Varför blir man nojjig???

Cannabis medicinska och psykologiska egenskaper. Positiva som negativa.

Moderatorer: friggs, Josef_K

Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Varför blir man nojjig???

Inlägg av reaper » 2005-05-24 16:39:20

Hur kommer det sig att man kan bli så nojjig ibland? Är det något i CB som frigör nått nojjämne ;)?

Nä men allvarligt. Varför och vad gör man åt det? Någon som har en bra idé?
Användarvisningsbild
Nicko799
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Nicko799 » 2005-05-24 16:52:41

Nej, jag har ingen aning men vore intresserad av att veta. Jag tror dock inte att det finns någon forskning på området, har jag fel?

Vad gör man åt att man blir "nojjig"? Jag brukar bara ha i bakhuvudet att det inte kan bli så mycket värre, det går över om en liten stund, i princip alltid! Det bästa rådet jag kan ge, rök inte så mycket åt gången. Känn efter först, är jag stukad eller inte, om inte rök lite mer, om ja rök inte mer!! :D

PS.
Sativa dominerade strains brukar (i alla fall för mig) vara mer "nojj" skapande, varför vet jag inte säkert. Man skulle kunna tänka sig att den högre halten av andra cannabinoider i indican minskar oro och ångest förknippad med THC...
Loffe
Odalman

Inlägg av Loffe » 2005-05-24 16:58:05

...
Senast redigerad av 1 Loffe, redigerad totalt 2005 gånger.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2005-05-24 17:12:03

hmmm jag har aldrig märkt av "nojja" pga cb, inte mina vänner heller.....
Många av dom jag känner har däremot fått extrema nojjor pga andra droger (nämner inte vilka), så jag kan nog bara säga som loffe +lite till.. det beror nog på att det är olagligt eller att man inte klarar av den psykiska påfrestningen
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2005-05-24 17:53:48

Min teori är att det handlar om cannabis tendens att öka, snarare än minska, tankeflödet och associationskedjorna. Om/när denna ökning sedan spinner iväg åt ett obehagligt håll, eller bortom kontroll (temporärt), beroende på saker som umgänge, nivå av berusning och lagstiftning, så nojar man ur. En "urnojning" på cannabis är enligt denna teori alltså ett starkt stimulerat, och ofta rörigt, tankeflöde som fastnar i negativa banor (jfr "tankarna bara spann iväg och jag nojade ur"), som för övrigt ofta utmärks av en hämningslös egocentrism. Tänk till exempel så här, "varför skulle snuten vara ute efter just mig av alla tusentals folk som röker i denna stad", i stället för "fan det ringer på dörren, det är säkert bängen".

Jag tror inte det finns några andra nojjämnen eller andra substanser som gör att man nojar ur, annat än de substanser du vill åt för berusning. Nojjömnena är din livsvärld, din bakgrund och själva dödsknarksämnena.

Jultomtens tips är: tänk på vem du röker med och vem du umgås med under rökperioder (jag menar då främst kontakt med olika typer av kriminella), och var försiktig och diskret så har du mindre att noja över. Var inte överförsiktig bara, så det blir en noja istället. Att sitta och köra med "jag kommer över med dina F.E.M. V.I.D.E.O.B.A.N.D" är bara nojigt och kontraproduktivt.

Tänk också på hur mycket och vad du röker. Tryck inte i 2 g. White Widow rent i bongen när du inte rökt på tre veckor. På så vis är det lättare att behålla kontrollen över tankeflödena.

Hur ofta röker du? Har du en tendens att noja iväg lite mer kroniskt, så kan du prova att ändra frekvensen på ditt rökande. Blir man lätt nojig hela tiden, sådär till vardags, så kan man prova att minska mängd/frekven. Är det enstaka gånger man nojar ur, kan man lura på om man kanske nästan röker för sällan. Missförstå mig inte, men om man röker sällan och ska envisas med att röka fett och bra när man väl gör det, så kan man lättare förlora kollen. Alltså, man behöver inte bli everydayer, men man kan ju lära sig hantera lite mer frekvens. Precis som när man lär sig dricka alkohol ganska ofta, men på ett bra vis (om nu någon i detta land lärt sig det..hehe).
Motverka negativt egocentriskt tänkande. Alla i världen bryr sig inte om/hatar/ogillar/är ute efter just mig/dig/oss!

