyn Manson-konserterna överlever nog ändå, ska ni se…

    Fast ni kanske anser att vi sk arbetarbarn är för dumma för att kunna uppskatta den typen av kulturyttringar? :?

    Skälet att konserterna överlever men inte operan och teatern är jävligt enkelt; folk i allmänhet vill inte se teater. Oavsett vilken samhälls-/inkomst-klass teaterbesökarna kommer ifrån så är de en liten minoritet som under vapenhot rånar det svenska folket och tvingar dem att betala för ett nöje de flesta inte är intresserade av. Hur fan kan det vara rätt?

  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 13:52

    @Gröna Svamparnas Syraman wrote:

    Skälet att konserterna överlever men inte operan och teatern är jävligt enkelt; folk i allmänhet vill inte se teater. Oavsett vilken samhälls-/inkomst-klass teaterbesökarna kommer ifrån så är de en liten minoritet som under vapenhot rånar det svenska folket och tvingar dem att betala för ett nöje de flesta inte är intresserade av. Hur fan kan det vara rätt?

    Sluta upp med att låta så demokratisk, har ni inget bättre för er än att
    gnälla på minoriteter. Det är klart vi behöver fler olika kultur yttranden
    jag menar det finns ju mer än ett sätt att roa sig.

  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 22:25

    Mycket möjligt, men varför ska jag och alla andra vanliga svenssons betala för ett nöje vi inte är intresserade av? Låt folk betala via biljetten i stället så kommer den konst som folk vill ha bli producerad. Vill folk ha finteater så kommer den finnas. Vill de inte ha den så förstår jag inte hur fan kultursnobbarna kan motivera att vi ska betala deras underhållning.

  • Powerpuffgirl

    Member
    2004-05-15 at 22:39

    @Gröna Svamparnas Syraman wrote:

    Mycket möjligt, men varför ska jag och alla andra vanliga svenssons betala för ett nöje vi inte är intresserade av? Låt folk betala via biljetten i stället så kommer den konst som folk vill ha bli producerad. Vill folk ha finteater så kommer den finnas. Vill de inte ha den så förstår jag inte hur fan kultursnobbarna kan motivera att vi ska betala deras underhållning.

    Kultursnobbarna fattar nog inte heller varför de ska betala för rave och hårdrock. :P
    Själv tycker ajg då att det är en herrans tur att det finns både opera och hårdrock. Jag själv gillar både balett och rave, och tycker inte att det ena utesluter det andra.

  • reaper

    Member
    2004-05-15 at 23:17

    Problemet är inte kulturyttringarna i sig utan snarare synen på dom. T.ex. teater som inte alls behöver vara nån snobbig grej som kostar massor och bara tittas på av snobbar. Samma sak är det med det mesta andra grejorna som opera osv…

    Om folk öppnade ögonen lite så skulle de hitta en hel värld med “finkultur” som “vanligt” folk har råd med som i stor del inte sätts upp med massa bidrag (de flesta får någon form av bidrag men det är oftast inte några stora pengar, på sin höjd täcker det hyra om ens det).

  • reaper

    Member
    2004-05-16 at 01:38

    Låt folk betala via biljetten i stället så kommer den konst som folk vill ha bli producerad.

    Nu är det väl snarare så att man först producerar, och sedan säljer det till folket? D v s massproducerad mainstream som tar upp all reklamplats och serveras till folket, eller snarare kastas i ansiktet, hjälplöst tränger sig in i hjärnan. Själv har jag alltid kännt mig tvungen att leta efter den ärliga kulturen, bakom alla försäljare.

    Men då gäller förstås att “finkulturen” är bättre än reklamkulturen (eller vadhelst), vilket jag tror. Bättre i den mening att den har ett syfte utöver att säljas så mkt som möjligt, ett budskap dolt i djupare insikter. Men vem har tid att sätta sig in t ex ett verk av Beethoven, som tar åtskilliga timmar, när man kan sätta sig in i en poplåt på 3 min? Kulturen i kapitalismens händer blir endast platt, för ytan är det enda den irrande konsumenten ser, däri blir djupet överflödigt. (här är väl också min åsikt om kapitalismen: visst större ekonomier, men långsiktigt sämre varor. Det spelar ingen roll om människor blir överviktiga och fördummade, bara det omsätter pengar, omstätta omstätta omsätta ahhh vilken härlig kick!)

    Förövrigt kanske man skulle kunna kalla den platta kulturen för sportkultur..

  • reaper

    Member
    2004-05-16 at 08:50

    Kombinationen av nedanstående citat lyckas faktiskt illustrera en ganska viktig poäng:

    @Hubbe wrote:

    Nej det anser jag inte. Jag tror att alla möjliga kulturintressen finns representerade i alla samhällsklasser. Det är just därför jag inte förstår varför det endast är vissa kulturer som ska få statligt stöd på grund av att “någon” (?) anser att den är bättre och mer värd att bevara än andra kulturer.

