Ett svenskt cannabisforum › Forums › Universitetet – Cannabisodling › U| Inomhusodling Jord › 100 w son-t plus
100 w son-t plus
Posted by reaper on 2002-10-19 at 10:25Jag har en 100 w hps lampa med armatur. Vad jag dock saknar är en stickkontakt (som man sätter i vägguttaget). Vad ska jag köpa för någon kontakt, och hur ska den kopplas? Från armaturen går en röd, en blå och en gröngul sladd. Hur får jag enklast lampan att fungera?
replied 22 years, 1 month ago 2 Members · 5 Replies- 5 Replies
från lampan skall ledningarna gå till en s k reaktor. om jag förstod
din post rätt har du bara själva reflektorn och armaturen som man
skruvar i lampan i. stämmer det?Jo det var lite svårt att förstå om du med “armatur” enbart menar sockel och reflektor eller om du har inbyggd ballast. Från sockeln där lampan sitter ska det ju gå två sladdar till en ballast (transformator mm.) som ovandlar strömmen ur vägguttaget. Från ballasten sen ska det gå sladdar till väggen, en vanlig stickkontakt alltså.
Kolla först om du har inbyggd ballast eller inte, väger armaturen 5 kg eller mer (förmodligen uppåt 10kg) så har du inbyggd ballast, väger den mindre, typ en kilo eller två bara så har du ingen ballast utan måste ha en extern sådan.
Oavsett vilket, är det en stickkontakt med jord du ska köpa. Den gröngula är jorden, den har en plaats för sig att skruvas fast vid, de båda övriga koimmer du se direkt vart de ska.
Jo. Den väger nog över 5 kg. Alltså har jag ju även ballast. Det går två sladdar från lampan in i nån dosa, där sedan de tre färgglada sladdarna kommer ut. Typ.
När jag har köpt en jordad kontakt, vad gör jag då? Säkerhetsåtgärder??
Det enda du gör är att ta den blå och den bruna(svarta?) och skruva fast dem inuti stickkontakten på de båda ställen som leder ut till de båda kontaktändarna(de man kör in i vägghålen sen), och fäster den gröngula jordsladden där den ska vara (oxå inuti stickkontakten).
Några säkerhetsåtgärder är inte nödvändiga, eftersom lampan ju inte är inkopplad förrän tidigast när du blivit klar med allting. 😉
jo, en sak kanske.. när du skalat av tillräckligt med skyddsisolering från kablarna för att kunna lirka in dem i hålen de ska skruvas fast i, se till att inte enstaka småtrådar sticker ut nånstans. Jämna till med sax vid behov.
Log in to reply.