#88573

tomster
Member

Problemet med en argumentation kring detta är att de alltid kan luta sig tillbaka och hänvisa till sina egna erfarenheter då forskning visar något annat.

Det jag tycker du ska fråga, om du skriver tillbaka, är om hon läst rapporten från Kanada eller helt enkelt väljer att enbart gå efter en källa. Jag vet att många här tycker att Thomas Lundqvist är fel ute, jag har mailat honom och fick intrycket att han är väldigt seriös.

[edit] Läste just MrYs inlägg ovan, jag postade samtidigt, och det verkar ju inte helt lysande det han skriver om Lundqvist. Du, MrY alltså, har inte lust att peka mig mot lite material i frågan?[/edit]

Bristen består väl i att de faktiskt tycker likadant allihop och att de aldrig kommer i kontakt med någon som har nåt positivt att säga. Jag menar, om ens ungar INTE har problem, varför skulle man ringa dem då? Förstår du hur jag menar? De kommer liksom bara i kontakt med det jäkliga vad gäller droger.

Sen, då hon hänvisar till egna erfarenheter då rapporterna inte riktigt är överens med henne kan man hävda att det är vetenskapsfientligt. Vi kan inte basera lagar på “känsla”, vi ska basera lagar på vetenskap och “faktiskt” kunnande.

Hon säger t.ex. att man brukar säga att alkohol aldrig skulle vara tillåtet om det introducerades idag, betyder det att de är för ett totalförbud om ett sånt skulle kunna genomföras?

Om man nu kan visa på rapporter som både visar förträfflighet och farlighet och de då använder sina egna erfarenheter, kan inte alla som brukar cannabis och har positiva erfarenheter väga lika tungt? Dvs, hon är en person som upplevt nåt negativt, men du har upplevt nåt positivt. Då är ställningen liksom lika i matchen… Men så resonerar de ju knappast…

Sen tycker jag att du ska fråga henne vad hon tror är anledningen till att barnen till de föräldrar hon kommer i kontakt med tar droger?

Bara lite tankar. Intressant läsning… alltså, allt som olika intressegrupper gör är ju inte av ondo. Om de kan hjälpa människor som faktiskt missbrukar ur sitt missbruk, då är det bra. Men att sprida skräckpropaganda är fel, att ha åsikten att man inte bör ta droger är heller inte fel, det får man ju tycka, men att pracka på alla andra den åsikten är fel.

Varför kämpar vi för ett narkotikafritt samhälle (där inga narkotiska substanser existerar) istället för ett samhälle fritt från behovet att berusa sig?

//Tommie