Tack för ordet. Sorry om OT./
Papai, som efter många nojiga år har kontroll över nojjämnena.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2005-05-24 18:15:23

Jag tror ungefär som i det PapaiNoel säger. Men ville för säkerhets skull påminna att Cannabis förstärker känslor, och noja är en del av känslor också, eller hur? ;)
Användarvisningsbild
Fr
Avstängd

Re: Varför blir man nojjig???

Inlägg av Fr » 2005-05-24 18:29:11

Svarta_vargen skrev:Nä men allvarligt. Varför och vad gör man åt det? Någon som har en bra idé?

Tja, det är ju illegalt...
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2005-05-25 8:10:37

Loffe skrev:...

Ska det bara vara tre punkter?

Ok. Jag tror med att det har att göra med omgivning och att det till väldigt stor del kommer innifrån. Jag har haft riktigt med grymma nojjor av alla slag men nu röker jag inte lika ofta men när jag väl gör det så kommer det lite krypande ändå. Men värst är att det hänger kvar lite ibland även om jag inte är stukad. Fast då är det bara under en kort tid. Antagligen kanske det är så att nu är jag inte lika "rädd" för att någon ska komma på mig längre, som några var inne på tidigare.

Hur vanligt kan det tänkas vara att man får nojjor av CB framför allt? Annat har jag inte blivit nojjig på, bara brass. Och paranoia är ju ne dokumenterad bieffekt men varför får inte alla det?
Användarvisningsbild
Ganjasmurfen
Garderobssnille

Inlägg av Ganjasmurfen » 2005-05-25 13:46:21

Hejsan

Här kommer farbror smurfs teori ;)

Jag tog upp mitt bruk av cannabis i Holland, varpå jag inte hade nojjor alls (varför ska man ha det där?).

Flyttade senare till Irland, ingen bryr sig direkt här heller, rökte på pubar etc.

Har nu bott i Sverige i ca 12 månader och har nu hafft mina första tenderser till nojja.

Man kan ju bli väldigt innåtriktigt och ha många funderringar under ruset. Det är lätt att dessa spinner igång många andra tankar, som en tidigare talare sa i tråden.

För att skapa en nojja krävs följande ;)

Fientlig miljö mot Cannabis (t ex Sverige) -> Umgänge med folk som man kan ha misstanke att dom har polisspan, eller en nojjig vän som kan starta tankebanan åt dig.

Skämt och sido, men jag tror lite nojja bara är nyttigt i ett land som Sverige.
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2005-05-25 18:07:00

Jo, det är ju nojan som har hjälpt en att aldrig torska på 13 år, men samtidigt går det till överdrift ibland, och som någon skrev, ibland sitter det kvar när man inte röker. Den effekten brukar dock gå över när kroppen rensats ur från THC etc.

Tänk på: kämpa för avkriminalisering eller lämna det sjunkande skeppet. Själv åker jag till Brasilien några månader i slutet av året, och där har de ju just avkriminaliserat. Bye bye nojor!
Användarvisningsbild
Raoul
Nyfrälst och hög
Kontakt:

Inlägg av Raoul » 2005-06-15 1:53:36

Det finns flera kategoriers nojja:
ORO Befogad
Obefogad
PARANOIA Befogad
Obefogad
RÄDSLA Befogad
Obefogad
Misstänksamhet Befogad
Obefogad.

Vilka är det som stör DIG?

Rädsla och oro, obefogat, kan vara utlöst av psykokemisk obalans. T.ex överaktivt stressnätverk efter en lång tids cannabisrökande, tobak eller kaffe, affe, efedrin och så vidare.

Samma med paranoia fast där i högre dosering om paranoian är obefogad.
Cannabis kan även utlösa paranoia kemiskt i höga doser eller vid
sårbara tillfällen, t.ex där man redan är orolig och rädd.

Självklart kommer alla symtom lättare om några av de andra symtomen infinnes innan. Som en rädsla för att någon har tjallat, ska tjalla. Rädsla för att föräldrar skall upptäcka och liknande.

