växer sakta?

Nybörjare? Första odlingen? Börja här.

Moderators: YriLuvan, Hr Sanders

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
mezcaline
Nyfrälst och hög
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

växer sakta?

Postby mezcaline » 2012-01-02 20:00:56

Jag har 10 st exodus cheese som är 6 veckor gamla.. men om jag jämnför med min väns odling som är en vecka yngre en mina så är dom 3 gånger så stora.. våra planter har ungefär lika många bladpar dock.. mina är 10-11 cm höga och är fimmade och har ca 5-6 bladpar

Min belysning har vart en 600w mh lampa och en 120 w led lampa, och senaste veckan har jag haft 2 600 w lampor istället för led lampan.

Tempraturen ligger på 27 c dag o 24 på natten..
Luftfuktigheten vet jag inte men man känner att den är hög.. har en damm fogger på dygnet runt.

Använder hesi näring på låg dos o dom ser gröna o fina ut..

Alla mina odlingar jag har haft har planterna varit små... Vad gör jag för fel?

Mvh mezcaline

mezcaline
Nyfrälst och hög

Re: växer sakta?

Postby mezcaline » 2012-01-02 20:07:25

Jag använder 11 liter krukor o odlar i hasslefors jord blandat med leca o har ett lager på botten o toppen

AllanBallan
Garderobssnille

Postby AllanBallan » 2012-01-02 20:26:20

Efter som du FIMat den så stog den förmodligen rätt stilla en 10-14dagar där av mindre stretch, det är min tanke.
Men du lär väl få fler toppar va?

Jag borde inte vara den som kritiserar kring mycket Watt, men kan verkligen dina 5 tjejer tillgodogöra sig dessa 1200W? (det e lite svårt att uttala sig när jag inte vet ytan på din odling)

Men är du på V6 är det nog dags att sluta fega med näringen, pumpa dom fulla med energi att omvandla till tillväxt(men håll koll på brännor)

Sen om dom bara är 10-11cm så chilla lite med den andra MH lampan, håll bara koll på tempen vid topparna, håll PHt i balans och vattna igenom redigt och allt lär gå kanon!

mezcaline
Nyfrälst och hög

Postby mezcaline » 2012-01-02 20:47:37

Jo dom stannade upp i 5-6 dagar sen har dom växt 3 cm till

Sen är det 10 flickor jag har inte 5.. har även 6 st regular frön i tältet som är i mindre krukor.. därför jag kör med 1200 w... Kan va så att det e lite overkill vad vet jag är fortfarande nybörjare;)

Jag kör med ph 5,6 för tillfället o avrinnings vattnet ligger på samma..

Så du tycker att dom inte är för små för sin ålder?

AllanBallan
Garderobssnille

Postby AllanBallan » 2012-01-02 21:03:14

AJAJAJAJAJ PH 5,6 e åt helvete i jord!
Sikta på 7,0 och prylar kommer hända, du odlar inte i hydro där 5,6 i PH är lägsta möjliga för vissa stains!

Höj PHt och du kommer se skilnad, vad har du för tält? DR150 är det minsta du bör ha till 2x600W, 2x600W rekommenderar jag till DR240 tält.

Jo jag tycker dom är små men jag har inte sett dom så att uttala sig e vanskligt!
vet inget om din nodfördelning/grentillväxt osv.
Bara 10-11cm säger inte mycket, kör man LST kan 11cm vara FETT och helt redo för blom men e det en pinne med 6 blad, ja då har PHt sarjat dina blommor hårt!

mezcaline
Nyfrälst och hög

Postby mezcaline » 2012-01-02 21:19:26

Jaha jag har kört med 5,6 för jag läste det på Slans forum där han skrev att 5,2 va bäst oavsett medium? "Gurun" som Fritz följde..

Har kört 5,2 i mina förra odlingar.. kan va därför dom varit så små då?
Men har ändå lyckats hamna på 0,4 g/w fast dom vart så små.. men jag vill ha ut mer!

