Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen “Haschpsykos” Reply To: “Haschpsykos”

#94598

reaper
Member

@legaliseraNu wrote:

@pajsarn wrote:

Det tar emot o säga och är ingen trevlig grej och är inte lätta att få(man måste nog ha ett dåligt psyke), men jag är säker på att de finns. Jag har en kompis sen barnsben som tyvärr fick en för ca 2 år sen. Han rökte en hel del dock och hans pappa gick bort under den tiden …så han fick bla sitta på psyket och där slängde de i han en massa skit som tydligen skulle hjälpa honom. Men de var lite sådär med det……..

Skulle du fortfarande vara helt säker om du träffade någon som hade haft en pappa som gick bort och som fätt psykos men som inte hade rökt cannabis alls (eller tagit någon annan drog heller för den delen)?

Pappan är också irrelevant. Blir du inte tveksam av bara det faktum att folk som faktiskt aldrig har rökt drabbas av psykoser, dom också? Det händer, helt enkelt, precis som med andra sjukdomar, och det kan drabba alla, rökare som icke-rökare.

Det faktum att folk får psykoser även om dom inte röker gör att man ju helst vill jämföra proportionerna snarare än att dra slutsatser av de fall av personer som rökt cannabis och också råkat drabbas av psykos.

Förutsatt att inte cannabis är en mirakeldrog som helt botar alla psykoser måste det ju nämligen finnas folk som röker och får psykos. Dessvärre är cannabis dock ingen sådan mirakelmedicin mot just psykoser, utan verkar snarare spela just ingen roll alls för antalet psykoser som kommer att inträffa i världen.

Bottom line: Såvida ingen kan presentera tillförlitlig statistik som visar en proportionerligt högre grad psykoser hos cannabisanvändare än hos icke-användare måste begreppet haschpsykos betraktas som en myt. Bevisbördan ligger hos dem som hittade på och vill saluföra begreppet.

Någon sorts av statistik bör ju finnas, I annat fall så är den en fruktansvärt bra myt för “skräckpropagerare”. Men jag tror att det finns något somband mellan Cannabis och psykoser… Vet inte riktigt varför.. men det är ju faktiskt bara inte i Sverige man talar om det.. Så man blir lite orolig när man sitter och drar nästa spliff :? Iof vet jag inte riktigt ifall jag har svagt psyke eller inte.. men det är en otrevlig känsla att man kan sitta inspärrad på psyket nästa dag för man drog en spliff förmycket.