Vad du kan göra mot "nojjan" är att rationalisera och ignorera den om den är obefogad. Benzodiazepiner eller neuroleptika hjäper mot paranoia och oro.
Att bara försöka sova bort brukar också gå, förhoppningsvis vaknar du utan paranoian.
[i]Just say [b]KNOW[/b][/i]
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2005-06-15 3:17:15

Jag kan hålla med om att det nog finns rent kemiska anledningar till nojor. Men jag tror också att en överväldigande andel nojor kan kopplas direkt till saker som repressiv narkotikapolitik och kriminella kontakter. Klart man blir nojig när man bland annat riskerar att fängslas som någon slags politisk fånge om man hanterar cannabis...
Användarvisningsbild
Atouk
Toker

Inlägg av Atouk » 2005-06-15 22:21:08

De samlade inläggen ovan beskriver rätt bra vad det handlar om, särskilt PapaiNoels, Raouls och Ganjasmurfens inlägg.

Nu finns det mig veterligen ingen vettig forskning kring cannabis och nojja så allt som skrivs här måste betraktas som spekulationer, även mitt inlägg, men jag är ändå rätt säker på min sak.
Det finns inget ämne i cannabis som man blir nojig av, däremot så kan man bli nojjig vid cannabisanvändning, det finns väldokumenterat även i länder/situationer när det inte är eller har varit olagligt.

Raouls definition av "nojja" är bra, så jag formaliserar den lite:
nojja, nojigt, nojjiga adj.

att känna befogad eller obefogad; oro, ängslan, rädsla eller paranoia.

Detta är känslor som alla människor upplever förr eller senare i livet och om de är befogade så måste det betraktas som en normal rekation som triggas igång av reptilhjärnan vid påkallade situationer. Om rektionerna däremot är obefogade och handikappande för den drabbade så måste det betraktas som problematiskt, åtminstonde för vederbörande.

Eftersom cannabispåverkan, till skillnad från alkohol och många andra substanser som vi inte pratar om här, förstärker sinnesintryck så kan en för kraftig dos resultera i nojja. Ofta innebär tillståndet att personen är känsolmässigt uppskärrad över att inte ha kontroll över situationen och har en förhöjd hjärtrytm. Det kan upplevas som att "hjärtat slår som en stånghammare", vilket i sin tur inte direkt lungar den drabbade.

Men det finns bot. Om hjärtrytmen sänks till normal nivå så släpper oftast nojjan och det är lättare att uppnå än många är medvetna om. Tricket är att reglera andningen.

Testa följande för att sänka din hjärtrytm:
Minimera tiden för inandning och maximera tiden för utandning. Ta ett hastigt andetag (utan att överdriva men snabbare än normalt), släpp sedan ut luften under så lång tid som möjligt, andas ut lånsamt i jämnt tempo (utan att överdriva, håll inte andan). Inom en minut så kan du känna att pulsen är på väg ned, fortsätt tills hjärtat lugnat ned sig. Detta är användbart även i andra lägen om man behöver slappna av snabbt, som insomningshjälp etc.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2005-06-16 11:15:09

Bra tips Atouk. Det är samma metod som jag måste använda mig när jag känner av astmaproblem.

Det kanske är dags för en "Swecan´s Guide to Paranoia Prevention" eller något sånt..
Användarvisningsbild
Raoul
Nyfrälst och hög
Kontakt:

Inlägg av Raoul » 2005-06-20 0:57:51

I beg to differ.

Metoden ANDNING fungerar men kräver allt för stor självkontroll.
Oron kommer lika snabbt tillbaka som den försvann och pulsen lika så.
Detta för att den avsaknar EN VIKTIG del: Distraktion.

När du där på golvet ligger med vild panik och rasande paranoia är det
nära omöjligt att stänga ögonen och andas lugnt.
Detta förpassar inte metoden till ett kärt grannskap i skräp-påsen med socialdemokraterna och sveriges narkotikapolitik.
Kombinera istället andningen med någon forms distrahering.

Enkla knep att lägga på minnet:

* GÅ bort oron. Utmärkt tips, natt som dag.
* PUNDA bort oron. (PUNDA = meningslöst pysslande).

Är du inte ensam kan ovanstående med fördel användas ihop med:
* PRATA bort oron.