Jag har bara fimmat.. alla har 4 toppar och 4 sidogrenar på 3-4 cm och 2 små sidogrenar längst ner på 1 cm( ska bli sticklingar så småning om ) så totalt 6 sidogrenar o 4 toppar

Tältet jag använder nu är ett 150 tält

AllanBallan
Garderobssnille

Postby AllanBallan » 2012-01-02 21:32:08

Slans hade säkert något svar, MEN nu för tiden är det 6,8-7,1 som funkar bäst i jord.
Jag vill inte vara den som kapar dina idoler, men testa någon vecka med PH 7.
Slan har sagt mycket gott men just PH värkar han ha haft mycket taskigt koll på, han mätte vattnet han vattnade med och inte avrinnings vattnet, där har du det första och största felet han gjorde, vad jag läst mig till!

robinho
Gräsfläckar på knäna

Postby robinho » 2012-01-03 12:54:48

Om vi börjar älta det här med "rätt Ph" igen så får väl cthullu en hjärnblödning kan jag tänka mig..

Det är helt riktigt som AllanBallan skriver här, att SlanSkrap mätte Ph på de vatten han vattnade med och inte avrinnings vattnet.

Jag vet att cthullu rekommenderar ett Ph mellan 6.5-6.8 (helst 6.8 på pricken).

Det är många som diskuterar det här med Ph.. SlanSkrap, Fritz, Soma och cthullu är väl mest omtalade här inne, och som vi vet får dom alla fina resultat på sina odlingar, så jag tror nog inte att deras odlings vanor är totalt olika jag tror mer att de olika förklaringarna tolkas olika och ibland fel. Jag antar förresten att du läst tråden, där Slan skriver om "rätt Ph" mm.

Detta är cthullus egna ord angående Slans "rätt Ph"-tråd tagna från min gamla tråd i bildbanken, hoppas han är ok med att jag kopierar in det här.

...nu finns ju den perken som Soma skriver om i sin bok, att om du vattnar med 5.2 och det sedan buffras upp till t.ex. 6.8 så har det alltså långsamt glidit över alla ämnens optimala upptagningspunkt och i ett perfekt case stannar det på 6.5 - 6.8 någonstans.
Man kan med fördel använda citronsyra som inte håller kvar värdet så blir det inte för jobbigt för jorden att buffra. (om man t.ex. har dåligt buffrad jord)

Det är min förklaring av resultaten från slans experiment, dvs att det funkade bäst att vattna med 5.2 för honom. Jag betvivlar alltså inte hans resultat utan bara hans tolkning/förklaring eftersom den dels ogiltigförklarar tusentals andra odlares observationer samt noga framtagna tabeller.

Jag tycker somas förklaring på samma experiment låter mer logisk och trovärdig och gör att resultaten inte motsäger övrig data om optimalt pH.

Har man däremot nedåt 5.2 som utvatten i de flesta jordar brukar plantan snudd på vara döende, det finns flera trådar i sjukstugan där så varit fallet och t.ex. en transplantering till mindre sur jord räddade plantan.

Nu är jag själv absolut ingen expert, men cthullus ord väger tungt.

Spinoza
Garderobssnille

Postby Spinoza » 2012-01-03 16:49:14

Jag är heller ingen "expert" men om bevattningsvattnets pH ligger på 6,5 så tycker jag att är på en sweet-spot. pH 7 är för högt och 5,2 på tok för lågt (har provat 5,2 samt 5,8 och fick någon slags lockout). Plantorna såg snyggast ut vid pH 6,5. YMMV.

Se till att du inte övervattnar plantorna, det är det allra vanligaste felet och leder alltid till mindre plantor.

PS. Här är ett bra diagram över pH nivåer för hydro (de två till vänster) och jord (de två till höger): http://www.thctalk.com/cannabis-forum/s ... ydroponics

mezcaline
Nyfrälst och hög

Postby mezcaline » 2012-01-04 15:33:34

Tack för alla svar.. ska genast höja ph värdet

Om jag nu ska höja det ska jag väll inte höja det för snabbt..

Dra ut det på några vattningar, eller har jag fel?

Mvh mezc

Spinoza
Garderobssnille

Postby Spinoza » 2012-01-04 16:28:04

mezcaline
Nyfrälst och hög

Postby mezcaline » 2012-01-04 16:34:20

Tack för alla svar.. ska genast höja ph värdet

Om jag nu ska höja det ska jag väll inte höja det för snabbt..

Dra ut det på några vattningar, eller har jag fel?

Mvh mezc

Return to “Cannabisodling”