    @Gröna Svamparnas Syraman wrote:

    Skälet att konserterna överlever men inte operan och teatern är jävligt enkelt; folk i allmänhet vill inte se teater. Oavsett vilken samhälls-/inkomst-klass teaterbesökarna kommer ifrån så är de en liten minoritet som under vapenhot rånar det svenska folket och tvingar dem att betala för ett nöje de flesta inte är intresserade av. Hur fan kan det vara rätt?

    Teater, bildkonst mm är – precis som Hubbe så riktigt påpekar – inte ett dugg bättre och mer värd än rave och hårdrock. Men den är inte heller mindre värd bara för att den uppskattas av färre (om nu så är fallet). Om vi ska värdera kulturyttringar enbart efter vad den stora massan tycker om dem och vilka pengar de genererar så är de viktigaste och skickligaste musikerna just nu Britney Spears, Lena Philipsson och E-type. Konstnärer ska måla solnedgångar och hundvalpar. Cannabis-kulturen och legalisering av cannabis är fullkomligt onödigt eftersom de inte intresserar majoriteten av svenska folket. Hultsfred och Roskilde kan vi bara lägga ner, eller åtminstone kicka 75% av artisterna för att de inte är tillräckligt mainstream. För majoriteten har alltid rätt, inte sant?

    Att vara emot kulturstödet är i mitt tycke att vara emot en mångfald som ser till individer och inte styrs av rena vinstintressen. Visst skulle väl säkerligen den sk “finkulturen” finnas kvar även om den betalades enbart av de som hade pengar, men vad skulle konsekvenserna av detta bli? Finns det någon här som tror att konstnärer och pjäsförfattare fortfarande skulle kunna kosta på sig lyxen att göra kontroversiella verk om utstötthet och sociala orättvisor, och därmed ta risken att uppröra investerare och publik? Själv har jag mina tvivel om den saken…

    Nu ska jag gå och kolla reprisen på eurovisionsschlagerfestivalen (puh! Vilket ord!) 8)

  • reaper

    Member
    2004-05-16 at 09:17

    @Uncle Sam wrote:

    Nu är det väl snarare så att man först producerar, och sedan säljer det till folket? D v s massproducerad mainstream som tar upp all reklamplats och serveras till folket, eller snarare kastas i ansiktet, hjälplöst tränger sig in i hjärnan. Själv har jag alltid kännt mig tvungen att leta efter den ärliga kulturen, bakom alla försäljare.

    Och? Så länge den “fina” kulturen produceras kan folk välja att köpa den om de vill. Det är det kapitalism handlar om; valfrihet. Det folk vill ha produceras. Det folk inte vill ha kommer att sluta produceras. Fast du kanske vill att staten ska bestämma vilken kultur som ska produceras och sedan tvinga folket att konsumera den?

    Men då gäller förstås att “finkulturen” är bättre än reklamkulturen (eller vadhelst), vilket jag tror. Bättre i den mening att den har ett syfte utöver att säljas så mkt som möjligt, ett budskap dolt i djupare insikter.

    Det är en åsikt du har rätt att ha, och du kan ju välja att bara konsumera finkonst om det är vad du vill. Vi andra har förstås lika stor rätt att välja bort finkulturen. Varför ska vi andra betala för din konst?

    Men vem har tid att sätta sig in t ex ett verk av Beethoven, som tar åtskilliga timmar, när man kan sätta sig in i en poplåt på 3 min? Kulturen i kapitalismens händer blir endast platt, för ytan är det enda den irrande konsumenten ser, däri blir djupet överflödigt.

    Om folk vill ha konst med djup så är de fria att köpa konst med djup. Om de hellre vill konsumera ytlig konst så är det deras rätt att göra så. Varför skulle den “djupa” konsten vara värd mer än den ytliga?

    (här är väl också min åsikt om kapitalismen: visst större ekonomier, men långsiktigt sämre varor. Det spelar ingen roll om människor blir överviktiga och fördummade, bara det omsätter pengar, omstätta omstätta omsätta ahhh vilken härlig kick!)

    Sämre enligt dig. Ska du vara någon sorts kulturfascist som bestämmer vad som är “bra” och “dålig” konst? Vem fan har sagt att din smak är värd mer än min eller slumpmässig svenssons?

  • reaper

    Member
    2004-05-16 at 10:22

    Varför ska kultur-eliten få sitta och bestämma vad som är kultur och vad som ska sponsras av mina skattepengar?

    Om operan, baletten osv inte klarar sig på egen hand, låt dem dö ut. Det är konstformer som tillhör det förgångna. Dess storhetstid är förbi. Spela in dem på video så kan de som vill ladda ner dem från nätet och se på dem, men skippa de sponsrade uppsättningarna. Det är bara en ursäkt för kultur-eliten att få mingla och sörpla likör. Små amatör-teatrar får förståss gärna sätta upp vad de vill, om de gör det med sin egen budget.

Page 1 of 3

Log in to reply.