Är du ensam, ring upp någon och PRATA om precis vad som helst utom det som oroar. Att chatta på internet ger inte samma distraktion, inte heller hjälper musik, TV, etc, något nämvärt.
Social kontakt och fysisk aktivitet distraherar och lugnar oerhört.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2005-06-20 7:38:34

Men ibland är det de människor man umgås med som man nojar på, och då är det svårt att finna trygghet i social samvaro med dem. Sova brukar funka i värsta fall..
Användarvisningsbild
Atouk
Toker

Inlägg av Atouk » 2005-06-20 20:43:52

Raoul skrev:Metoden ANDNING fungerar men kräver allt för stor självkontroll.
Oron kommer lika snabbt tillbaka som den försvann och pulsen lika så.
Detta för att den avsaknar EN VIKTIG del: Distraktion.

Visst fungerar metoden men "I beg to differ" på punkten att det kräver för mycket självkontroll. Att kunna hålla koll på om man andas ut eller in måste väl ändå betraktas som tämligen basic för en vuxen människa? Fast du kanske menar att vederbörande inte har kontroll nog att minnas metoden i läget när denne behöver den? Det kan jag mycket väl tänka mig att det ligger något i. Fast om metoden blir mer känd så kanske någon vän kan styra in den nojjige på att andas "rätt" och därmed verkligen hjälpa.

Du har helt rätt i att distraktion är viktigt, jag hoppades att någon skulle ta upp det och nämnde därför inte i mitt inlägg att andningsövningen även har den funktionen. Den nojjige får koncentrera sig på andningsövningarna i stället för att fokusera på det som verkar skrämmande. Oftast befinner sig personen i ett sånt tillstånd att de inte behöver ytterligare distraktion under andningsperioden, de upplever ju oftast en kakafoni av intryck och behöver snarare "samla sig" än distraheras. Och visst kan nojjan komma tillbaka men då beror det delvis på att andningsövningen avbröts för tidigt, det är bara att börja andas igen så släpper den obefogade nojjan snart igen. Ögonen behöver inte stängas för att andningen ska fungera, känns det bättre att stänga dem så gör det men att ha dem öppna och betrakta omgivningen kan också vara en alldeles lagom distraktion (självklart beroende på omständigheterna) och hjälpa till med verklighetsförankringen.

Ditt tips att gå bort nojan är också utmärkt, fast glöm inte att andas under tiden för att skynda på processen ;)
Användarvisningsbild
Raoul
Nyfrälst och hög
Kontakt:

Inlägg av Raoul » 2005-07-11 3:18:41

Kort, vad jag menade var att medans den drabbade utför andningsknepet klarar denne ofta inte att hålla koncentrationen utan tankarna rusar och känslorna springer iväg trots den korrekta andningen. Andningen sänker helt klart pulsen, men innan du vet ordet av hyperventilerar du igen! Därför behövs distraktion som verkligen griper tag i dig. Precis som soldater från krig berättar att de aldrig var rädda medans de krigade för fullt, utan att det kom under väntan / vila / sysslolöshet. Precis som försvaret och räddningstjänsten säger att du skall hantera en akut psykiskt-chockad person: Sysselsätt dem med vad som helst, hur meningslöst det än är.
För att göra lite parodi på tekniken, tänk er en jänkare-soldat på landstigningen vid Normandie/Omaha som blir lätt splitterskadad men ordentligt chockad av smällen. Ska sjukvårdaren plåstra om honom och be han andas djupa andetag med lång utandningar och koncentrera sig tills han känner sig lugn medans helvetet rasar omkring? Antagligen inte ;) I verkligheten brukar sjukvårdarna prata, försäkra, och sedan distrahera dem med att be dem att hjälpa till med hans sysslor eller ta kontakt med något befäl.
Så, ideen är altså att flytta fokus från det som oroar och upprör under den akuta fasen till något annat som kräver koncentration utan att det känns som en hemsk uppoffring som att sitta och försöka andas lugnt när kroppen vill bort bort bort!
Att jämföra med krig kan tyckas långsökt, men panik är panik vad det än beror på. Låter man paniken vara kan det leda till många dumheter.
Skriv svar